پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

شالی ها جوانه زدند/ نشاکاری ۱۵۰ هزار هکتار از برنج زارها

0

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: از هر منطقه‌ای در مازندران که عبور می‌کنی، عطر شالی از دشت‌ها و مزارعی که به‌تازگی از خواب زمستانی بیدار و با شخم و شیار مهیای برنج‌کاری شده است، به مشام می‌رسد.

مرد و زن شالی‌کار دوشادوش هم پا به مزرعه می‌گذارند تا قوت زندگی را از زمین‌های حاصلخیز شمال برداشت کنند، فصل شالی و شالی‌کاری از یک ماه قبل از عید در شالیزارهای مازندران آغاز شد و اکنون بسیاری از شالیزارها در مرحله نشاکاری قرار دارد.

کرونا و شیوع آن تاکنون نتوانسته کشاورز و شالی‌کار مازندرانی را خانه‌نشین کند و مردان وزنان مزرعه‌دار با رعایت توصیه‌های بهداشتی برای کسب روزی حلال، فصل نو شالی‌کاری را شروع کرده‌اند.

امسال ۲۱۵ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران به زیر کشت شالی رفته که هزار هکتار بیشتر از سال قبل است و پیش‌بینی می‌شود میزان تولید شلتوک در استان از ۱.۴ میلیون تن سال قبل نیز فراتر رود.

حاج عباس از شالیزارهای قدیمی مازندرانی است که به‌تازگی، شالیزارهایش را برای نشاکاری آماده کرده است، به خبرنگار مهر می‌گوید: امسال به توصیه‌های کارشناسان تصمیم به کشت مکانیزه مزرعه گرفته‌ام و این کار نسبت به هزینه‌های بالای تولید سنتی برایم به‌صرفه‌تر بوده است.

وی که از خراب شدن بخشی از بذرهایش به دلیل گرمای بیش‌ازحد هفته گذشته ناراحت بود، ادامه داد: با کمک شالی‌کارهای هم‌جوار توانستم به خزانه گیری و استفاده از بذر نشای آنان استفاده کنم و مزرعه‌ام را به مرحله نشاکاری برسانم.

این شالی‌کار مازندران بابیان اینکه امسال خوشبختانه اوضاع و شرایط برای شالی‌کاری مطلوب است، ادامه می‌دهد بارندگی‌های خوب قبل از کشت سبب شد تا دغدغه تأمین آب برای شالیزارها را نداشته باشیم و امیدوارم سال پرباری در پیش باشد.

مقابله با آفت ساقه خوار برنج

آرام‌آرام رنگ شالیزارهای مازندران سبز می‌شود، بهار فصل رویش و روئیدن است و برای کشاورزان و شالی‌کاران مازندرانی، تلاش و کوشش را معنا می‌کند تا پس از یک دوره پنج‌تا شش‌ماهه دسترنجشان را به برنج تبدیل کنند و در سفره ایرانیان قرار دهند. هم‌زمان با فصل شالیزاری، کارشناسان به کشاورزان توصیه می‌کنند تا مراقب آفات و بیماری‌هایی نظیر کرم ساقه خوار برنج باشند. این آفت دارای دو تا سه نسل است که جوانه شالی را نشانه می‌گیرد.

عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه این آفت در نسل اول باعث مرگ جوانه مرکزی گیاه برنج و در نسل دوم باعث سفید شدن خوشه می‌شود، افزود: این آفت در صورت عدم مدیریت مناسب می‌تواند خسارت اقتصادی به محصول وارد کند و برای جلوگیری از خسارت احتمالی، مبارزه با این آفت در قالب روش‌های مبارزه تلفیقی توصیه و تأکید می‌شود.

زاغی بابیان اینکه مبارزه زراعی و مکانیکی یکی از روش‌های مبارزه با این آفت است، تصریح کرد: مبارزه مکانیکی شامل حذف علف‌های هرز داخل و حاشیه مزارع، استفاده از ارقام مقاوم، تغذیه مناسب و استفاده از کودهای حاوی سیلیس برای افزایش مقاومت گیاه برنج، حذف بوته‌های آلوده (بوته‌هایی که غلاف برگ آن‌ها به رنگ قهوه‌ای یا طلایی شده‌اند) هنگام وجین اول یا دوم در کاهش آلودگی‌های نسل بعد بسیار تأثیرگذار است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران مبارزه بیولوژیک با استفاده از زنبور تریکوگراما علیه تخم کرم ساقه خوار را از راه‌های دیگر مبارزه با این آفت برشمرد.

نشاکاری ۱۵۱ هزار هکتار از شالیزارها

تاکنون حدود ۲۱۰ هزار از شالیزارهای مازندران نشاکاری و شخم و شیار شده است.

رمضانی مسئول امور برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این زمینه به خبرنگار مهر می‌گوید: از مجموع شالیزارهای استان ۲۰۸ هزار هکتار شخم و شیار شد و از این میزان ۱۵۱ هزار هکتار نشاکاری شده است.

وی درباره کشت مکانیزه برنج نیز گفت: از مجموع نشاکاری‌های صورت گرفته، ۷۸ هزار به شیوه سنتی و ۷۲ هزار هکتار با استفاده از ماشین‌آلات نشاکاری شده است.

وی با اشاره به وضعیت آب‌وهوایی مطلوب و ذخیره مناسب آبی پیش‌بینی کرد که امسال تمامی شالیزارهای استان به زیر کشت روند و مشکلی ازنظر کمبود آب وجود نداشته باشد.

رمضانی درعین‌حال به شالی‌کاران توصیه کرد تا با سم‌پاشی صحیح و به‌موقع به مقابله با آفت کرم ساقه خوار بپردازند.

مازندران سالانه ۴۰ درصد برنج موردنیاز کشور را تأمین می‌کند.

کد خبر 4929010
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.