پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

راه‌اندازی تریبون آزاد در مدارس مازندران/ راهپیمایی ۱۳ آبان با حضور پرشور دانش‌آموزان

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، حسین کمالی سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران در نشست با خبرنگاران با تاکید بر حضور پرشور کارکنان ستادی، معلمان و دانش‌آموزان در راهپیمایی یوم الله ۱۳ آبان، اظهار کرد: یوم الله سیزدهم آبان، در تقویم مناسبت‌های جمهوری اسلامی با سه مناسبت سالروز تبعید امام خمینی (ره) در سال ۴۳، قیام دانش‌آموزان و دانشجویان در ۱۳ آبان ۵۷  در دانشگاه تهران و تسخیر لانه جاسوسی در سال ۵۸ که در نهایت موجب شد این روز تاریخی، به روز ملی مبارزه با استکبار جهانی نامگذاری شد.

*۱۳ آبان؛ باحضور پرشور دانش‌آموزان

وی  به راهپیمایی یوم الله ۱۳ آبان پرداخت که امسال مصادف با جمعه شده و با حضور دانش‌آموزان و مردم استان،  برگزار خواهد شد، افزود: از فرهنگیان و دانش‌آموزان می‌خواهم در این مراسم شرکت کنند.

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران با تشریح وضعیت کلی حاکم بر دستگاه تعلیم و تربیت استان در دو ماهی که از آموزش حضوری گذشت، اضافه کرد: پس از دوسال و اندی تعطیلی آموزش حضوری که بیماری کرونا کنترل شد، وزارت آموزش و پرورش به همه ادارات استانی ابلاغ کرد که آموزش از اول مهر حضوری باشد.

*موفقیت در آموزش حضوری

کمالی بیان کرد: مدیران اجرایی، استاندار مازندران و فرمانداران، همه افراد، خانواده‌ها و ذینفعان آموزش و پرورش کمک کردند تا در ابتدای سال تحصیلی، آموزش حضوری با موفقیت شروع شد و لازم است از همه عزیزان قدردانی کنم.

*دانش‌آموزان با جریان‌سازی معاندان همراهی نکردند

وی به اتفاقات اخیر اشاره کرد و گفت: شروع مدارس با اغتشاشات همراه بود و اتفاقاتی افتاد که شایسته جامعه ما نبود و خوشحال هستیم که فرزندان عزیز دانش‌آموز ما به بلوغ فکری لازم رسیده بودند و با این جریان‌سازی معاندان همراهی نکردند.

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به کسب رتبه برتر کشوری توسط دستگاه تعلیم و تربیت استان و دریافت لوح تقدیر از وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: پروژه مهر نماد همدلی و انسجام  و یک کار گروهی با برنامه است که در سایه همکاری کارگروه‌های مختلف طی چند ماه انجام می‌شود و کسب این دستاورد پس از دوسال تعطیلی آموزش حضوری، شیرین بود و من از همه همکارانم قدردانی می‌کنم.

*ضرورت برنامه‌ریزی برای جوانان

کمالی با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی برای جوانان، خاطرنشان کرد: اگر به فکر توسعه پایدار هستیم نباید از جایگاه آموزش و پرورش غافل شویم و این نهاد مهم تربیتی را از قلم بیندازیم، علاوه بر اینکه دستگاه تعلیم و تربیت بهترین نقطه برای کلیدزدن زیرساخت‌های فکری و فرهنگی توسعه پایدار است.

وی در ادامه سخنان خود به روز ملی مازندران اشاره کرد و گفت: این خطه در طول تاریخ افتخارات بسیاری داشت که تشکیل نخستین دولت شیعی پس از حکومت امام علی (ع) در کوفه یکی از همین  موارد است.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش مازندران ادامه داد: استان مازندران هم از نظر سرزمینی، وسیع است و هم از نظر فرهنگی غنی و پهناور است و بر این اساس از مدارس خواستیم نمایشگاه‌هایی مرتبط با روز مازندران برگزار کنند، در مدرسه به گویش مازندرانی حرف بزنند و از موسیقی محلی استان و سایر ظرفیت فرهنگی استان دیگر بهره ببرد.

*تدریس گویش‌های محلی تبری

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش استان مازندران در پاسخ به سوالی مبنی بر تدریس گویش‌های محلی تبری و تعیین کرسی‌های آزاداندیشی در مدارس نیز گفت: در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در آمل این موضوع مطرح شد اما این نیاز به مصوبه مجلس دارد و اگر این مصوبه نهایی و ابلاغ شود، حتما ما هم استقبال می‌کنیم.

*کرسی آزاداندیشی در مدارس

کمالی در ارتباط با کرسی آزاداندیشی در مدارس، یادآور شد: دلیل این تفاوت بین نسلی باید با دقت شناسایی شود و در بررسی این تفاوت‌ها نباید از این حقیقت غافل شویم که پدر و مادر  نیز منابع تربیتی هستند و اساساً اولین معلم ما پدر و مادر ما هستند و لازم است این مسائل به درستی شناسایی شود.

وی درباره بحث انتصاب و مداخله برخی افراد نیز گفت: در انتصابات عوامل مختلفی ممکن است ورود پیدا کنند، اما باور ما این است که چون آموزش و پرورش یک نهاد ‌اجتماعی است، ورود دیگران هم می‌تواند یک فرصت و هم تهدید باشد مشروط به این‌که کیفیت این ورود چگونه باشد.

*مدیریت در عزل و نصب‌ها

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش مازندران اضافه کرد: رویکرد من از روزی که به این سمت منصوب شدم این بود که با تعامل و همفکری کارها را انجام دهیم و عزل و نصب‌ها را مدیریت کنیم و امروز هم جز دو تا سه نفر که سرپرست هستند، بقیه حکم مدیریت  دارند و بقیه کارها را با همین تعامل و هماهنگی انجام می‌دهیم.

کمالی با اعلام اینکه نظام آموزشی ما یک نظام آمرانه و تحکمی است، ادامه داد: همین رویکرد، موجب تفاوت نگاه بین والدین و فرزندان می‌شوند و لازم است این مسائل برای جامعه تبیین شود اما تریبون آزاد در مدارس نیز از کارهایی است که چند سال قبل در یکی از مدارس اجرایی شد و امروز هم به دنبال این مهم هستیم.

 /۸۶۰۳۴/ع


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.