پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

صدور ۵۶ پروانه استاندارد برای واحدهای تولیدی مازندران

0

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، محمد ملاعلی‌پور در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران به مناسبت روز جهانی استاندارد و یکصدمین سالگرد تاسیس سازمان ملی استاندارد اظهار کرد: ۸۸۶ واحد فعال در استان مازندران در حال فعالیت هستند که ۶۸۱ واحد دارای پروانه معتبر است.

وی با اشاره به اینکه ۱۴۹ پروانه نیز به دلایل مختلف تمدید و ابطال شدند،گفت: ۱۱ مورد پروانه حلال در نیمه‌اول سال صادر شد که صاحبان واحدهای تولیدی خودشان داوطلب دریافت این پروانه‌ها شده بودند.

مدیرکل استاندارد مازندران از صدور  ۵۶ پروانه جدید برای واحدهای تولیدی در ۶ ماهه نخست امسال خبر داد.

ملاعلی‌پور اضافه کرد: ۳۱۲ بازنگری استاندارد ملی در ۶ ماهه نخست سال انجام شد که این امر به بروزرسانی استانداردها بسیار کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه ۵۲۸ تجهیز در زمین‌های بازی استان بازرسی شدند، ادامه داد: ۷ هزار و ۷۷۲ ساعت نیز در ۶ ماهه نخست امسال به آموزش مدیران کنترل کیفیت اختصاص داده شد.

*وجود مایع سفید کننده در شیر؟ از شایعه تا واقعیت

مدیرکل استاندارد مازندران با بیان اینکه بررسی استانداردهای آرد و نان مربوط به خبازی‌ها از اولویت‌های امسال است،گفت: خلاف برخی شایعات منتشر شده، نمونه‌برداری‌های متعدد در بخش کیفیت کالای نهایی تولید شده در کارخانجات لبنی، نشان داده که هیچگونه مایع سفیدکننده و غیرمجاز در این محصولات وجود نداشته است.

وی با اشاره به اینکه برای شست‌وشوی ابزار و دستگاه‌ها در کارخانجات لبنی از ضدعفونی کننده‌های مجاز استفاده می‌شود،بیان کرد: اگر در برندی شائبه تخلف وجود داشته باشد، نه تنها اداره کل استاندارد بلکه خود رقبای آن واحد تولیدی، کار نمونه‌برداری برای بررسی تخلفات را انجام داده و به ما گزارش می‌دهند که تاکنون چنین موردی اتفاق نیفتاده است.

ملاعلی‌پور اضافه کرد: واحدهای معتبری که تیراژ تولید بالایی دارند، نه تنها از طرف استان ما بلکه از طرف استان‌های دیگر هم زیرذره بین قرار دارند.

*بی‌رغبتی برای تمدید پروانه استاندارد آسانسور ها

مدیرکل استاندار مازندران با اشاره به اینکه استاندارد آسانسورها در دو بخش دستگاه‌های اجرایی و تاییدیه برای ساختمان‌های نوساخت مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: سالانه ۲ هزار آسانسور در مازندران تأییدیه استاندارد دریافت می‌کنند اما سهم ناچیزی از آنها برای تمدید این تاییدیه در سال‌های بعد، به اداره کل استاندارد مراجعه می‌کنند.

وی با بیان اینکه به طور متوسط ۸۰ روز طول می‌کشد تا یک آسانسور تاییدیه استاندارد دریافت کند، عنوان کرد: آسانسورهای ساختمان‌ها به طور متوسط ۲ یا ۳ بار در سال پایش می شوند.

مدیرکل استاندارد مازندران همچنین اضافه کرد: سال گذشته نشست‌هایی را با نظام مهندسی، انجمن آسانسورسازان و راه و شهرسازی برای پایش فرآیند ساخت آسانسورها برگزار کردیم که مصوبات آن به‌زودی اجرا خواهد شد.

*۳ نمایندگی در ۳ شهر بندری استان

ملاعلی‌پور مطرح با اشاره به اهمیت بالای سه شهری که بنادر استان در آنها قرار دارند، افزود: معاونت اداره کل استاندارد مازندران در بندر امیراباد، یک نمایندگی در بندر فریدونکنار و یک اداره در نوشهر مستقر هستند.

وی بیان کرد: فعلا در این سه شهر نمایندگی در سطوح مختلف داریم اما طبق چارت می‌توانیم در بقیه شهرها نیز نمایندگی داشته باشیم که طور جد به دنبال فعال کردن این نمایندگی‌ها هستیم.

مدیرکل استاندارد مازندران با اشاره به اینکه حدود ۸۰ نیرو در اداره کل استاندارد خدمت می‌کنند،گفت: با توجه به آنکه گستره وظایف سازمان ملی استاندارد بسیار وسیع اما نیروهای آن اندک است، در بسیاری از زمینه‌ها از سازمان‌های دیگر نیز برای صد و پایش کمک می‌گیریم.

وی عنوان کرد: به عنوان مثال می‌توان به همکاری نظام مهندسی در پایش کیفیت مصالح ساختمانی و رصد این موارد در اجرای پروژه‌ها اشاره کرد.

 *سامانه ۱۵۱۷ آماده رسیدگی به شکایات مردمی

ملاعلی‌پور در بحث رسیدگی به شکایات و گزارش‌های مردمی اشاره کرد و گفت: در تمام محصولاتی که عرضه می‌شود، وزنی که روی برچسب درج شده باید وزن خالص کالا باشد و وزن بسته‌بندی در آن محاسبه نشده باشد.

وی ادامه داد: اقدامات موثری در راستای بهبود این وضعیت به کمک اداره کل صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته است

ملاعلی‌پور با بیان اینکه در زمینه گزارش‌های مردمی به دنبال طراحی یک سامانه برخطر هستیم، عنوان کرد: مردم می‌توانند از طریق شماره تلفن ۱۵۱۷ گزارش‌های خود را مبنی بر کم‌فروشی و سایر تخلفات مربوط به استانداردها به ما اطلاع دهند.

*طرح‌های پیش روی اداره کل استاندارد تا پایان امسال

وی با اشاره به دامنه کاری گسترده سازمان ملی استاندارد، اضافه کرد: طرح ویژه‌ای نیز برای حضور کارشناسان استاندارد در مراکز درمانی و آزمون گازهای طبی، در نظر گرفته شده است.

مدیرکل استاندارد مازندران با اشاره به نامه‌نگاری‌های این اداره کل به آموزش و پرورش برای بازرسی استانداردهای مدارس، اظهار کرد: استاندارد مدارس و کلاس‌های درس از نظر ابعاد کلاس‌ها، کیفیت و اندازه نیمکت‌ها و زمین‌های ورزشی و … در این طرح بررسی خواهد شد.

وی ادامه داد: بازرسی از قالیشویی‌ها، ایستگاه‌های راه‌آهن، فرودگاه‌ها و پایانه‌ها در ایام عید، نمونه‌برداری از شیرینی‌های مخصوص ایام رمضان، نانوایی‌ها، زائرسراها و هتل‌ها، آب مصرفی شهرستان‌های مختلف، خانه سالمندان، مدارس ابتدایی و دفاتر مراکز پستی از دیگر اقدامات اداره کل استاندارد استان در ۶ ماهه نخست امسال بود که تا پایان سال نیز ادامه خواهد داشت‌.

مدیرکل استاندارد مازندران افزود: اداره کل استاندارد از ۲۳ آبان ماه به صورت مستقیم برای تذکر و صدور جرایم تخلفات مختلف در حوزه خدمات نیز ورود می‌کند.

پایان پیام/م


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.