به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان قائمشهر، برگزاری نمایشگاه های فصلی با هدف معرفی تولیدکنندگان داخلی و ارائه اجناس با کیفیت با نرخ پایین تر نسبت به بازار، یکی از راه کارهای اساسی برای دسترسی هرچه بهتر شهروندان به اقلام و مایحتاج مورد نیازشان است.
*برگزاری نمایشگاههای فصلی و حذف واسطه و خرده فروشها
یکی از این نمایشگاهها که به جز در ایام همه گیری بیماری کرونا، به صورت متوالی و هرساله برگزار میشود، نمایشگاه پاییزه است.
آغاز به کار نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا در روزهای پایانی فصل تابستان در حالی است که به اعتقاد متولیان امر، برگزاری این قبیل نمایشگاهها، میتواند کاهش قیمت کالاها در مقایسه با قیمت بازار به دلیل حذف واسطه ها به همراه داشته باشد.
بدون تردید میتوان گفت، حمایت هم زمان از تولید کننده و مصرف کننده داخلی از اهداف اصلی نمایشگاههای فصلی است و برای رسیدن به این هدف باید عامل کیفیت بیش از پیش در کالاهای مورد عرضه این نمایشگاهها لحاظ شود.
*لزوم توجه مسؤولان و تولیدکنندگان به شعار سال
موضوع دیگری که باید در برگزاری نمایشگاهها مورد توجه قرار گیرد استفاده و عرضه محصولات و تولیدات داخلی است و در مهم بودن این موضوع همین بس که مقام معظم رهبری چندین سال متوالی، شعار سال را مبتنی بر حمایت ازتولیدات ملی و داخلی اعلام فرمودند و خواستار عزم جدی مسؤولان برای نیل به این هدف شدند.
از سوی دیگر، وضعیت سخت اقتصادی و معیشتی جامعه و کاهش قدرت خرید مردم دلیل خوبی است تا برگزاری نمایشگاههای فصلی موجب ایجاد تعادل در قیمت محصولات موجود در بازار شود و اقشار کم درآمد و قشر آسیبپذیر جامعه هم بتوانند گوشه ای از مایحتاج خود را در یک مکان و با قیمت مناسب خریداری کنند و صد البته که این کاهش قیمتها نباید بر کیفیت تاثیر بگذارد و فروشندگان به اصلاح اجناس بنجل و کیفیت پایین را عرضه کنند.
*حال و هوای نمایشگاه پاییزه در نمایشگاه بین المللی مازندران
چند روزی است که نمایشگاه پاییزه در قائمشهر آغاز به کار کرده است و با توجه به اهمیت موضوع به سایت نمایشگاه بین المللی استان مازندران واقع در قائمشهر رفتم تا از نزدیک شاهد فعالیت این نمایشگاه باشم.
طبق معمول و مرسوم همه نمایشگاههای این محل، ورودی درب سالن، مملو از جمعیتی بود که برای خریدن آش محلی، نان تنوری و انواع و اقسام غذاهای بومی و فست فوتی صف کشیدند و ترجیح دادند خرید خود را با خوردن و امتحان طعم غذاها آغاز کنند.
یک سالن مربوط به نوشت افزار،البسه و پوشاک،کیف و کفش و گل بود و سالن دیگر هم سوغاتی و خوردنی هایی همچون کشک و عسل طبیعی و شکلات، لواشک و غیره…
* برگزاری دو نمایشگاه پاییزه دیگر در شهرهای همجوار
با توجه به ظرفیت محدود جمعیت استان ابتدا به سراغ مجری برگزاری نمایشگاه پاییزه رفتم، سر صحبت را با مشخصات ظاهری نمایشگاه و تعداد غرفه ها و محصولات موجود شروع کردم.
امیرحسین نوری با بیان اینکه این نمایشگاه در دو سالن افرا و توسکا در حال برگزاری است، اظهار کرد: در سالن نخست ۹۵ غرفه و در سالن توسکا ۴۸غرفه برای علاقمندان دایر است.
وی ادامه داد: ۸۰ درصد غرفه داران بومی استان و شهرستان هستند و ۲۰درصد باقیمانده از استانهای دیگر هستند که با ارائه محصولاتی همچون لوازم تحریر، پوشاک، کیف و کفش، گل و گیاه، صنایع دستی و سوغات در خدمت مردم هستند.
مجری برگزاری این نمایشگاه در پاسخ به این سؤال که به نظر بنده و چند غرفه دار استقبال مردم نسبت به سالهای گذشته کمتر بوده است، تصریح کرد: استقبال کم نبوده و روز پایانی نمایشگاه باید نظر غرفهداران را پرسید و امیدواریم تعطیلی چندروزه موجب استقبال بیشتر مردم شود.
نوری، به برگزاری همزمان نمایشگاه پاییزه در شهرهای بابل و ساری اشاره کرد و افزود: شاید یکی از مهمترین دلیلی که به نظر شما نمایشگاه خلوت به نظر میرسد همین تداخل کار باشد چرا که استان از نظر جمعیتی ظرفیت محدودی دارد و با برگزاری نمایشگاههای همسو، قطعا مشتریها بین سه شهر تقسیم خواهند شد.
وی با بیان اینکه نمایشگاه ۱۰ روزه است و از ۱۶ تا ۲۵ شهریور دایر است، گفت: قطعا در ساعاتی از روز جمعیت کم و در زمانی دیگر جمعیت اوج میگیرد و امیدواریم استقبال به گونهای باشد که هم غرفهدار و هم مشتری راضی باشد.
مصاحبهام با مجری نمایشگاه را به اتمام رسانده و آماده شدم تا دوری در سالن افرا و توسکا بزنم.ترجیح دادم مصاحبهام را از غرفه داران مهمان شروع کنم.
*از هموطنان خودم هم انتظار دارم کیفیت را فدای کمیت نکنند
به سراغ خانم گودرزی رفتم که از شهرکرد به نمایشگاه آمده بود و بوی کشکهای گاوی و گوسفندی اش که اگر چشمهایت را میبستی تو را به علفزار میبرد و لواشکهای ترش و ملسش که آب را از لب و لوچه هر کسی راه میانداخت، فضای نمایشگاه را خوشمزهتر کرده بود.
کمی از کشکهایش را به من تعارف کرد تا طعمش را امتحان کنم، به نظرم نسبت به کشک هایی که قبلا خوردم خوش عطرتر و خوش طعمتر بود.
به محض اینکه گفتم خبرنگارم باب درد و دلش باز شد و از استقبال کم مردم گلایه کرد.
وی شرایط بد اقتصادی و کم شدن توانایی خرید مردم را عامل خلوتی نمایشگاه عنوان کرد و افزود: یکی دیگر از مهمترین عواملی که سبب شد نتوانم تا به امروز که ۵ روز از برگزاری نمایشگاه گذشته از فروشم راضی باشم، این است که هم زمان با من چندین غرفه دیگر هم کشک و لواشک عرضه میکنند.
ممکن است از نظر کیفیت نتوانند با من رقابت کنند، ولی تعدد غرفههایی که محصولات یک جور ارائه میکنند اصلا درست نیست و به کار ما که تولیدکننده هستیم و از مسافت دوری آمده ایم، لطمه بزند.
خانم گودرزی با بیان اینکه من فقط باید با ضرر هم که شده محصولات خود را بفروشم تا اجاره اینجا را پرداخت کنم و بماند که از شهرکرد می آیم و برای محل اسکان این چند روز هم باید هزینه پرداخت کنم. این غرفه دار اضافه کرد: من هرساله در ایروان ارمنستان و وان ترکیه هم نمایشگاه برگزار می کنم و طی ۴روز برگزاری نمایشگاه استقبال خوبی از سوی مردم انجام میشود و از سوی مسؤولان برگزاری نمایشگاه هم حمایت میشویم و بالطبع از هموطنان خودم هم انتظار دارم کیفیت را فدای کمیت نکنند و از ما حمایت کنند.
در ادامه به سراغ صنف نوشت افزار و لوازم و التحریر رفتم که نسبت به سایر غرفهها کمی شلوغ تر بود چرا که کم کم بوی مهر و مدرسه به مشام میرسد و دانشآموزان و خانوادهایشان در صدد خرید و تهیه نوشت افزار و لوازم التحریر مورد نیاز سال تحصیلی پیش رو هستند.
*در بین محصولات ایرانی هم تفاوت کیفیت چشمگیر است
آقای فلاح که به همراه همسر و دختر نوجوانش چندسالی است که در نمایشگاه غرفهداری میکند هم، دلی پری داشت.
وی در پاسخ به این سؤال که چند درصد محصولات ارائه شده ایرانی و تولید داخل هستند، گفت: دفترهای ما صد درصد ایرانی هستند و اگر این کیفیت در سایر محصولات هم وجود داشته باشد قطعا برای حمایت از تولید داخلی، کالای ایرانی میفروشیم.
همسر آقای فلاح هم در حالی که به دنبال سفارش مشتری در بین قفسه ها میگشت، افزود: برای ما که چند سال در این حرفه فعالیت داریم کیفیت بسیار مهم است و اگر کالای ایرانی این خواسته ما را تأمین کند، حتما محصول ایرانی به دست مشتری می دهیم.
آقای فلاح در بخش دیگر به موضوع خوبی اشاره کرد و اینکه در بین خود محصولات ایرانی هم تفاوت کیفیت چشمگیر است و این تفاوت قیمت، بعضی از محصولات داخلی را گرانتر میکند و مشتری ترجیح میدهد وقتی قیمت جنس ایرانی و خارجی تفاوت چندانی با هم ندارد، پس همان بهتر که از برند خارجی تهیه کند.
این لوازم و تحریر فروش ادامه داد: تعداد زیادی از اجناس داخلی همچنان نام و نشان خارجی را یدک می کشند و چون به دنبال برندسازی ایرانی نیستند، قطعا کیفیت تنزل پیدا میکند.
وی در پاسخ به سؤالم که ذائقه مردم بیشتر خرید محصولات ایرانی است یا خارجی، گفت: جنسهای خارجی از مبادی گوناگون با قیمت بالا وارد میشود و طرفداران خاص خود را دارد و کسی که توان مالی اش را داشته باشد، ترجیحش تهیه محصول خارجی است. ولی فردی که حقوقش کفاف زندگی روزمرهاش را هم نمیدهد مجبور است برای خالی نبودن عریضه، معمولیترین جنس با پایین ترین قیمت را تهیه کند.
از آقای فلاح و خانواده اش هم خداحافظی کردم و مسیرم را به سمت تابلویی که توجهم را جلب کرده بود، تغییر دادم.« غرفه فروش محصولات زندانیان»
*ارائه محصولات مددجویان شیرازی در نمایشگاه قائمشهر
سیدعلیرضا جلالی، به همراه مادرش، خانم شمس از شیراز آمده بودند و محصولاتی از جنس ترمه، کرپ، چرم، جاجیم را با خود آورده بودند.
آقای جلالی با بیان اینکه محصولاتی که میبینید توسط مددجویان سه زندان شیراز تولید شده است، اظهار کرد: در حدود ۱۵۰ نیروی کار زندانی کار می کنند که همگی به دلیل ارتکاب جرائم غیرعمد و مالی در حبس هستند.
وی افزود: این مددجویان، هم حرفه یاد میگیرند تا بعد از آزادی بتوانند به اصطلاح «گلیم خود را از آب بکشند» و هم کمک خرج خانوادههای خود باشند.
جلالی تصریح کرد: این افراد بعد از گذراندن کلاسهای آموزشی، مدرک معتبر فنی و حرفهای دریافت میکنند و بعد از آزادی از زندان می توانند وام یکصد میلیون تومانی دریافت کنند و حرفه خود را در بیرون از زندان هم ادامه دهند و ما بعد از آزادی همچنان این مددجویان را حمایت می کنیم و محصولات تولیدی آنان را با قید ضمانت میخریم.
وی در پایان از مدیرکل زندان شیراز و همکارانش تشکر کرد و گفت: اگر همه زندانها مدیری همچون آقای ابراهیمی داشتند جهش بزرگی در زندانهای کشور ایجاد میشد.
گفتنی است،خانم شمس، مادر آقای جلالی هم به گفته خودشان یکی از بزرگترین کارآفرینان در استان فارس است که برای یکهزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرد.
*جای خالی محصولات ایرانی در سبد خرید دانش آموزان به دلیل کیفیت پایین
تصمیم گرفتم حسن ختام مصاحبهام به سراغ دانشآموزی بروم که برای خرید لوازم مدرسهاش همراه پدر و خواهر کوچکترش به نمایشگاه آمده بود.
امیرحسین، دفترهایش را ایرانی و تولید داخلی انتخاب کرده بود اما به نظر خودش کیف جامدادی و مدادرنگیهای ایرانی موجود در نمایشگاه کیفیت مناسب را نداشت و به ناچار آنها را از برند خارجی برداشت.
این دانشآموز ۱۳ ساله، دلیل انتخاب محصولات خارجی در سبد خریدش را کیفیت پایین بعضی از محصولات داخلی عنوان کرد.
به گزارش فارس، برگزاری نمایشگاههای فصلی زمانی سودمند خواهد بود که از تولیدکنندگانی دعوت کند که کیفیت و کمیت را مدنظر قرار دهند و با توجه به شعار سال،عزم جدی را برای معرفی کالاهای با کیفیت ایرانی به کار گیرند،از سوی دیگر تولیدکنندگان داخلی هم باید به دنبال برند سازی ایرانی باشند و کیفیت اجناس و محصولات خود را بالا ببرند تا بتوانند ذائقه مشتریان خارجی پسند را هم نسبت به تولیدات داخلی جلب کنند.
گزارش از مهرآسا جانعلی پور
پایان پیام/م