پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

فارس من| ناکافی بودن مطالعات پایه و تکمیلی/احداث سد فنیسک سیاسی یا علمی

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

خبرگزاری فارس مازندران|مخاطبان این رسانه با ثبت سوژه‌ای در سامانه فارس من با عنوان تقاضای جلوگیری از احداث سد «فینسک»  خواستار پیگیری این سوژه شدند.

آنان در توضیح این سوژه عنوان کردند؛ با عملیاتی شدن سد فینسک شاهد یکی از فجایع بزرگ در منطقه هستیم که از جهات مختلف بحران ایجاد خواهد کرد، مهمترین آن خشک شدن تجن و کم آبی سد شهید رجایی و نابودی کشاورزی مسیر این رودخانه که شعاعی چند صد هکتاری است رقم خواهد خورد، البته سالهاست که برای تامین آب سمنان طرح‌ها و ایده‌های مختلف مطرح می‌شود.
روزی در مجلس پنجم طرح انتقال آب از سوادکوه را داشتند که آیت‌الله معلمی نماینده وقت مجلس شورای اسلامی یک تنه مخالفت کرده و جلوی آن را گرفتند، روزی دیگر با داستان افسانه‌ای شیرین‌سازی و انتقال دریای خزز به سمنان و مواردی دیگر تاکنون که احداث سد فینسک عملیاتی می‌شود، همه اینها به زیان مازندران بوده و هست.

در این زمینه بهزاد پورمحمد مدرس دانشگاه طی یادداشتی عنوان کرد؛ در جهان امروز تأمین آب شرب و کشاورزی یکی از دغدغه‌های مردم برای حفظ و تدوام حیات است، تغییرات آب و هوایی و کاهش حجم ذخایر آب‌های زیرزمینی و سطحی باعث شده که بشر با بهره‌گیری از روش‌های علمی به فکر مهار، ذخیره‌سازی و استحصال آب برای استفاده و بهره‌برداری از آن در مواقع ضروری و مدیریت بر منابع آبی باشد.

یکی از این روش‌های علمی ذخیره‌سازی و بهره‌گیری از منابع آب‌های سطحی از طریق “سدسازی” است که به این نحو علاوه بر مهار و استحصال نزولات جوی یک حوضه آبریز، زمینه مدیریت و بهره‌برداری آن در زمان‌ها و مکان‌های مورد نیاز به بهترین نحو ممکن امکانپذیر می‌شود.

هر چند که سدها در جلوگیری از سیلاب تأثیر به‌سزایی می‌توانند، داشته باشند، ولی استفاده اصلی آن مهار نزولات جوی و آب‌های سطحی و مدیریت درست بر منابع آبی جهت اهداف متعدد از جمله تأمین آب شرب و کشاورزی  و تأمین برق است.

در این بین، استان مازندران به عنوان استانی پر بارش، متأسفانه به علت ناکافی بودن سد و عدم مهار و استحصال مناسب آب‌های سطحی، هر ساله یا با خشکسالی و یا با تنش آبی در مناطق مختلف مواجه است. حال بماند که این استان علاوه بر تأمین آب شرب شهروندان خود، هر ساله میزبان گردشگران و مسافران زیادی در فصول مختلف سال بوده که تأمین آب شرب و بهداشتی مورد نیاز آنها نیز گاها به مشکلات استان افزوده می‌شود.

بر کسی پوشیده نیست که تقویت و احداث سدهای جدید با مطالعات کارشناسی و علمی مناسب به نحوی که همه مسائل هیدرولوژیکی، زمین‌شناسی، اقلیمی، زیست محیطی، اجتماعی و … در آن رعایت شده باشد، یکی از نیازهای ضروری استان مازندران در مناطق مختلف بوده که هر چقدر بر روی این مسئله کار شود، باز هم جای کار دارد.

احداث سدهای جدید در مناطق مورد نیاز استان از شرق تا غرب، علاوه بر پیشگیری از سیلاب‌ها باعث مهار و استحصال بهتر آبهای سطحی و مدیریت مناسب‌تر منابع آبی استان جهت مصارف شرب، بهداشتی و کشاورزی و حتی بهبود وضعیت اکوسیستم طبیعی استان خواهد شد.

حال یک سوال اجتماعی در بین آحاد مردم استان پیش می‌آید که چه شده است وقتی خود استان از سیل، خشکسالی، تنش آبی، تخریب محیط زیست و منابع طبیعی رنج می‌برد و وقتی تأمین آب شرب و کشاورزی یکی از دغدغه‌های اصلی مردم و مسؤولان استان هست، چرا مرکزنشینان که مدعی حمایت از استان‌های شمالی از جمله مازندران به عنوان استان‌هایی با ماهیت کشاورزی، توریستی و گردشگری هستند، به‌جای رفع مشکلات و دردهای ریشه‌دار استان، هر از چند گاهی بر روی زخم‌های مردم نجیب و فهیم این استانها نمک پاشیده و یک روز مسئله انتقال آب از دریای خزر و یک روز نیز مسئله احداث سد فنیسک برای راضی نگه داشتن مسؤولان ارشد سیاسی کشور را مطرح می‌کنند.

آیا از بین بردن محیط زیست طبیعی استان‌های شمالی و عدم رفع موانع و مشکلات این استان‌ها، به قیمت حفظ پست و صندلی‌های خودشان و یا حصول اهداف سیاسی که گاهاً فقط مصرف رسانه‌ای داشته، اینقدر ارزش دارد؟!

احداث سد فنیسک در منطقه بالادست سد شهید رجایی ساری و در مسیر حوضه آبریز این سد چند ایراد کارشناسی اساسی دارد که عدم توجه به آن از سوی مسؤولان و دستگاههای اجرایی ذیربط ملی عوارض و مشکلات متعدد بعدی را در فرایند اجرا و یا پس از اجرا خواهد داشت که نمی‌توان این مسائل را بدون نگاه علمی به آنها و تنها با اهداف سیاسی نادیده گرفت. چه نیک گفتند بزرگان ما: دفع ضرر احتمالی در آینده با بررسی بیشتر در زمان حال (در خصوص احداث سد فنیسک) عقلاً واجب است.

الف ـ ناکافی بودن مطالعات پایه و تکمیلی از دیدگاه هیدرولوژیکی، زمین‌شناسی، ژئوتکنیکی، اقلیمی و آب و هوایی، زیست محیطی و مهمتر از همه اجتماعی از لحاظ ضوابط علمی ملی و بین المللی و ضرورت بازنگری و بررسی بیشتر طرح قبل از اجرا و در نظر گرفتن تمامی ملاحظات کارشناسی بجای ملاحظات سیاسی.

ب ـ اثرات مخرب احداث این سد بر حوضه آبریز سد شهید رجایی ساری به عنوان یکی از سدهای مهم و حیاتی استان.

ج ـ اثرات و تنش‌های اجتماعی احتمالی و اثرگذاری معکوس بر روابط دوستانه، عمیق و ریشه‌دار مردم استان‌های همجوار بدون در نظر گرفتن نظرات کارشناسی و ملاحظات اجتماعی.

د ـ اولویت بیشتر مناطق دیگر شهرستان و استان برای احداث سد، جهت پیشگیری از سیل، مهار، استحصال، بهره‌برداری و در یک کلام مدیریت منابع آبی استان نسبت به این ساختگاه.

ه ـ اثرات منفی زیست‌محیطی و تأثیر منفی اکوسیستم طبیعی منطقه با حداث سد در این ساختگاه.

 /۳۱۴۱/ج

 


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.