پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

در دسترس بودن مشوق‌های قهوه‌خانه‌ها بیشتر از مشوق‌های ورزشی

0

به گزارش خبرگزاری فارس از سوادکوه، میزگرد «توانمندی‌ها و مشکلات ورزش و ورزشکاران شهرستان سوادکوه» در دفتر خبرنگاری خبرگزاری فارس سوادکوه و گروه رسانه‌ای اخبار سوادکوه(سوادکوه‌نیوز) و با پخش زنده در صفحه اینستاگرامی savadkoooh1 برگزار شد.

عدم مدیریت توانمند در ورزش شهرستان سوادکوه، فرهنگ مطالبه‌گری بین ورزشکار و مسؤولان، ایجاد انگیزه برای ورزش در جوانان سوادکوهی، تشکیل شورای ورزشی متخصص، نقش خانواده به عنوان حامی و مشوق ورزش و کمبودهای مالی و عدم وجود اسپانسر بخشی از مطالب بیان‌شده در این میزگرد بود.
حسین سمیعی به عنوان مجری ـ کارشناس این میزگرد با یادی از پهلوانان رنجبر صفری، سید خلیل موسوی و شهیدان مدافع حرم سید روح الله عمادی و‌مجتبی برسنحی  این میزگرد را آغاز شد.

بخش اول میزگرد درباره مشکلات رشته‌های ورزشی در شهرستان سوادکوه توسط مربیان پیشکسوت فوتبال و کشتی و نخبگان ورزش های جوجیتسو، دو و میدانی، فوتسال و تکواندو بیان شد.

*ارتباط اندک ورزشکاران با رسانه

توفیق دانشمند مربی و پیشکسوت فوتبال در شهرستان سوادکوه، گفت: بزرگترین و اصلی‌ترین مشکل ما عدم مدیریت توانمند در شهرستان است و دومین مشکل این است کسانی که به دنبال حل مشکل هستند فرهنگ مطالبه‌گری در آنها به صورت حداقل ممکن رعایت می‌شود.

وی افزود: اگر ورزشکاری در شهرمان مقام می‌آورد فقط به خاطر تلاش خودش است نه حمایت و امکانات و ما در بحث بودجه هیچ اطلاعاتی نداریم و نمی‌دانیم این بودجه‌ها از کجا می‌آیند.

پیشکسوت فوتبال سوادکوه، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات دیگر ورزش در شهرستان ارتباط ورزشکاران با رسانه است که بسیار کم است و تنها با عکس‌گرفتن پیش می‌رود و هم چنین حمایت ما از ورزشکاران در پیشگاه مسئولین هم بسیار کم است.

* بی‌انگیزه‌بودن جوانان

کوروش عزیزی مربی و پیشکسوت ورزش کشتی در شهر پل‌سفید با یاد پهلوان سید‌خلیل موسوی و ضمن عرض تسلیت به جامعه کشتی سخن خودرا در پاسخ به مشکلات زیرساختی و مدیریتی ورزش کشتی در شهر پل‌سفید این گونه آغاز کرد: من در چندسال اخیر که مسؤول هیأت کشتی شهر شده‌ام با وجود تمام مشکلاتی که وجود دارد، مهم‌تر‌ین مشکل ورزش کشتی را بی‌انگیزه‌بودن جوانان می‌دانم.

وی افزود: ما با چهاار ماه تلاش شبانه‌روزی به کمک احمدزاده، حیدری و دکتر محمدیان و همه عزیزانی که در این راه به ما کمک کردند، سالن تمرین کشتی را درشهر پل‌سفید ساختیم که از زیباترین سالن‌های کشتی استان مازندران است.

عزیزی خاطرنشان کرد: ۲۰ سال گذشته با تمام مشکلاتی که وجود‌داشت و امکاناتی که اندک بود به طوری که ما حتی تشک کشتی نداشتیم اما انگیزه در جوانان بسیار بالا بود و امروز آن انگیزه دیگر در جوانان وجود ندارد.
وی در ادامه گفت: باید در زمینه یافتن استعدادهایی همانند پهلوان مهدی تقوی کارشناسی انجام دهیم و از نخبگان کشتی دعوت کنیم تا بتوانیم باردیگر کشتی را در شهر پل‌سفید به جایگاه اصلی آن برگردانیم.

* معطوف به چند رشته ورزشی
محمد احمدی عضو تیم ملی جوجیتسوی ایران و قهرمان رقابت‌های آسیایی و بین‌المللی علاوه بر اینکه از ناشناخته‌بودن ورزش جوجیتسو خبر داد و گفت: یکی از مشکلات بزرگ ورزش در ایران این است که ما تنها معطوف به چند رشته ورزشی همانند کشتی، فوتبال و تکواندو هستیم درصورتی که در کشورهای دیگر هیچ رشته‌ ورزشی بر رشته ورزشی دیگر برتری ندارد و تمام رشته‌های ورزشی رقابتی سخت است و نمی‌توانیم بگوییم کدام رشته ورزشی سخت است یا کدام آسان است.

احمدی، اصلی‌تر‌ین مشکل را عدم مدیریت بر ورزش و دومین مشکل را تفکیک رشته‌های ورزشی از هم دانست و خواستار ادامه این نشست های خبری با ورزشکاران سوادکوهی شد تا ورزشکاران بتوانند از این رسانه مشکلات خودرا به گوش مسؤولان برسانند.

* مدیریت ورزشی ضعیف

فاطمه عباسی قهرمان و دونده ورزش دو‌و‌میدانی درباره مشکلات این رشته ورزشی در شهرستان سوادکوه، گفت: ما در سوادکوه چیزی برای ورزش دو‌و‌میدانی نداریم که حتی بخواهیم از مشکلات آن بگوییم و خانم‌ها و اقایانی که در این رشته فعالیت می‌کنند مجبور هستند که تمرینات‌شان را در سطح خیابان‌های اصلی، کوچه‌ها و یا زمین فوتبالی که نزدیک به یک دهه به حال خود رها شده است، انجام دهند.

وی از مدیریت ورزشی ضعیف سخن گفت و افزود: اگر کسی و یا کسانی در راس این مدیریت‌ها هستند که نمی‌توانند برای ورزشکاران کاری انجام دهند لطفا استعفا دهند و جایگاه خود را به کسانی دهند که می‌توانند برای ما کاری انجام دهند و اگر کسی حتی نمی‌تواند برای رشته ی دو‌و‌میدانی که مادر تمام رشته‌های ورزشی است یک حامی مالی پیدا کند لطفا در جایگاه خود نماند.

وی با بیان اینکه ما به هرجایی که در این ورزش رسیدیم بخاطر تلاش خودمان بود و نه حمایت و امکانات، خاطر نشان کرد: ما در سوادکوه توانمندی‌های زیادی داریم که علاوه بر استعداد و تلاشی که دارند، نیازمند حمایت و امکانات محیطی در شهرستان هستند.

* مشوق‌های قهوه‌خانه‌ها بیشتر از مشوق‌های ورزشی

احمدرضا رضایی کاپیتان و دروازه‌بان تیم ملی فوتسال ناشنوایان کشور، گفت: ما از عدم مدیریت‌ها و از کمبودهای مالی که در سوادکوه وجود دارد شاکی هستیم ولی به نظرم یکی از مهم‌تر‌ین مشکل ما در شهرستان سوادکوه این است که خانواده‌ها و بنیان مردمی ما از نظر ایجاد انگیزه بسیار ضعیف است.

وی با اشاره به اینکه اگر در محیط‌های خانوادگی و دوستانه تشویق و حمایت برای ورزش نباشد انگیزه‌ای به وجود نمی‌آید و این روزها مشوق‌های قهوه‌خانه‌ها بیشتر از مشوق‌های ورزشی است،افزود: پرورش توانمندی‌ها باید اول از مردم شروع شود تا به امکانات محیطی و باشگاهی برسد و انگیزش و مشاوره‌های ورزشی در سوادکوه ضعیف است.

این ورزشکار خواستار تشکیل کارگر وه تخصصی ورزشی در شهرستان شد تا بر مشکلات پایان دهد.

* سالن‌های کشتی برای تمرین تکواندو

ترنم احمدنژاد بازیکن نوجوان تکواندوکار شهرستان سوادکوه که عضو تیم ملی تکواندوی کشور است درباره مشکلات ورزش تکواندو در شهرستان سوادکوه، گفت: ما هیچ امکاناتی برای رده جوانان و نوجوانان در تکواندو نداریم و از سالن‌های کشتی برای تمرین تکواندو استفاده می‌کنیم و هیچ حامی مالی برای ما وجود ندارد و تنها ورزشکاران و خانواده‌هایمان هستند که خود را حمایت می‌کنیم.
وی افزود: من برای تمرین هوازی در تکواندو به دلیل عدم وجود امکانات در سوادکوه مجبور هستم روزانه دوبار به شهر جویبار بروم و امیدوارم به زودی یک حامی مالی و روحی که پشت ما تکواندوکاران باشد، پیدا شود.

بخش دوم میزگرد با این سوال که برای جبران کاستی های ورزشی در شهرستان سوادکوه چه راهکارهایی پیشنهاد می‌کنید، برگزار شد.

* مطالبه  همگانی امکانات و بودجه

توفیق دانشمند، گفت: اصلی‌تر‌ین مسئله این است که ما ورزشکاران خودرا نمی‌شناسیم و نمی‌دانیم داشته‌هایمان چه هستند تا بخواهیم راهکار دهیم و اگر شهر جویبار امروز به عنوان پایتخت کشتی در کشور است به این دلیل است که ورزشکاران خودرا به مردم شناساند.

وی افزود: پس از شناسایی ورزشکاران باید همه آن‌ها را باهم متحد کنیم و اگر قرار است نزد مسؤولی برای درخواست و مطالبه امکانات و بودجه برویم، همه باهم برویم.

* جای‌خالی شورای ورزشی تخصصی در سوادکوه

کوروش عزیزی از معضل بیکاری در شهرستان سخن گفت که ورزشکاران به‌خاطر بی‌مهری که در ورزش مواجه می شوند و مشکلات اقتصادی که دارند مجبور به رها کردن ورزش و کار به شرکت‌های شهرها و استان‌های همجوار می‌‌روند، گفت: ستاره‌های کشتی که سال‌ها قهرمان رده‌های نوجوانان و جوانان بودند امروز خبری از آن‌ها نیست.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم با حضور شوراهای جدید در شهر پل‌سفید بتوانیم نگاه دیگری به ورزش شهر داشته باشیم.

عزیزی از جای‌خالی یک شورای ورزشی تخصصی در شهرستان خبر داد و خاطر نشان کرد: امیدواریم یک شورای ورزشی ایجاد شود که با کمک هم بتوانیم انگیزه جوانان را در ورزش شهر و شهرستان به مدارج بالا ارتقا دهیم.

*بها‌دهی به همه رشته‌های ورزشی

محمد احمدی، گفت: اگر می‌خواهیم ورزش رزمی جوجیتسو که ورزش بسیار سخت و هم چنین مفرحی است در شهرستان سوادکوه به طور پیشرفته کار شود باید حامی مالی داشته باشد، گفت: باید افرادی باشند که به دنبال کارهای این ورزش بروند و نباید بین ورزش‌های رقابتی فرقی قائل شویم و باید به همه رشته‌های ورزشی بها دهیم.

* مطالبه‌گری حق هر ورزشکار

فاطمه عباسی، گفت: عاجزانه خواستار این مهم هستم که استعدادیابی نوابغ ورزش را فقط و فقط به استعدادیابی مدارس ختم نکنیم و نهادهای ورزشی شهرستان با شهرها و استان‌های دیگر تعامل و ارتباط داشته باشند. وی افزود: مگر چقدر یکی از اعضای خانواده می تواند عضو ورزشکار را حمایت کند.پس تکلیف امکانات چه می‌شود. امکاناتی مثل زمین فوتبال و پیست دو و میدانی امکانات اولیه‌ای هستند که ما خواستار ایجاد آن‌ها در شهرستان سوادکوه هستیم.

وی خاطر نشان کرد: باید فرهنگ مطالبه‌گری در ورزشکاران و مسؤولین رعایت شود و مطالبه‌گری حق هر ورزشکار است.

*درک‌نشدن ورزشکاران از طرف ادارات ورزشی

احمدرضا رضایی، گفت: متاسفانه برخی از دوستانی که در اداره‌های ورزشی کار می‌کنند یا آقازاده هستند یا ازطریق آزمون‌های استخدامی وارد این مجموعه شدند و این باعث می‌شود که ورزشکار از سمت و سوی ادارات ورزشی درک نشود و بنیه اداری ورزشی ما بسیار ضعیف است.

وی خواستار حمایت از بانوان در زمینه ورزشی در خانواده های سوادکوهی شد که خانواده‌ها باید از دخترانی که علاقه به ورزش دارند حمایت کنند.

* تشکیل شورای ورزشی شهر

ترنم احمدنژاد خواستار تشکیل شورای ورزشی شهر که حامی و پیگیر ورزشکاران باشند، شد و گفت: من نیاز دارم که برای شهرستان و استان خودم و نه برای برندهای تبلیغاتی تکواندو کارکنم.

* جای خالی ورزش در سبد خانواده‌ها

در پایان این میزگرد حسین سمیعی مجری ـ کارشناس این میزگرد، گفت: امروزه جای خالی ورزش در سبد خانواده‌ها بسیار احساس می شود و ورزش علاوه بر زیرساخت و مدیریت و بودجه نیاز به حمایت خانواده و استعدادیابی اصولی دارد.

وی افزود: با حمایت و ایجاد انگیزه و استعدادیابی ورزشی می‌توانیم شهرستان سوادکوه را به جایگاه رفیعی در ورزش برسانیم.

گزارش از: زینب یونسی‌خانقاهی ـ عمران اکبرنژاد
 

 /۸۶۰۱۵/ج

 


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.