پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

طرح اقدام ملی مسکن مازندران خوش‌استقبال و بدبدرقه

0


به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، تقاضا برای مسکن در مازندران بسیار بیشتر از سهمیه‌ای تعیین شده است؛ برای مسکن کارگری استان ۴ هزار سهیمه در نظر گرفته شده اما بیش از ۹ هزار نفر ثبت‌نام کردند در طرح اقدام ملی مسکن نیز با وجود اعمال محدودیت‌ها بیش از ۱۷ هزار متقاضی نام‌نویسی کرده و ۱۲ هزار نفر براساس ارزیابی‌ها واجد شرایط بودند اما تنها ۱۰ درصد توانستند مبلغ اولیه درخواست شده برای ساخت مسکنی که قیمت آن متری ۴.۵ میلیون تومان اعلام شده را پرداخت کنند

این موضوع نشان می‌دهد که  دولت و به تبع آن مدیران استان به طور مشخص برنامه‌ای مناسبی در حوزه تامین مسکن اقشار آسیب‌پذیر نداشتند و پروژه‌های مسکن مهر افتتاح شده نیز آن‌چنان نیازهای مازندران را به صورت جدی و اساسی تامین نکرده است.

اگرچه روی کاغذ و در رسانه‌ها مدیران حوزه مسکن و شهرسازی تلاش دارند آمار پر و پیمانی از ساخت‌و‌‌ساز ارائه دهند اما واقعیت موجود و آنچه را که براساس خروجی اطلاعات مدیران راه و شهرسازی و گزارش‌های منتشر شده رضایت متقاضیان مسکن مهر فراهم نشده است.

محمد نظری مدیرکل راه و شهرسازی مازندران در این باره می‌گوید؛  ۱۷ هزار و ۸۰۰ واحد سهمیه برای اقدام ملی مسکن مازندران در نظر گرفته شده است که طی دو مرحله ۱۲ هزار و ۴۰۰ نفر ثبت‌نام کردند که کمتر از هزار نفر آورده اصلی ۴۰ میلیون تومانی خویش را واریز کردند.

بررسی و واکاوی این آمارها نشان می‌دهد که اقدامات انجام شده برای خانه‌دار شدن خانوارهای متقاضی مسکن در استان چندان مناسب نیست و به نوعی کم‌کاری تاریخی جدی در استان شده است.

پروژه مسکن مهر فرصت بسیار خوبی برای خانه‌دار شدن اقشار کم درآمده بوده است اما به دلیل ضعف در اجرا بسیاری از افرادی که در سایه استفاده از این طرح به دنبال دریافت سرپناه بودند  با چالش مواجه شدند که نمونه آن مسکن مهر در میارکلا ساری و پروژه مسکن مهر نکا که با وجود تلاش‌ها و پیگیری‌های رسانه‌ای هنوز به ثمر نرسیده و اگرچه برخی از واحدها تحویل شده اما با مشکلات زیرساختی اولیه مواجه است.

طرح اقدام ملی مسکن هم به دلیل شرایط اقتصادی ایجاد شده توسط دولت قرار بود که زخم کهنه کم کاری دولت در حوزه مسکن را در دوره فعالیت محمد اسلامی در وزارت راه و شهرسازی ترمیم کند اما آنچنان که باید و شاید در ادامه راه مورد استقبال مردم قرار نگرفت و بسیاری از متقاضیان مسکن برای تامین آورده اولیه با مشکل مواجه شدند.

قیمت ۳ تا ۴.۵ میلیونی هر متر مسکن ملی

سیدمحمد نظری مدیرکل راه و شهرسازی مازندران، سرپرست خانوار بودن، عدم استفاده از وام و زمین دولتی و سکونت پنج ساله در شهر را از جمله شرایط بهره‌مندی از مسکن ملی بیان کرد و گفت: متقاضیان باید ۴۰ میلیون تومان آورده واریز کنند تا عملیات ساخت شروع شود.

وی با بیان اینکه طرح اقدام ملی از جمله طرح‌های نفیس در حوزه مسکن است، اظهار کرد: این طرح از جمله پروژه‌هایی است که تمامی مقررات ملی ساختمان در آن رعایت می‌شود و در حال حاضر ۳ میلیون تومان برای واحدهای آپارتمانی و ۴.۵ میلیون تومان برای واحدهای ویلایی برآورد قیمت شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران با اظهار اینکه قیمت نهایی بعد از تکمیل پروژه برآورد می‌شود، درباره سهمیه استان گفت: طبق سهمیه ۱۷ و هزار و ۸۰۰ واحد مسکن ملی برای استان در نظر گرفته شد که در این دو مرحله ۱۲ هزار و ۴۰۰ نفر ثبت‌نام کردند.

نظری با بیان اینکه بخشی از افراد نسبت به واریز آورده اولیه اقدام کرده‌اند، همچنین در این طرح با دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش و غیره تفاهم‌نامه‌هایی تنظیم شده است، افزود: تسهیلات و مشوق‌هایی که در نظر گرفته شده را به این دستگاه‌ها ارائه می‌دهیم تا متقاضیان زیرپوشش این دستگاه‌ها بتوانند از طرح مسکن استفاده کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران ایجاد مسکن در کنار واحدهای شهرک‌های صنعتی را از جمله برنامه‌ها بیان کرد و گفت: امیدواریم این طرح زودتر به نتیجه رسد و تکمیل شود.

بر اساس آمارها استقبال کارگران برای ساخت مسکن ارزان قیمت بیش از دیگر بخش‌ها بوده و با وجود اینکه ۴ هزار سهمیه برای آنان در نظر گرفته شده اما بیش از ۹ هزار نفر در این طرح ثبت‌نام کردند.

 /۸۶۰۰۴/ج




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.