پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سردار طوسی قهرمان والفجر ۸ و مالک اشتر جبهه‌های ایران/ روایتی از دیدار با رئیس جمهور وقت!

0

خبرگزاری فارس مازندران ـ مریم نظری| ۱۸ فروردین ماه روزی بزرگ برای نکا و مازندران است و روزی که اگر چه یکی از فرماندهان بی‌ادعا در دوران دفاع مقدس را از دست داده‌ایم؛ اما همواره شجاعت، شهامت، دلیری، بصیرت و ولایتمداری «سردار سرلشکر محمدحسن قاسمی طوسی» همواره در یادها و دهن‌ها ماندگار است و نامگذاری روز نکا به نام نکا این ماندگاری را ماناتر کرده است.

در توصیف بخشی از زندگی سردار سرلشکر شهید محمدحسن قاسمی طوسی به عنوان یکی از فرماندهان بی‌ادعای جبهه‌های نبرد علیه دشمنان در طول ۸ سال دفاع مقدس که همگان او را به عنوان قهرمان والفجر هشت و بصیرت عاشورایی می‌شناسند؛ آمده است: از محبوب‌ترین چهره‌های انقلاب اسلامی و نماد مبارزه با نظام طاغوت در دوران قبل از انقلاب و فعالیت‌های سیاسی تا سقوط حکومت شاهنشاهی در بهبوهه پیروزی انقلاب و مقابله با ظلم و جور در مرزهای مختلف و دفاع از میهن و ناموس و وطن در هشت سال دفاع مقدس است که با گذری کوتاه در روستای طوسکلا نکا محل ولادت این شهید می‌توان از دینداری و مدرم‌داری این مرد بزرگ بیشتر شنید.

تولد سردار سرلشکر شهید محمدحسن قاسمی ‌طوسی‌، به سال ۱۳۳۷ در روستای « طوس‌کلا »از توابع شهرستان نکا برمی‌گردد که در خانواده مذهبی از پدری اهل کار و مادری مومنه دیده به جهان گشود و فعالیت‌های انقلابی قبل بعد از انقلابش از وی یک انقلابی به تمام معنا ساخت که عملیات‌های مختلفی را در سپاه ساری، عملیات ۶ بهمن آمل ، قائله گنبد در استان گلستان و درگیری‌های مختلف در کردستان در آن دوران را مدیریت کرد.

سردار شهید طوسی علاوه بر قائم‌مقامی لشکر ویژه ۲۵ کربلا، مدتی فرمانده اطلاعات و عملیات نیروهای مازندران و گیلان در جنگ تحمیلی بود و  در ۱۸ فروردین ماه سال ۱۳۶۶ در سن ۲۹ سالگی در شلمچه با اصابت ترکش‌های خمپاره عراقی‌ها به شهادت رسید و مفقود شد و بدن پاکش در سال ۱۳۷۴ بعد از هشت سال گمنامی در نکا تشییع و در گلزار شهدای روستای طوسکلا به خاک سپرده شد.

از خانواده این فرمانده شهید دو برادر به نام‌های محمدحسین و محمد ابراهیم نیز به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

سردار طوسی، افتخار ابدی و دارای جایگاه بین‌المللی است

سردار سرلشکر شهید محمدحسن قاسمی ‌طوسی‌ از افراد بصیری است که در دوران مختلف بصیرت خود را نشان داده است و آن طور که سرهنگ علی نجفی فرمانده بسیج ناحیه نکا به نقل از همرزمان این سردار بزرگ نقل می‌شود رهبری از سردار طوسی به عنوان افتخار ابدی معرفی می‌کنند که دارای جایگاه بین‌المللی است.

وی می‌گوید: سردار میرشکار از فرماندهان دوران دفاع مقدس نقل می‌کنند که در دوران دفاع مقدس قرار بود که با همراهی سردار طوسی خدمت امام راحل برسیم که میسر نشد و مقرر شد رئیس جمهور وقت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر عظیم‌الشان انقلاب اسلامی ایران را ملاقات کنیم و بعد از دیدار از سردار پرسیدم که رئیس جمهور فعلی را چگونه دیدید؟ آیا همانند شهید رجایی مردمی و تفکر خدمت به مردم دارد؟ که شهید سردار طوسی گفت؛ من اعتقادم بر این است که بعد از ۱۲۰ سال حضرت امام خمینی (ره)، ایشان نائب امام زمان(عج) و رهبر جامعه اسلامی باشند.

 

نجفی گفت: همواره دلسوز رزمندگان و سربازان بود و علاوه بر اینکه فرمانده خوبی در دوران جنگ با دشمن بود، دوست و رفیق خوبی برای سربازان در همان دوران بود و حتی در دوران مرخصی هم از احوال خانواده شهدا و رزمندگان غافل نبود و آنچنان که نقل شده است در دوران مرخصی از مازندران عسل تهیه می‌کرد و برای سربازان می‌برد تا آنان در دوران جنگ و دفاع، از انرژی لازم برخوردار باشند.

سردار قاسمی طوسی همواره دلسوز خانواده شهدا و رزمندگان بود

حلیمه عرب‌زاده همسر شهید طوسی هم از سردار طوسی به عنوان دلسوز خانواده شهدا و رزمندگان یاد می‌کند و می‌گوید: در دورانی که در مرخصی به سر می‌برد سرکشی از خانواده شهدا و دیدار با آنان را از وظایف مهم خود می‌دانست و همچنین همواره دلسوز و نگران رزمندگان بودند و کمترین مرخصی‌ها را می‌گرفتند تا رزمندگان هم به دیدار خانواده‌های خود بروند.

می‌گوید: زمانی که در اهواز بودیم؛ با اینکه فاصله زیادی تا میدان جنگ نداشتیم و انتظار داشتیم بیشتر در کنار ما باشد اما بعد از دیدن کوتاهی با من و دخترم سمیه به محل خدمت خود برمی‌گشتند و می‌گفتند بچه‌ها و رزمندگان تنها هستند و نباید آنان را تنها بگذارم؛ چرا که آنها هم مدت زیادی است که از خانواده دور هستند.

همسر شهید طوسی همچنین گفت: در طول دوران دفاع مقدس هیچگاه سفیدی چشم شهید طوسی را سفید ندیدم و همواره قرمز بود و کمتر می‌خوابیدند و بیشتر بیدار بودند تا علاوه بر هدایت جنگ در کنار رزمندگان باشند.

نقش سردار طوسی در دوران ۸ سال دفاع مقدس ارزنده و بی‌بدیل است

فرماندار شهرستان نکا هم با اشاره به اثرگذاری پررنگ سردار سرلشکر شهید محمدحسن قاسمی طوسی در دفاع از ارزش‌ها و کیان انقلاب اسلامی ایران، نقش این شهید والامقام را در دوران ۸ سال دفاع مقدس ارزنده و بی‌بدیل عنوان کرد.

عبدالرضا بابایی گفت: جامعه اسلامی ما نیازمند فرهنگ شهید و شهادت است و باید تلاش شود تا سیره و روش شهدا در جامعه بدرستی اجرایی شود که شرط بقا و استمرار انقلاب ما فرهنگ جهاد و ایثار و شهادت است.

 

وی همچنین از «سیدمحمد حسینی» معاون حقوقی و  پارلمانی رئیس جمهور به عنوان سخنران یادواره سردار طوسی و ۴۳۶ شهید شهرستان نکا در مصلای نکا نام برد و یادآور شد: این مراسم پنج‌شنبه ۱۸ فروردین ماه ساعت ۱۷ عصر برگزار می‌شود و اعزام دانش‌آموزان در قالب کاروان راهیان نور بر سر مزار این فرمانده شهید و بیان روایت‌های جنگ و دوران دفاع مقدس و رشادت‌های این شهید والامقام برای نسل جدید و همچنین جمع‌آوری خاطرات شهید طوسی از زبان همرزمانش از برنامه‌های مهم ما برای سالگرد شهادت این شهید ارزشمند است.

به گزارش فارس، سردار قاسمی طوسی‌ها با چنین روحیه و بصیرتی انقلاب و جنگ را اداره کردند و اکنون به عنوان چهره‌های بین‌المللی الگو و نمونه برای نسل‌های مختلف است؛ تا جایی که رهبری می‌فرمایند: « شجاعت و شهامت سردار طوسی در دوران دفاع مقدس، موجب به دست آوردن فتوحات ارزشمند در جنگ شد.»

 

 

 

آری سردار طوسی انسانی والامقام، زمان‌شناس و مکان‌شناس بود که در هر زمان، هر حرکت و حادثه‌ای با زمان‌شناسی و بصیرت وارد عمل شده و در دورانی که برخی از متدینان به دلایلی عوض شدند و حوادث مختلف و متغیر آنان را تغییر داد؛ اما سردار طوسی همواره در خط ولایت و انقلاب و اسلام ماند تا به مقام شهادت که آرزوی دیرینش بود؛ رسید.

انتهای پیام/ ۸۶۰۰۲/ج/م


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.