پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دهه فجر بزرگ ـ پروژه‌های کوچک؟!

0


خبرگزاری فارس مازندران ـ بهزاد پورمحمد| انقلاب اسلامی ایران که برگرفته از آموزه‌های قرآنی و اسلامی و نشأت گرفته از همت و اراده بزرگ ملت ایران بود، در حالی وارد ۴۳ سالگی شد که دشمنان انقلاب در طی ۴۲ سال گذشته همواره و با تمام تلاش خود از داخل و خارج کشور درصدد براندازی و یا تضعیف اهداف و دستاوردهای آن بودند.

غافل از اینکه این انقلاب سکان‌داری همچون امام خمینی (ره) و رهبر فرزانه‌ای همچون حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آن را هدایت کرده و برگرفته از خواسته‌های قلبی آحاد مردم برای برپایی عدالت، استقلال و آزادی و حکومت اسلامی بوده است و روز به روز درخت آن تنومندتر می‌شود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و با وجود مشکلات فراوان، قطار توسعه و سازندگی برای رفاه هر چه بهتر مردمی که جان و مال خود را وقف این کشور کرده‌اند، در جای جای این کشور ارزشمند در حال حرکت بوده و هرگز متوقف نشده است و هر ساله با برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های متعدد در حوزه‌های مختلف کاری، باعث کم‌رنگ کردن افکار پلید دشمنان و امید به سوی آینده‌ای درخشان‌تر در جامعه شهری و روستایی در سراسر این سرزمین پهناور به‌خصوص مناطق شهری و روستایی استان مازندران شده است. 

هر ساله با برنامه‌ریزی دولت‌مردان و تأمین و تخصیص به موقع منابع جهت اجرای پروژه‌های کوچک و بزرگ با ماهیت ملی و یا استانی و شهرستانی شاهد اجرا و بهره‌برداری مناسب و به موقع پروژه‌ها در طی سال به‌خصوص ایام الله دهه فجر و یا هفته دولت هستیم.

نمی‌دانیم چه شده است، کیسه دولت خالی است که نیست، یا تورم بالا و افسار گسیخته است که هست و با وجود تنومند بودن درخت انقلاب و ناامید شدن دشمنان انقلاب اسلامی ایران در داخل و خارج کشور و حضور پررنگ‌تر مردم در تمامی صحنه‌های انقلاب در کنار مشکلات اقتصادی فراوان، در دهه فجر بزرگ امسال، شاهد افتتاح پروژه‌های کوچک از نظر کمی و کیفی نسبت به سنوات گذشته در سطح استان مازندران و برخی شهرستان‌های آن بودیم و گاهاً حتی نمی‌توان به آنها گفت پروژه افتتاح و بهره‌برداری کانال آب! سابقه نداشته است.

هر ساله دولت در قالب لایحه بودجه سالانه منابعی را برای اجرای پروژه‌های عمرانی با ماهیت ملی و استانی و شهرستانی در نظر گرفته تا با زمان‌بندی و اجرای به موقع و درست آن مورد بهره‌برداری قرار گرفته و باعث توسعه مناطق مختلف استان و شهرستان‌های آن شود.

قطعاً برنامه و بودجه سالانه هر استان و شهرستان، براساس تصمیم‌گیری کارشناسانه در سطح استانی و شهرستانی و توسط شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان و شهرستان تدوین، نظارت و اجرا می‌شود.

پیش‌بینی و برنامه‌ریزی درست برای تکمیل به‌موقع پروژه‌های عمرانی و یا اجرا و بهره‌برداری پروژه‌های جدید براساس نیاز واقعی مناطق مختلف استان مازندران، امری بدهی و ضروری و نیازمند کار کارشناسی دقیق و شناخت و برنامه‌ریزی مناسب مدیران تخصصی متولی امر است.

حال آنکه روزمره‌گی و سیاست‌زدگی مدیران تخصصی که باید بیشتر به فکر برنامه‌ریزی و توسعه فعالیت‌های عمرانی استان باشند، باعث شده که بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام در سطح استان وضعیتی بلاتکلیف داشته و یا پروژه‌های ضروری مورد نیاز در مناطق دیگر تنها ختم به یک مراسم کلنگ‌زنی شده و منتظریم تا مدیران بعدی و یا دولت‌های بعدی چه خواهند کرد. 

هر چند که گاهی براساس سلایق مدیریتی و یا تفکرات سیاسی بسیاری از دولت‌ها و یا مدیران دولتی اقدامات قبلی‌ها را غیرکارشناسانه و یا غیرضروری دانسته و اینجا مردم می‌مانند و مشکلات آنها و استان می‌ماند و بی‌عرضه‌گی و سلایق برخی مدیران.

در کنار توانمندی مدیریتی در حوزه عمرانی و ضرورت وجود مدیرانی جهادی و انقلابی در این حوزه که در کنار تخصص خود از سیاست‌زدگی و روزمره‌گی به دور باشند، قطعاً برنامه‌ریزی مناسب برای تکمیل پروژه‌های نیمه ‌مام و اجرای پروژه‌های ضروری مورد نیاز استان در حوزه‌های مختلف، باعث خواهد شد تا با بهره‌برداری به موقع پروژه‌ها اقتدار استان را روز به روز بالاتر برده و با فراهم کردن زیر‌ساخت‌ها باعث توسعه همه‌جانبه استان شویم و این قطار توسعه‌ای باید هر ساله با شتاب در حرکت باشد و کندی حرکت آن نه به نفع دولت و نه به نفع مردم نیست.

توانمندی مدیریتی و اجرایی، برنامه‌ریزی و اجرا، تأمین و تخصیص به‌موقع منابع، به‌کارگیری گروه‌ها و افرادی توانمند و پاک‌دست در اجرا و نظارت مرتب و مستمر از اجزای جدایی‌ناپذیر توسعه عمرانی در سطح استان مازندران هست که خلأ در هر یک از موارد ذکر شده باعث کندی کار، عدم اجرا و بهره‌برداری به موقع پروژه‌ها از نظر کمی و کیفی در سطح مناطق مختلف استان و شهرستان‌های تابعه خواهد شد.

شاید اگر حرف از آمار پایین کمی و کیفی پروژه‌های عمرانی توسعه ای در سطح مناطق مختلف استان مازندران و شهرستان‌های آن بزنیم، برخی از عزیزان بلافاصله لیستی از پروژه‌های مصوب که در برنامه و بودجه سالانه استان چه در سال جاری و چه در سال‌های قبل و سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده است را در اختیار ما قرار دهند و با دفاعی کلامی، مدینه فاضله را نمایان سازند. 

حال باید دید که هر کدام از این پروژه‌ها چند سال طول کشیده، کیفیت و کمیت آنها چه تأثیری بر توسعه مناطق مختلف استان داشته و چه تعداد پروژه نیمه‌تمام در استان داریم که یا اولویت اول نبوده و یا به‌علت عدم تأمین مناسب و به‌موقع منابع مالی و به‌خاطر سلایق شخصی برخی مدیران در وضعیتی بلاتکلیف باقیمانده است و یا اینکه پروژه‌های جدید آیا ماهیت سیاسی و سلیقه‌ای داشته و یا واقعا کار کارشناسی عمیق با آینده‌نگری مناسب بر روی آنها صورت گرفته است.

عده‌ای کندی روند تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و یا برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های جدید را ناشی از مشکلات مدیریتی در سطح استان و برخی شهرستان‌ها دانسته و بیان می‌کنند به‌جای اینکه مدیران این بخش چکمه‌پوش بوده و با روحیه جهادی و انقلابی به فکر برنامه‌ریزی و اجرا باشند، عده‌ای بیشتر پشت درهای بسته فعالیت‌های سیاسی و یا اقتصادی می کنند و نگران هستند تا شاید در فردایی دگر مدیر نباشند.

عده ‌ای نیز عدم نقدینگی دولت و عدم تأمین و تخصیص به‌موقع و مناسب منابع از سوی دولت برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام و یا اجرای پروژه‌های جدید را عامل آن می‌دانند! حال بماند تورم افسار گسیخته با منشأ دولتی موثر بر افزایش قیمت مصالح، ماشین آلات و هزینه‌های نیروی کار در اجرای پروژه‌ها.

تورم و مرور زمان قطعاً هزینه اجرای پروژه‌ها را چندین برابر خواهد کرد و چنانچه منابع مالی پروژه‌ها در فرصت زمان تعیین شده فراهم شود، اثرات تورم و مرور زمان بر آن کمتر خواهد بود، در بسیاری مواقع نیز منابع مالی تأمین شده پروژه‌های عمرانی به‌خاطر هزینه‌های جاری بسیار زیاد دستگاه‌های اجرایی (برخلاف قانون) صرف این هزینه‌ها می‌شود.

عده‌ای نیز در کنار دو مشکل اصلی فوق‌الذکر سپردن کار و امور اجرایی، به افراد و تشکل‌هایی که توانایی کافی ندارند و یا به کلامی این کاره نیستند و تنها با رانت و رابطه، اجرای برخی پروژه‌ها به آنها داده شده و آنها نیز سال‌ها بر روی یک پروژه مشغول هستند و می‌خورند و می‌خورانند تا بمانند و مشغول باشند.

حال زمان واکاوی که می‌رسد هزار ادله فنی و هزار فرمول و دلیل روی میز می‌گذارند، انگار مطالبه‌گر بدهکار است و آنها طلبکار! در حالی‌که در استان مازندران هم جوانان تحصیل‌کرده زیادی داریم و هم جوانانی که انگیزه بالایی برای کار و تلاشی جهادی و انقلابی برای توسعه استان دارند.

عده‌ای نیز عدم نظارت‌های مستمر و مداوم بر روی پروژه‌های عمرانی کوچک و بزرگ توسط متخصصان و افراد پاکدست و یا سازمان‌های متولی امر را علت دیگر این مسئله بیان می‌کنند، اگر نظارت‌ها مستمر و مداوم باشد، اگر ناظرین غرق در بازی‌های مجریان و یا مدیران نشوند، اگر ناظرین ایمن باشند و پاکدست، قطعاً پروژه‌های عمرانی کوچک و بزرگ در سراسر استان، هم در زمان مناسب به بهره‌برداری خواهند رسید و هم از نظر کمی و کیفی مطلوبیت لازم را خواهند داشت، باید بستری فراهم شود نظارت‌ها مستمر و مداوم و جنبه تسریع‌کنندگی و پیشگیرانه داشته باشد، نه بازدارنده و کند کننده امور.

و کلام آخر اینکه، چنان مردم را غرق در مشکلات اقتصادی ناشی از تورم‌های افسار گسیخته کرده و آنقدر آنها را نگران نوسانات لحظه‌ای قیمت اجناس مورد نیاز سر سفره‌شان در طی یک سال اخیر کرده‌ایم و آنقدر روند اجرای یک پروژه عمرانی را طولانی می‌کنیم و یا وقتی مردم می‌بینند مبنای اجرای پروژه‌ها منافع عمومی نیست و گاهاً منافع دیگر پشت سر آن هست، مردم نیز گاها خسته می‌شوند و دنبال مطالبه‌گری نیستند و یا بی‌تفاوت می‌شوند، چون دوست ندارند بازیچه ‌گری با منطق باشد و برای اصلاح امور، باید مورد حمایت همه قرار گیرد، چون این مردم حافظان همین دولت‌ها چه در سطح ملی و چه در سطح استانی و شهرستانی هستند و شاید اگر مطالبه‌گری مردمی مورد حمایت دولت‌مردان ما قرار گیرد، باعث شتاب بیشتر و حتی مشارکت آن‌ها در اجرای و بهره‌برداری بسیاری از پروژه‌ها خواهد شد.

حال ما موضوع را تببین کردیم، قضاوت عادلانه با خودتان، باید دید مشکل از کجاست و چاره کار چیست، چون ما ملتی انقلابی هستیم و می‌توانیم، برای شروع کارهای زیربنایی و ارزشمند و ماندگار امروز هم دیر نیست. 

قابل ذکر است این یادداشت به هیچ وجه کارهای ارزشمندی که در برخی از حوزه‌ها و مناطق مختلف استان انجام شده و یا در حال آنجا هست را زیر سوال نمی‌برد، بلکه تنها برخی از ضرورت‌های استان را بیان کرده‌ایم، تا مورد توجه بیشتر قرار گیرد.  

 /۸۶۰۴۸/ج




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.