پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

رونمایی از المان امیر سرلشکر خلبان شهید پرویز ذبیحی در جویبار

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

سرهنگ سیدقاسم هاشمی مسؤول دفتر حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شهرستان جویبار امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از ساری از رونمایی از المان امیر سرلشکر خلبان شهید پرویز ذبیحی در این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: برابر توافق شهرستان جویبار و حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۰ مقرر شد این المان در قالب یادمان در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و معرفی قهرمانان ارزشی به نسل‌های سوم و چهارم انقلاب احداث شود.

وی افزود: سرانجام در سوم خرداد سال گذشته همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر بعد از نشست‌های اداری و توافقات نهادهای استانی و شهرستانی، این پروژه استانی اعلام شد که در مسیر تقاطع سه‌راهی کمربندی ورداسبی بلوار آیت‌الله فقیه جویبار یادمان احداث و إلمان شهید ذبیحی نصب شود.

هاشمی از بهره‌برداری این المان در هفته دفاع مقدس خبر داد و گفت: به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس با شعار کشوری  “ما قوی هستیم” در هفته دفاع مقدس سال ۹۹ یادمان شهید ذبیحی به همت شورای اسلامی و شهردار شهر جویبار یادمان در مساحتی به متراژ هزار متر احداث و اِلمان ماکت جنگنده ” اف ۵ “خلبان شهید ذبیحی با استقبال خودرویی امروز وارد یادمان شده و در هفته دفاع با حضور مسوولان ارشد کشوری و استانی رو نمایی و به بهره‌برداری خواهد رسید.

مسؤول دفتر حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شهرستان جویبار ابراز کرد: این المان در ابعاد واقعی خود و برای اولین بار در استان مازندران با هزینه ۸۰ میلیون تومان که با احتساب قیمت سال ۹۰ محاسبه شد هزینه داشته که توسط شورای و شهرداری شهر جویبار تأمین اعتبار شد.

امیر شهید خلبان پرویز ذبیحی در بیست و پنجم اسفندماه سال ۱۳۲۶ در شهرستان جویبار استان مازندران در خانواده مؤمن و متقی دیده به جهان گشود پدرش برارگل از کشاورزان ساده و بی‌آلایش بود که خود را وقف تربیت فرزند کرد.

 پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه در آذر ماه سال ۱۳۵۰، به استخدام نیروی هوایی ارتش درآمد.پس از ۲۱ ماه تمرینات نظامی و فراگیری زبان انگلیسی و پروازهای مقدماتی با هواپیمای پایپرو و بونانزا و انجام پرواز سلو مستقل برای تکمیل دوره پرواز و پرواز با هواپیماهای پیشرفته عازم پایگاه هوایی اوکلاهامای آمریکا شد.

 پس از پرواز با هواپیماهای آموزشی ت ۴۱ و جت، ت ۳۷ و در میان دانشجویانی ملیت‏ های مختلف و پرواز با جت مافوق صوت ت ۳۸ به دریافت نشان خلبانی مفتخر و به ایران بازگشت و به جمع خلبان هواپیمای اف- ۵ در پایگاه پنجم شماری پیوست.

با شروع تجاوز رژیم بعثی عراق به میهن اسلامی به دفاع از کشور پرداخت و پس از چند پرواز عملیاتی برون‌مرزی و گشت هوائی در تاریخ ۱۳۵۹ در یک عملیات برون‌مرزی در شمال شرق موصل عراق “عملیات لانه ی زنبور” هواپیمایش مورد اصابت جنگ‌افزارهای پدافندی دشمن قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل شد.

به گزارش فارس؛ مراسم استقبال خودرویی از المان سرلشکر خلبان شهید ذبیحی روز دوشنبه ۲۴ شهریور جاری ساعت ۱۷ از پل شیب آبندان تا محل یادمان همراه با ذبح گوسفند انجام خواهد شد.

 /۸۶۰۴۸/ج


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.