به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، فرماندار بابل با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر ۱۱ مورد سیل بیسابقه در مناطق بالادست بابل داشتیم، گفت: این سیلها به حوزه راهها، پلها و دیوارها بیش از ۱۰۰۰میلیارد تومان خسارت وارد کرده است که منتظر اعتبار برای رفع این خسارتها هستیم.
سید مصطفی میرتبار در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: ترمیم و بازسازی زمینهای رانشی منطقه بالادست بابل در حال انجام است.
وی افزود: ۱۰۰ متر جاده با ۵۰ متر ارتفاع در منطقه جنگلی بالادست بابل دچار رانش و راه ارتباطی چندین روستا را با چالش مواجه کرده است.
فرماندار بابل علت رانش زمین را سست بودن خاک منطقه و برف و باران شدید دانست و گفت: برای رفع این مشکل پیمانکار انتخاب و در حال انجام کار است.
قطع ارتباطی ۷۰ روستای بابل در اثر رانش
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان بابل در خصوص اتفاقات اخیر پیش آمده از رانش زمین در چهار روستای بالادست و قطع راه ارتباطی بیش از ۷۰ روستای بابل، اظهار کرد: راه ارتباطی روستاهای سماکوش محله، گاوزن محله، شیخ موسی و له دچار رانش زمین شد.
نورالدین قاسمزاده با اشاره به اینکه برف و باران امسال این راه ارتباطی مالرو را دچار مشکل کرده است، افزود: این راههای ارتباطی مالرو در دهه ۵۰ و ۶۰ از سوی جهاد سازندگی تبدیل به جاده شده است در حالی که خاک آن از نظر فنی تحمل جاده با تردد خودرویی را ندارد.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان بابل تصریح کرد: متاسفانه مردم بدون توجه به هشدارهای هواشناسی و رانشی بودن مسیر حتی در برف و باران از این مسیر استفاده کرده و به مناطق بالادست میروند این در حالی است که این جاده در شرایط جوی نامناسب تحمل ماشینهای سنگین را هم ندارد.
قاسم زاده گفت: به محض ایجاد مشکل، تمام اکیپ و ماشین آلات راهداری را برای رفع آن در منطقه مستقر کرده و بیش از ۲۵۰ تن بار در مسیر رانش دپو کردهایم؛ اما عمق فاجعه به حدی است که همزمان با رانش مجدد تلاش مارا بی اثر میکند.
وی ادامه داد: پیرو جلسهای که به این منظور با حضور استاندار، مدیرکل بحران، مدیرکل راه و ترابری استان و سایر مسئولان برگزار شد استاندار مازندران دستور تامین اعتبار دادند تا راهداری با انتخاب پیمانکار اقدام به رفع اصولی این مشکل کند.
قاسم زاده خاطرنشان کرد: با این وجود ما همچنان با علم به مشکل در بستر به اقدامات خود ادامه میدهیم.
تردد با خودروهای سنگین در جاده مالرو
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان بابل یادآور شد: قرار گرفتن رودخانه در پایین جاده و قرار داشتن روستا در بالادست این منطقه رانشی، کار را کمی سخت کرده است.
وی با اشاره به اینکه حتی در غرب مازندران نیز منطقه گردشگری و جنگلی در برج ۲ و ۳ برای مسافران باز است، گفت: حضور ۲۴ ساعته گردشگران در هر ماه از سال برای استفاده از مناطق بالادست یعنی عبور و مرور هزاران ماشین سنگین و سبک از این جادههای سست و مالرو که با هر باران و برفی دچار رانش میشوند را شاهد هستیم.
وی با گلایهمندی از برخی رانندگان که در حالت نامساعد اقدام به سرعت غیرمجاز، آن هم در مسیرهای غیراستاندارد میکنند، تصریح کرد: تهدید هر گونه خطر در این موارد را نمیتوان به جاده نسبت داد در حالی که راننده علم دارد که این محورهای فرعی و ییلاقی برای سرعت بیش از ۷۰ کیلومتر تعریف نشد.
قاسم زاده افزود: منطقه ییلاقی شیخ موسی که ظرفیت تنها ۴۰ خانوار آن هم دامدار را دارد امروزه پذیرای هزاران خانوار خوش نشینی است که از برق و گاز و غیره بهرهمند بوده و این افراد نیز از ماشینهای سنگین بیشماری برای عبور و مرور استفاده میکنند.
وی با اشاره به اینکه هر برخوردی که با طبیعت داریم باید انتظار همان برخورد را از طبیعت داشته باشیم، گفت: مردم درختان جنگلی را که ریشههای محکم داشته و در جلوگیری از رانش زمین نقش عمده دارد را قطع و بجای آن درخت آلوچه، ازگیل و خرمالو میکارند در حالی که این درختان قادر نیستند با ریشههای ظریف خود جلوی رانش زمین را بگیرند لذا انتظار سیلهای مکرر و رانش زمین امری طبیعی و واکنش طبیعت به انسان است.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان بابل تصریح کرد: تابستان امسال سه سیل در بالادست داشتیم که علت آن نیز ساخت و سازهای بی مورد بود.
۳۲۰ روستا در بخش بندپی بابل
حسین حیدری بخشدار بندپی شرقی بابل هم اظهار کرد: برای بازسازی فنی و اصولی جاده رانشی جلیرود نیازمند اعتبار ۳۰ میلیارد ریالی هستیم.
به گفته این مسئول از مجموع ۶۵۰ روستا و آبادی شهرستان بابل ۳۲۰روستا و آبادی در بخش بندپی شرقی واقع شده که بیشتر این روستاها و آبادیها در مناطق بالادست و جنگلی که در معرض رانش است قرار دارد.
وی تصریح کرد: برای بازسازی مناطق رانشی بخش بندپی بابل نیازمند اعتبار دهها میلیاردی است؛ با توجه به بارندگی و سیلهای اخیر وضعیت بسیاری از جادههای روستاهای بالادست به همین منوال است که نیازمند مساعدت مسئولین جهت بهسازی و بازسازی است.
حیدری خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی و با توجه به فصل بارندگی، درخواست اهالی روستای جلیرود شنریزی جاده دوم است که پیاده در آن تردد دارند.