پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دادستان مازندران: عمیق بودن فاجعه کوه‌خواری و زمین‌خواری در سواکوه/ در برخورد با متجاوزان ملاحظه نمی‌کنم

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، محمد کریمی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران امروز در بازدید از شهرستان سوادکوه، ضمن حضور در منطقه خطیرکوه و غار اسپهد خورشید، از معادن مجاور غار و روند برداشت و عملکرد آنها از برداشت‌های غیراصولی و غیرمجاز دامنه کوه و عملکرد معادن و کارگاه‌های سنگ‌شکن مستقر در مجاورت غار بازدید کرد.

*فاجعه بار بودن برداشت غیراصولی و غیرقانونی از معادن

وی پس از این بازدید اظهار کرد: در بازدید از این منطقه آنچه مشاهده کردیم از آنچه به ما گزارش شده بود فاجعه بارتر است، هم دامنه کوه به‌شدت، غیراصولی و غیرقانونی برداشت شده و هم در مجاورت آن که هر لحظه امکان ریزش مناطق بالادست آن وجود دارد.

کریمی گفت: به‌علت اهمیت این منطقه، از حیث میراث فرهنگی و وجود غار اسپهبد خورشید و هم اقدامات معادن دستور داده شد که هر چه زودتر محل دامنه کوه این غار ترمیم و آماده نهال کاری شود و همچنین سازمان صمت اقدامات قانونی را حسب مفاد قانون معادن در خصوص برداشت غیراصولی معادن مجاور به‌عمل آورد.

دادستان مرکز مازندران در ادامه بازدیدها در منطقه آلاشت، از اراضی جنگلی، معادن زغال سنگ البرز مرکزی و روستاهای شش رودبار، گلنام و دراسله و محل طرح‌آبرسانی سوادکوه دراسله گفت: متاسفانه آنچه مشاهده شد باعث تاسف عمیق بنده است.

*برخود قاطع با متجاوزان

این مسؤول ادامه داد: برخی افراد با عناوین پر رنگ و لعاب و نیکوکار، با پوشش نام خیران، در عمل هم به منابع طبیعی تجاوز کردند، هم سعی دارند از اجرای محکومیت قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز خود با توسل به همین عناوین فرار کنند.

کریمی گفت: دستگاه قضایی مانع از ادامه تخلفات آنها خواهد شد و عناوین این چنینی آنها به هیچ وجه مانع اجرای دقیق و کامل قانون و آرای قطعی محاکم قضایی نخواهد شد.

دادستان مرکز استان همچنین یادآور شد: مشاهدات ما حکایت از فراوانی تفکیک غیرقانونی، تغییر کاربری و ساخت و ساز غیرقانونی بوده که ضمن انتقاد از عملکرد نامناسب دستگاه‌های مربوط به‌ویژه جهاد کشاورزی، مکلف شدند ظرف مهلت مناسبی اقدامات سریع حقوقی و اجرایی را با هماهنگی دادستانی سوادکوه انجام دهند.

این مسؤول در ادامه بیان کرد: طی هماهنگی لازم بین دستگاهی جهت همکاری و تعامل دیگر نهادهای مسؤول به‌ویژه نیروی انتظامی و همچنین ادارات خدمات‌رسان  ضرورت دارد، ضرورت‌های اجرای سند تحول قضایی،  جلوگیری از اطاله دادرسی و تسریع در رسیدگی دقیق به پرونده‌ها و تکریم ارباب رجوع اولویت است.

وی در خصوص مشاهدات خود از طرح آب‌رسانی سوادکوه از روستای دراسله گفت: تکمیل تصفیه‌خانه و رفع تصرف از بستر رودخانه ضروری بوده و در صورت عدم اقدام توسط مسؤولان و متولیان امر، در راستای دستورالعمل نحوه مقابله با ترک فعل مدیران مصوب ریاست قوه قضاییه با ایشان برخورد به‌عمل خواهد آمد، از این رو مقرر کردیم که دبیرخانه شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان بررسی و پیگیری‌های لازم را در این خصوص معمول دارد

گفتنی است؛ در این بازدید جمعی از مدیران استانی همچون مدیرکل بازرسی، مدیرکل منابع طبیعی، رئیس سازمان صمت و معاون اداره کل میراث فرهنگی استان و رئیس دادگستری و دادستان سوادکوه حضور داشتند.

 /۸۶۰۴۸/ج/س

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.