پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

شیردوشی تکراری آمریکا از گاو شیرده استکبار جهانی/ ایران راه خود را پیدا کرده

0

صادقعلی رنجبر استاد دانشگاه و کارشناس سیاسی در ارتباط با بررسی اهمیت و علت سفر بایدن به عربستان را در شرایط خاص جهان و منطقه، در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: بایدن خیلی تلاش کرد که از روی دست ترامپ تقلب نزند و سیاست‌های متفاوتی را پیشه کند و حتی اوایل در موضوعاتی مثل بازگشت به کنفرانس پاریس و فرار ذلیلانه از افغانستان، این تفاوت را عملیاتی کرد، اما در ادامه تابع استراتژیست‌های کهنه‌کار آمریکا شده تا ادامه دهنده راه ترامپ در خصوص مسائل مهم جهانی باشد.

وی گفت: از جمله آنها موضوع برجام، حمایت همه‌جانبه از رژیم اشغالگر قدس، بازگشت به طرح‌های امنیتی و جنگ محور منطقه با محوریت عربستان با ترویج مجدد ایران هراسی است.

این کارشناس سیاسی بیان کرد: همان‌گونه که سخنگوی وزارت خارجه به درستی به آن اشاره کرده، جمهوری اسلامی ایران، این‌گونه تحرکات را تهدید علیه امنیت ملی خود تلقی کرده و تدابیر خاص خود را پیشه خواهد کرد.

رنجبر تصریح کرد: تحقق نیافتن امتیازگیری‌های باج‌گیرانه آمریکا در مذاکرات برجام، بحران غذا و انرژی ناشی از حمله روسیه به اوکراین، وضعیت بغرنج داخلی و منطقه‌ای رژیم اشغالگر قدس در روند تصاعدی شدن قدرت نظامی و سیاسی نهضت مقاومت، عبور سربلند جمهوری اسلامی ایران از بحران تحریم و رویکردهای جدید معاملات جهانی ایران در راستای حذف دلار و یورو و نیز استقبال از عضویت ایران در بریکس متعاقب عضویت در پیمان شانگ‌های، همه و همه می‌تواند بایدن را برای برون‌رفت از این بن‌بست‌ها و نیز وصله و پینه کردن اقتصاد داخلی آمریکا با دلارهای نفتی عربستان و سایر متحدانش در منطقه خلیج فارس، مجاب به این سفر کرده باشد.

این استاد دانشگاه پیرامون موفقیت این سفر، گفت: همان‌گونه که ترامپ با آن همه ادعا نتوانست استراتژی‌هایی مانند معامله قرن را محقق کرده و یا عربستان و امارات را در جنگ با یمن به پیروزی رسانده و نیز پایان خوشی برای حضور ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان رقم بزند، قطعا” بایدن هم نمی تواند در کالبد نیمه جان این‌گونه سیاست‌گذاری‌ها بدمد!.

رنجبر گفت: مهم‌تر از توان دفاعی و تهاجمی جبهه مقاومت، تحقق اهداف جهاد تبیین است که منجر به انفجار بیداری و آگاهی ملت‌ها و دادن دست دوستی به جمهوری اسلامی ایران یعنی ام القرای بلاد اسلامی شده است.

وی یادآور شد: عربستان، امارات، کویت و عمان همانند قطر و عراق در حال تغییر استراتژی در قبال ایران هستند و در آینده‌ای نه چندان دور حتی مصر و اردن و لیبی هم به استراتژی ایران نزدیک شده و پیشتازی لبنان و یمن و سوریه را در جریان مقاومت به رسمیت خواهند شناخت.

این کارشناس سیاسی، خروجی سفر بایدن را چند نشست و بیانیه غیرالزامی و نهایتا شیردوشی تکراری آمریکا از گاو شیرده استکبار جهانی یعنی عربستان دانست و تأکید کرد: با توجه به رویکرد مثبت دولت سیزدهم مبنی بر اولویت بخشی به گسترش رابطه با همسایگان، قطعا عربستان و امارات پیگیر تحقق تلاش‌های ماه‌های اخیر خود در مذاکرات امنیت محور خود با ایران به‌منظور عادی‌سازی روابط دیپلماتیک خواهند بود؛ چون می‌دانند امنیت آنها با حضور آمریکا تأمین نخواهد شد و اوکراین نمونه بارزی از ناتوانی ناتو در حمایت از متحدان خویش است و ثبات دولت‌های سوریه و یمن هم مثال بارز اراده ایران در حمایت از متحدان خویش در سخت‌ترین شرایط است.

رنجبر در پاسخ به چگونگی تدابیر امنیتی ایران، خاطرنشان کرد: ایران راه خود را پیدا کرده و آن پیش به سوی شکل‌گیری ایران قوی و قوی ترشدن روزافزون قوای نظامی، توان اقتصادی، توسعه دانش‌بنیانی تولید و فراتر از مذاکرات لغو تحریم، خنثی‌سازی تحریم از طریق توسعه و رشد همه جانبه تولید است و این سفرها فقط بر صحت این استراتژی ایران تأکید دارند.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: کراهت استقبال از بایدن حتی در مقامات عربستان هم مشهود است و ما باید خودمان را برای پایان دادن به حضور نظامیان آمریکا در منطقه و عدم دسترسی آمریکا به منافع نامشروعش در جهان اسلام آماده کرده و از هم اکنون شمارش معکوس نابودی رژیم صهیونیستی را آغاز کنیم.

 /۸۶۰۳۴/ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.