پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تکاپوی بازار ماهی‌فروشان مازندران در فصل صید

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، صیادان شرکت تعاونی پره در شرق مازندران دوشنبه هفته جاری با پهن کردن تورهای ماهیگیری در آب‌های ساحلی دریای خزر، فصل صید و صیادی را به صورت رسمی در استان آغاز کردند.

هر ساله طبق اعلام شیلات ایران از نیمه دوم مهر تا نیمه فروردین سال بعد ، صید ماهیان استخوانی دریای خزر در استان‌های شمالی مازندران ، گیلان و گلستان شروع می شود و همراه با صید، بازار ماهی فروشان در تکاپو برای عرضه انواع ماهیان همراه با شور و استقبال قابل توجه مردم و گردشگران استان مواجه می شود.

طبق آمارشیلات مازندران هم اکنون در هریک از شهرستان های ۲۲ گانه مازندران یک بازار رسمی ماهی فروشی فعالیت دارد و امسال تعداد مراکز عرضه ماهی زنده و منجمد باهدف دسترسی آسانتر  شهروندان ، بویژه مسافران و گردشگران در نقاط مختلف شهری استان از ۱۲۵واحد به ۲۰۰ مرکز افزایش یافته است.

آبزیان دارای شرایط نگهداری خاصی به ویژه از نظر بهداشتی و سلامت هستند که باید از ابتدای صید تا زمان مصرف در شرایط مورد نیاز نگهداری شوند تا مشکلی از این نظر متوجه مصرف کنندگان نشود.

بازار ماهی فروشی در مناطق مختلف مازندران همزمان با آغاز صید به تفرجگاهی برای مردم ومسافران تبدیل می شود ، مکان هایی که گردشگران در آنجا هم ماهی تازه می خرند و هم با گونه های مختلف آن آشنا می شوند.

گزارش میدانی خبرنگار ایرنا از شهرستان های مختلف مازندران نشان می دهد که علاوه بر حضور مردم بومی در بازارهای ماهی فروشی ، مقصد سفرهای  پائیزی و زمستانی شمار زیادی از مسافران و گردشگران نیز است.

از طرفی مازندران قطب تولید ماهی پرورشی در کشور است و سالانه حدود۱۰۰ هزار تن انواع آبزیان در این استان تولید می شود،پس دسترسی آسان و بهداشتی انواع ماهیان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 

بررسی ها نشان می دهد که گسترش آپارتمان نشینی در شهرهای مختلف مازندران و مشکلاتی که مردم برای تمیز کردن ماهی در آپارتمان ها مواجه می شوند ، سبب افزایش مراکز عرضه ماهی در استان شده است .

۹۰درصد مردم متقاضی ماهی تازه تمیز شده هستند

یکی از حجره داران در بازار ماهی فروشی فریدونکنار به خبرنگار ایرنا با بیان این که وسعت بازار ماهی برای عرضه به نسبت متقاضی کم است، گفت که با آغاز صید ماهیان دریایی به شدت با مشکل جوب زنی عمده در بازار مواجه هستیم.

محمد بخشی افزود: در سال های اخیر بیشتر مردم بومی استان بر خلاف گذشته متقاضی ماهی تازه و تمیز شده هستند و این مهم سبب شد تا در کنار حجره ها افرادی به عنوان تمیز کنندگان ماهی قرار بگیرند که علاوه بر کمبود فضا با مشکلات دفع بهداشتی امحاء ماهی مواجه هستیم.

وی توضیح داد: عدم امحاء ضایعات ماهی و تجمیع این ضایعات در محل عرضه که باعث بوی بسیار نامساعدی در محل عرضه می شود در رونق بازار اثر منفی دارد.

این حجره دار ماهی فروشی از مسئولان و دست اندرکاران به ویژه شهرداران و فرمانداران خواست تا نسبت به توسعه بازار ماهی فروشان با شرائط بهداشتی تر اقدام کنند.

بخشی با بیان این که مردم و مسافران  تازگی ماهی را فقط با نفس کشیدن ماهی می پذیرند ، گفت: به همین دلیل با تجمع افراد زیادی در بازار مواجه هستیم.

وی با اعلام اینکه چوب زنی و تعیین قیمت ماهی در عمده فروشی بر مبنای ریز و درشت همچنان مهمترین شیوه فروش ماهی در بازار ماهی فروشی استان است، گفت: با توجه به علاقمندی مردم به تماشای این روش در تعیین قیمت عمده فروشی با مشکل چوب زنی مواجه هستیم.

چوزنی یا چوب زدن ، سنت دیرینه در بازارهای ماهی فروشی شمال است، ماهیان که تازه از دریا صید شدند و هنوز نفس می‌کشند در بازار بر روی زمین روی هم ریخته می‌شوند و توسط “چوب زن” که صدایی رسا دارد به حراج گذاشته می‌شوند.
وی تاکید کرد که پیشنهاد می شود مسئولان شیلات با شناسایی نواقص ،بازار ماهی فروشان استان را برای اجرای طراحی جدید برنامه ریزی کنند.

صفدر نوازنده رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی تولید کنندگان ماهیان گرم آبی مازندران نیز گفت که با حمایت دولت  در چند سال اخیر شاهد افزایش قابل توجه پرورش و تولید انواع ماهیان گرم آبی هستیم.
وی با بیان اینکه تازه خوری مصرف اصلی ما در کشور است، اظهار داشت:  یکی از دلایل پایین بودن مصرف آبزیان تیغ ماهی و مشکلات تمیز کردن آن است به همین دلیل  افزایش مراکز عرضه ماهیان تازه تمیز کرده و صنایع تبدیلی و فرآوری آبزیان ضروری است.

 افزایش مراکز عرضه آبزیان برنامه اصلی شیلات مازندران
رئیس اداره پایش صنایع و توسعه بازار آبزیان شیلات مازندران به خبرنگار ایرنا گفت که  توسعه بازار ماهی فروشی با هدف دسترسی آسان مردم هدف و برنامه ریزی اصلی شیلات است.
حسین اصغری با بیان اینکه مازندران در تولید آبزیان رتبه نخست کشور را دارد ، افزود: افزایش تولید ، تنوع در عرضه و دسترسی آسان از راهکار های بالا بردن مقدار سرانه مصرف آبزیان است.
وی یکی از دلایل پائین بودن مصرف آبزیان در کشور را مشکل تمیز کردن آن از یک سو و تیغ های موجود در گوشت ماهی از سوی دیگر برشمرد و اظهار داشت : توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری آبزیان در دستور کار شیلات قرار دارد .
او افزود : در حال حاضر مردم ما ماهی را به دو شیوه سرخ شده و یا شکم پر مصرف می کنند که در هر ۲روش طبخ ، مشکل تمیز کردن و تیغ ماهی وجود دارد.
اصغری گفت: پارسال با همت تولیدکنندگان و حمایت دولت تدبیر و امید ، تولید انواع آبزیان در مازندران به حدود ۱۰۵ هزار تن رسید و به منظور دسترسی آسان مردم به ماهی زنده ، تمیز شده و آماده طبخ ، مراکز عرضه ماهی در کنار بازار ماهی فروشان ایجاد شده است.
رئیس اداره پایش صنایع و توسعه بازار آبزیان شیلات مازندران از برنامه ریزی و مدیریت تولید ماهی پرورشی در طول سال در استان خبر داد و گفت: با هماهنگی پرورش دهندگان از امسال انواع ماهی در تمام ماههای سال وجود خواهد داشت و مردم می توانند از این ماده پروتئینی استفاده کنند.

اصغری گفت که به منظور حل مشکلات تمیز و پاک کردن ماهی در فرهنگ آپارتمان نشینی ، در هر یک از شهرستان های استان  پنج تا هفت مرکز عرضه ماهی آماده طبخ ایجاد  شده است.

وی تصریح کرد: از آنجایی که مردم برای تمیز کردن ماهی در آپارتمان ها با مشکلات زیادی مواجه هستند، این مراکز با هماهنگی دامپزشکی و مرکز بهداشت در ورودی و خروجی شهرهای استان ایجاد  شده است.
سه میلیون و ۳۰۰هزارنفر در ۲۲شهرستان مازندران زندگی می کنند که حدود ۵۵ درصد شهر نشین هستند .
اصغری  ادامه داد: از آنجایی که عرضه آبزیان این مراکز از تولید به مصرف است، قیمت آن نیز مقرون به صرفه تر خواهد بود.
وی افزایش سرانه مصرف آبزیان در کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: هنوز سرانه مصرف آبزیان در کشور نسبت به کشورهای پیشرفته تا دو سوم کمتر است.
هم اکنون بر اساس آمارهای رسمی سه هزار و ۳۳۰ واحد پرورش آبزیان در مازندران وجود دارد که از این تعداد ۲۷۶ واحد مربوط به پرورش ماهیان سردآبی و ۱۴ واحد هم ماهیان خاویاری است و بیش از سه هزار واحد دیگر در زمینه تولید ماهیان گرم آبی فعالیت دارند .
سفید ، کپور ، آزاد و انواع قزل آلا از گونه های ماهیان گرم آبی و سرد آبی در مازندران است.
مازندران علاوه بر مزارع پرورش ماهی ، حدود ۸۰۰ قطعه آببندان با مساحت ۱۷ هزار هکتار و ظرفیت حدود ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب دارد که هرساله علاوه بر تامین آب کشاورزی ، انواع ماهی کپور ، آزاد ، سفید و فیتفاک در آنها تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه می شود.

بر اساس آمار شیلات ،سرانه مصرف ماهی در مازندران ۱۴کیلو گرم در سال است.
/۱۸۹۹/۶۹۹۰

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.