پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

روایتی از خلاقیت در خانواده امیرمحمد؛ این نوجوان مخترع می‌خواهد معروف شود

0


خبرگزاری فارس مازندران ـ زری طاهری پرکوهی| این روزها با کوچک شدن سفره مردم از اقشار متوسط و رو به پایین اعضای خانواده مشغول کار هستند، پدر مادر و حتی فرزندان! مخارج زندگی در حدی بالا رفته که حتی کرونا هم نتوانسته مانع از نان درآوردن شود!

با شیوع کرونا ویروس مردم به مشاغل خانگی روی آوردند، تولیدکنندگان زیادی با چنگ و دندان چرخ تولید را به حرکت درآورده و درجا نزدند، تا جایی که برخی خانوادگی تولیدکننده هستند و لحظه‌ای دست از تلاش برنمی‌دارند این‌ها با امید به آینده بی‌وقفه ادامه می‌دهند.

آشنایی ما با این خانواده از زمانی شروع شد که با یک مخترع جوان مصاحبه داشتیم در میان صحبت‌هایش از پشتکار یک پسر بچه ۱۲ ساله سخن‌ گفت که از بعدازظهر تا پاسی از شب در کارگاه تولید دستگاه ضدعفونی کننده دست، مشغول مونتاژ کردن دستگاه و همچنین کمک به ساخت ایده‌های جدید است.

نامش امیرمحمد است و فامیلی اش کاظمیان، ۱۲ سال دارد از دوران مهدکودک در ساخت لوازم الکترونیکی استعداد فراوانی از خودش نشان داده تا جایی که موفق به تولید و اختراعات کوچک شد و در حال حاضر پس از فارغ شدن از درس و مشق به کارگاه تولیدی رفته و با علاقه در انجام کارهای جدید کمک می‌کند.

ام‌البنین غلام‌زاده ۴۱ سال اهل سورک مادر امیرمحمد و تولید کننده گیاهان دارویی است، همسرش کارگر شرکت کشت و صنعت روغن غنچه است، پسر بزرگش ۲۰ سال دارد و در حال تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر است، او مشتاقانه از اختراعات کوچک ولی به‌درد بخور پسرش می‌گوید؛ از کودکی هوش امیرمحمد نظرم را جلب کرد با دیدن اولین اختراع برقی‌اش با خودم  گفتم برای پیشرفتش هر کاری بتوانم انجام می‌دهم.

*پسری که دلش می‌خواهد معروف شود

وی اضافه می‌کند؛ پسرم هفت سال که داشت به کمک پدرش به تعمیرات لوازم برقی می‌پرداخت رفته رفته دورش پر شده بود از لوازم برقی از این رو یک اتاق در اختیارش قرار دادیم، او وقتش را صرف بازی نمی‌کرد بلکه دائم مشغول تولید یک کار جدید بود، بدون اینکه آموزشی ببیند فقط گاهی از اینترنت کمک می‌گیرد.

*جزییاتی از اختراعات امیرمحمد

خانم غلام‌زاده با اشاره به اینکه اولین اختراع پسرم، یک ماشین برقی بود، خاطرنشان می‌کند؛ بعد رفته رفته لوازمی همچون پنکه و دزدگیر و غیره درست کرد در حال حاضر نیز در حال تولید دستگاه تخمه پوست‌کنی است، تلاش امیرمحمد در حدی بود که دلش می‌خواست در فضای واقعی کاری قرار بگیرد از این رو در کارگاه تولیدی یک مخترع حضور پیدا کرد تا کارها را از نزدیک ببیند و چیزهای جدیدی بیاموزد.

مادر امیرمحمد یادآور می‌شود؛ پسرم در پایه پنجم ابتدایی تحصیل می‌کند درسش خوب است مدیر و معلمان مدرسه در جریان فعالیت‌های و کارهای فنی او هستند و حمایتش می‌کنند،  پدرش نیز حامی خوبی است با اینکه یک کارگر ساده است ولی برای پیشرفت امیرمحمد کم نمی‌گذارد.

این تولیدکننده گیاهان دارویی با اشاره به اینکه چهار سالی است با کسب مجوز کشت گیاهان دارویی در بحث تولید گیاهان و عرقیجات دارویی فعالیت دارم، بیان می‌کند؛ خوشحالم که در بخش تولید فعالیت دارم و فرزندم را در مسیری تربیت کردم که می‌تواند برای جامعه مفید باشد.

در ادامه امیرمحمد کاظمیان ۱۲ ساله از سورک، در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه علاقه زیادی به کار در رشته الکترونیک دارد، می‌گوید؛ دلم می‌خواهد از همین سنن کودکی وارد بازار کار شوم آرزویم این است که درآینده دستگاهی بسازم تا بتوانم مانع از ایجاد ترافیک‌ شوم!

*دلم می‌خواهد با اختراعاتم معروف شوم

از او می‌پرسیم چرا انقدر پرانرژی هستی؟ پاسخ می‌دهد؛ دلم می‌خواهد هر لحظه وسیله جدیدی تولید کنم خوشحالم برخی از تولیداتم را به فروش می‌رسانم، من گوشی شخصی ندارم اما با استفاده از گوشی مادرم پاسخ سوالاتم را از گوگل گرفته و روی کار ایده جدید پیاده می‌کنم.

وی ادامه می‌دهد؛ می‌خواهم با اختراعاتم معروف شوم در این مسیر خسته نخواهم شد پدر و مادرم کمکم می‌کنند، کار کردن در کارگاه را دوست دارم چون که نظم و انضباط را آموختم و گاهی مسؤولیت نظارت را بر عهده می‌گیرم، با اینکه فروش سخت‌تر از تولید است ولی سعی می‌کنم در این بحث هم فعال باشم، هر کسی تعمیر یا کمکی بخواهد با علاقه برایش انجام می‌دهم.

*امیرمحمد درک درستی از الکترونیک دارد! 

داود هوشیارخواه دانشجوی دکترای الکترونیک و مدیر کارگاهی که امیرمحمد در آن مشغول آموزش حین کار است، با اشاره به اینکه امیرمحمد با این سن کم نخبه است، تاکید می‌کند؛ این پسر خانواده حمایت‌گری دارد برخلاف برخی والدین که اجازه نمی‌دهد بچه‌ها به سراغ علاقه‌شان بروند آن‌ها وقتی دیدند بچه به انجام کار عملی علاقه دارد مانعش نشدند که هیچ بساطش را نیز فراهم کردند.

وی اضافه می‌کند؛ امیر ضریب هوشی بالایی دارد هر توضیحی را سریعا یاد می‌گیرد، می‌توان گفت درک درستی از الکترونیک دارد لحیم‌کاری و تعمیرات بلد است لحیم‌کاری الکترونیکی را خودش انجام می‌دهد گاهی افراد بزرگ‌تر از او به پای این پسر نمی‌رسند، با هم همکاری داریم من مطمئن هستم این پسر آینده خوبی دارد و آرزویش اینکه یک کارخانه‌دار شود برآورده خواهد شد.

هوشیارخواه اظهار می‌کند: این مخترع کوچک حواسش به کار است و الکترونیک را از یک فرد ۴۰ ساله بیشتر می‌فهمد به کارهای علمی علاقه داشته باهوش است مهم تر اینکه خانواده خوبی دارد.

*لزوم کسب مهارت آموزشی و همگام شدن با فنی‌وحرفه‌ای

در ادامه برای آنالیز کسب و کارهای تولیدی امیرمحمدش و مادر پرتلاشش که به تولید گیاهان دارویی روی آورده گفت‌وگویی با خانم ندا معمایی کارشناس آموزش فنی و حرفه‌ای در حوزه گیاهان دارویی مرکز مازندران در حوزه دارویی ترتیب دادیم که با هم می‌خوانیم؛

وی با بیان اینکه امیرمحمد می‌تواند برای کسب مهارت در رشته الکترونیک از ۱۵ سالگی به مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای مراجعه کند، بیان می‌کند؛ از کسانی که در عرصه تولیدات خاص و انبوه قدم می‌گذارند می‌خواهم که گام به گام با آموزش‌های مهارتی پیش بروند، چرا که ما ناخوداگاه درگیر اطلاعات تئوری و به‌روز رسانی شده  جهانی هستیم.

معمایی با اعلام اینکه دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت ما حدود ۱۰۰ ساعت به مدت یک ماه و نیم برگزار می‌شود، می‌گوید؛ با شیوع کرونا ویروس کلاس‌های آموزشی مجازی و به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود، آموزش در همه رشته‌های موجود با حضور کارشناسان مربوطه ارائه می‌شود.

*تولیدات با پشتوانه خلاقیت آینده خوبی دارند

وی با تاکید براینکه تولیدات با خلاقیت و نوآوری آینده خوبی دارند و به سمت جهش حرکت می‌کنند، بیان می‌کند؛ قطعا امیرمحمد در کارش موفق است، چرا که به تولید محصولاتی منحصر به فرد میپردازد اگر بتواند این تولیدات را به حد انبوه رسانده و به مشتری معرفی کند یعنی به هدفش رسیده! خانم غلام زاده هم در تولید یک الی دو نوع گیاه موفق است البته اگر وارد فاز فرآوری شویم اوضاع خیلی بهتر است که در این زمینه سخت‌گیری‌هایی وجود دارد در این بخش ایجاد یک جهش ضرورت دارد، در حال حاضر در مازندران تولید گل و گیاه زینتی بهتر جواب می‌دهد.

گفتنی است، امیرمحمد پرتلاش از شاگردان نمونه مدرسه است که قرار است در جشنواره خوارزمی شرکت کند، پشتکار و استعدادش ورد زبان دوستان و آشنایان شده چرا که از همین دوران کودکی نان‌آور خانواده شده و به تولیدکننده‌ای در جامعه تبدیل شده است.

به گزارش فارس؛ این پسر مخترع و پرتلاش مشتی از خروارها کودک بااستعداد و پرتلاشی است که در مسیر ساختن آینده‌ای روشن در جهت تحقق اهداف جهش تولید قدم برمی‌دارد، مادران پویای این سرزمین ما  پرورش چنین فرزندانی همگام با اهداف انقلاب اسلامی پیش می‌روند.

 /۸۶۰۴۸/ج/ی




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.