پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

توصیه‌های جهاد کشاورزی برای مقابله با سرما و یخبندان

0


مجید بهادری در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ساری به باغداران برای مقابله با سرما و یخبندان توصیه کرد تا در انجام عملیات برداشت مرکبات از روی درخت سریع‌تر عمل کنند، گفت: باغداران در زمان وقوع سرمازدگی در باغ‌های مرکبات از پُلارهای باغی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه از انجام عملیات هرس در باغ‌های مرکبات و درختان سردسیری و خشک خودداری شود،گفت: باغ‌های مرکباتی که تازه احداث شده است نسبت به پوشاندن تنه نهال‌ها با پوشش‌های مناسب مانند گونی چتایی و یا فوم اقدام شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد:  واحدهای تولیدی مانندگلخانه‌ها و قارچ‌های خوراکی نسبت به انجام جایگزینی سوخت با ذخیره سازی گازوئیل و درصورت قطعی گاز، فعال‌سازی ژنراتور برق اضطراری و  پوشش کامل گلخانه‌ها و بستن دریچه‌ها و درزها اقدام شود.

این مسؤول خاطرنشان کرد: در انبارهای ذخیره سازی مرکبات نسبت به بستن دریچه‌ها و کنترل دمای محیط انبار به منظور جلوگیری از یخ زدگی میوه اقدام لازم صورت گیرد.

بهادری افزود: باغداران استفاده از کودهای مناسب مانند کودهای حاوی فسفر بالا در مرحله شروع ساقه‌دهی و کودهای حاوی پتاسیم بالا در مرحله شروع ساقه دهی و غنچه دهی ( قبل از گل دهی ) را انجام دهند.

وی با تاکید به انتقال نهاده‌های کشاورزی به مکان مناسب، گفت: به دلیل عدم تاثیر مطلوب مبارزه شیمیایی با عوامل خسارت‌زای گیاهی در دمای زیر ۱۰ درجه سانتی گراد از مبارزه شیمیایی با عوامل خسارت‌زای گیاهی در روز های سرد و یخبندان خودداری شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: برای کاهش استرس‌های محیطی، در مزارع آبگیر،  نسبت به احداث زهکشهای اصلی و فرعی برای خروج آب اضافی ناشی از بارندگی‌های فصلی در اسرع وقت اقدام شود.

 /۸۶۰۳۵/ج

 




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.