پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سرزمین طلایی فرصت‌ها در انتظار رئیس جمهور/ مازندران چه می‌خواهد؟

0

خبرگزاری فارس مازندران ـ بهزاد پورمحمد| استان مازندران سرزمینی طلایی شامل مردمانی نجیب و مهمان‌نواز، آب، خاک و هوای مطلوب و مواهب خدادادی بی نظیر، همواره مورد کم‌توجهی دولت های مختلف بوده و شاید هم این ظاهر زیبای استان، اما پر از درد و صبوری و نجابت مردمانش عامل آن بوده است.

این دیار علوی با ریشه تاریخی دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای است که با کمترین توجه دولت قابل تبدیل به ظرفیتی بالفعل در موارد مختلف برای توسعه استان و شاید بهتر بگوییم توسعه کشور برای آبادانی بیشتر و رفاه عمومی بهتر است.

همزمان با سفر رئیس جمهور محترم و هیأت همراه به استان مازندران به مسؤولان استان سفارش می‌کنیم به جای تعریف و تمجید به بیان مشکلات، دغدغه‌ها، ظرفیت‌های استان و ضرورت توجه بیشتر به مازندران در راستای اهداف توانمندسازی و توسعه‌ای کشور بپردازند.

قطعاً تمرکز سفر هیأت محترم دولت به استان مازندران در موارد زیر بی تأثیر در رفع مشکلات، دغدغه‌ها و گلایه‌های مردمی و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه استان به بالفعل با هدف توسعه همه جانبه نخواهد بود.

ضرورت حمایت ویژه دولت برای تقویت منابع مالی استان و اعتبارات سالانه استان به هیچ وجه متناسب با نیازها و برنامه‌های توسعه‌ای استان نیست.

ضرورت دارد تک تک ظرفیت‌های استان شناسایی و برای هر مورد برنامه کاری مشخصی داشته باشیم، مدیریت، بهبود و تقویت منابع، ضرورت اصلی توسعه استان و کشور است.

به کارگیری مدیران باتجربه، انقلابی، مردمی و پاکدست که مردان واقعی میدان باشند، باید یک اصل در دولت انقلابی باشد که هم اکنون مازندران کمتر از آن بهره‌مند است.

از کشاورزی و دامپروری در مازندران تنها نامش برای مردم باقی مانده است و بس، مردم در این مهم نیاز به حمایت ویژه و عملی دولت دارند. مردم به شدت از دولت‌های قبل در این خصوص گلایه‌مند‌ هستند.

ضرورت دارد برای ایجاد و حمایت از صنایع تبدیلی کوچک و متوسط استان برنامه‌ریزی مناسبی انجام شود. خام فروشی و هدر رفتن تولیدات به ضرر مردم و دولت است. اقدام موثر در این حوزه باعث اشتغال در سطح وسیع خواهد شد.

از گردشگری مواهب خدادادی آن برای مازندران کافی است، کمتر به زیرساخت‌های آن توجه شده است، با اندک حمایتی از سوی دولت مرکزی ظرفیت‌های بالقوه گردشگری مازندران را در تمامی شهرها، روستاها و آبادی‌ها می توان برای استفاده کل مردم ایران استفاده کرد.

توجه به اقتصاد دریامحور چندوجهی نیازمند برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح است. از ظرفیت‌های دریای مازندران به درستی استفاده نمی‌شود، دولت مرکزی باید برای این کار مهم برنامه عملیاتی مشخصی داشته باشد و از اقدامات موردی پرهیز شود، برنامه‌ریزی در این حوزه و اقدام موثر می‌تواند باعث تحول عظیم در اقتصاد استان و کشور شود.

دغدغه اصلی مردم استان تنها مشکلات اقتصادی نیست، در کنار این مهم آنچه که مردم را عذاب می‌دهد بروکراسی و کاغذ بازی ادارات و گاهی فساد مالی است. دولت انقلابی باید رفع این مشکل در استان را در برنامه کاری خود قرار دهد.

تبدیل اراضی کشاورزی و جنگلی به ویلاسازی به دلیل مقرون به صرفه نبودن کشاورزی به یک معضل اساسی در استان تبدیل شده است. دولت باید تدوین و اجرای قوانین بازدارنده در این مورد را جدی بگیرد، هر چند که تسهیل برای ساکنان بومی نیز نباید فراموش شود.

آزادسازی حریم روخانه‌ها، آبراهه‌ها و انهار باید جدی گرفته شود. این حریم‌ها جزو انفال بوده و بیت المال است.

ساماندهی و استحصال آب رودخانه‌ها و انهار مناطق مختلف استان با هدف پیشگیری از سیل در مناطق جمعیتی نیاز به حمایت ویژه ملی دارد، اعتبارات قطره چکانی علاج کار نیست.

سفرهای دولت به استان و سفرهای نمایندگان دولت در مازندران به شهرستان‌ها نباید نمادین و تبلیغاتی باشد، بلکه ضرورت دارد حرف خوب و بد مردم و گروه‌های مختلف مردمی شنیده شده و حین و پس از سفر به مطالبات مردمی پاسخ داده شود. مردم ستون‌های دولت‌ها هستند.

تک‌تک شهرستاهای استان مازندران دارای ظرفیت‌های بالایی هستند، نیاز است در سفر هیأت محترم دولت، هر شهرستان حداقل یک یا دو برنامه راهبردی ویژه داشته باشد تا در جریان سفر مصوب و پس از آن به تدریج اجرایی شود.

جمع این برنامه‌ها قطعاً استان را به سرانجام مشخصی در آینده خواهد رساند. مسؤولان استان باید از روزمرگی پرهیز کنند. رفع دغدغه و مشکلات مردم و برنامه‌ریزی برای توسعه همه جانبه استان باید برنامه اصلی نمایندگان دولت انقلابی باشد.

حمایت از جوانان از جمله اشتغال و ازدواج آنها نیازمند برنامه‌ریزی و توجه ویژه است. دولت انقلابی نیاز است با حمایت از جوانان در تکریم آنها به طور ویژه عمل کند. این جوانان سکان‌داران نسل دوم انقلاب هستند.

سیل و رانش زمین در مازندران نیازمند اقدامات پیشگیرانه موثر است. این مهم عملی نخواهد شد به جز آسیب شناسی تک‌تک مناطق در معرض خطر و حمایت ویژه دولت مرکزی برای اجرای اقدامات پیشگیرانه.

همت دولت انقلابی برای آزادسازی سواحل قابل تقدیر است. هنوز برای دستیابی کامل به این هدف مهم در استان مازندران راهی طولانی داریم. مردم باید این اقدام را حس کنند، هنوز مردم اثرات آن را حس نکرده اند. مردم معتقدند بسیاری موارد جنبه تبلیغی دارد.

 /۸۶۰۵۹/ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.