پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

حجم واقعی درختان افتاده و شکسته جنگل‌ها چقدر است؟

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، خلیل آقایی روز چهارشنبه در حاشیه نشست طرح جایگزین جنگل های شمال کشور در ساری به خبرنگاران گفت که بر اساس برآوردهای کارشناسی حجم درختان افتاده ، شکسته و پوسیده حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار متر مکعب است که تنها کمتر از ۳۰۰ هزار متر مکعب از این میزان قابل بیرون آوری از جنگل ها برای استفاده بهره برداران است.

صدور مجوز برای جمع آوری و خارج کردن درختان افتاده ، شکسته و پوسیده از جنگل برای استفاده بهره برداران یکی از بندهای قانون تنفس جنگل است که تاکنون با انتقاد جمعی از نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی و همچنین تعدادی از کارشناسان و بهره برداران طرح جنگل قرار گرفت.

اجرای قانون تنفس جنگل از اواخر سال ۹۵ کلید خورد و قرار شد در یک دوره سه ساله  که اواخر سال جاری است به صورت کامل هرگونه بهره برداری از جنگل را قطع کند.

تعیین تکلیف تا دو هفته دیگر 

رییس سازمان جنگل ها و مراتع کشور با اعلام این که بند مربوط به جمع آوری درختان افتاده ، شکسته و پوسیده جنگل ها نیز اجرایی می شود، گفت: حداکثر تا دو هفته آینده سرنوشت این موضوع مشخص و تعیین تکلیف می شود.

وی افزود : براساس دستور معاون اول رئیس جمهوری بخشی از درختان شکسته و افتاده براساس اختیارات استانداران استان های شمالی با ترک تشریفات و بخشی هم با هماهنگی سایر سازمان ها و وزارتخانه ها از جمله وزارت اقتصاد و دارایی به شرکت های بهره بردار واگذار می شود.

آقایی گفت که سازمان جنگل ها برای حفظ درختان ایستاده  و پوشش جنگلی کشور مصمم است تا درختان افتاده و شکسته را تحت مدیریت خود از جنگل ها خارج و پس از آن براساس اختیارات قانونی دستگاهها به بهره برداران واگذار کند.
وی اضافه کرد: اگر قرار باشد این طرح به شرکت ها نیز واگذار شود، قطعا با مدیریت مستقیم سازمان جنگل ها و مراتع و نظارت دقیق بر اجرای کار عملیاتی خواهد شد.
براساس آمار سالانه میزان مصرف صنایع چوب در کشور حدود ۱۳ میلیون متر مکعب است و طبق برآورد کارشناسی سازمان جنگل ها از حجم حدود ۳۰۰ هزار متر مکعبی درختان افتاده و شکسته ، این میزان تنها مصرف کمتر از ۱۰ روز صنایع مرتبط را تامین می کند.

در مازندران نیز دو صنایع چوب و کاغذ مازندران و شرکت نکاء چوب به عنوان صنایع شبه دولتی خواستار بهره برداری از درختان افتاده و شکسته هستند و از این که بند مربوط به این بخش در قانون تنفس جنگل اجرایی نشده ، انتقاد دارند.

متولیان این دو شرکت می گویند که با اجرای قانون تنفس بویژه پس از اتمام قرارداد تعدادی از شرکت های بهره بردار ، از سال گذشته تاکنون به دلیل عدم اجرای طرح زراعت چوب و کمبود مواد اولیه مورد نیاز با نیمی از ظرفیت کار می کنند و خروج درختان افتاده و شکسته از جنگل ها می تواند در فعال کردن ظرفیت خالی مانده به آنها کمک کند.

ماه گذشته نیز در نشستی که برای بررسی مشکلات شرکت چوب و کاغذ مازندران با حضور رییس سازمان جنگل ها ، استاندار مازندران و نمایندگان ساری و میاندرود در مجلس در محل این شرکت برگزار شد، عدم صدور مجوز برای خارج کردن درختان افتاده و شکسته به مهم ترین موضوع بحث چالشی میان شرکت کنندگان تبدیل شده بود.

واردات چوب؛ راه ارزان و بهینه 
رئیس سازمان جنگل و مراتع کشور همچنین در این مصاحبه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران ، مخالفت سازمان متبوعش با واردات چوب با پوست از گمرکات کشور را رد کرد و گفت: برخی از کارشناسان حفظ نبابات آفت شب پره را ناشی از واردات چوب به کشور می دانند و با این رویکرد سازمان جنگل ها و مراتع برای جلوگیری از تکرار این معضل، با واردات چوب با پوست بدون رعایت ملاحظات لازم مخالف است.

آقایی توضیح داد: در شرایط فعلی براساس نظر کارشناسان سازمان حفظ نباتات کشور احتمال ورود برخی آفات از طریق واردات چوب با پوست برای سایر گونه های جنگلی وجود دارد و توصیه آنها این است که این واردات باید از مبادی گمرکی ای انجام شود که ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر با جنگل ها فاصله دارند.

وی اضافه کرد: ما برای واردات چوب با پوست از کشورهای روسیه و آذربایجان و سایر کشورهای آسیای میانه با حفظ ضوابط سازمان حفظ نباتات کشور برای حفظ جنگل ها مخالفتی نداریم و پیشنهاد ما واردات چوب با پوست از این کشورها می تواند از گمرک ” اینچه برون ” در استان گلستان به شرط فراهم کردن زیرساخت های مورد نیاز با تایید سازمان حفظ نباتات انجام شود.
رئیس سازمان جنگل ها و مراتع افزود : مدیران صنایع چوب در کشور بر این باورند که واردات چوب برای آنها صرفه اقتصادی بهتری از برداشت داخل جنگل ها دارد و ما نیز با شرط رعایت ضوابط اعلام می کنیم که مشکلی برای این کار نداریم.

نابودی ۸۰ درصد از شمشادستان ها با آفات شبه پره 
رئیس سازمان جنگل ها و مراتع همچنین گفت که با وجود مبارزه امیدوارکننده کارشناسان با آفات شبه پره و بلاک ، افزون بر ۸۰ درصد از مساحت شمشادستان های کشور در جنگل ها براثر این آفات از بین رفته و خشک شد.
آقایی افزود: از مجموع ۴۱ هزار هکتار از شمشادستان ها حدود ۳۵ هزار هکتار به دلیل آفات شب پره و بلاک خشک شد، ولی کارشناسان حوزه تحقیقات ما با تکثیر و قلمه گلدانی و جمع آوری بذر ، کارهای خوبی برای حفظ این گونه ها انجام دادند و هر زمانی که زمینه برای کاشت آن در جنگل ها فراهم شود، این کار انجام می شود.

رئیس سازمان جنگل ها و مراتع کشور  اجرای طرح جایگزین را یکی از برنامه های مهم سازمان متبوعش در راستای اجرای قانون تنفس در جنگل های شمال برشمرد و گفت که تا پایان سال ۹۸ این طرح در جنگل ها شمال و در اراضی که پیش از قانون در آن بهره برداری در حال اجرا بود، عملیاتی می شود.
آقایی مزیت طرح جایگزین یا مدیریت پایدار جنگل ها را خاتمه دادن به بهره برداری از جنگل ها دانست و افزود: براساس این برنامه در ابتدای طرح ما از حمایت های دولت برخوردار خواهیم شد و پس از آن طرح باید به سمتی پیش برود که بتواند با رویش های جدید درآمد و هزینه خود را تامین کند و روی پای خود بایستاد.
مازندران حدود ۲ میلیون هکتار جنگل و مراتع دارد که افزون بر ۸۰ درصد از مساحت کل این استان را جنگل و مراتع تشکیل می دهد.
۶۹۸۲/1654

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.