پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تلاش مجمع بسیج مازندران برای مطالبه‌گری علمی بر پایه داده‌های واقعی/ برشمردن قابلیت‌ها برای رسیدن به پیشرفت

0

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، امید هادیانی رئیس مجمع بسیج مازندران امروز در مراسم رونمایی از سند راهبردی پنج ساله پیشرفت مازندران با بیان  اینکه استان قطب کشاورزی‌ست ولی ۲۰ درصد از سهم اشتغال متعلق به بخش کشاورزی، ۳۰ درصد صنعت و ۵۰ درصد در بخش خدمات است، اظهار کرد: در خدمات رتبه دو کشور را داریم و در توسعه یافتگی رتبه ششم که این موضوع اختلاف بین مزیت نسبی و توسعه یافتگی بعد از این همه سال خود جای سوال دارد.

وی گفت: سطح زیر کشت ما رتبه ۱۳ را از آن خود کرده است اما بهره‌بردار ما رتبه دو را به خود اختصاص داده که این موضوع ناشی از خرد بودن زمین‌های کشاورزی است و یکی از عمده مسائل در بخش کشاورزی همین معضل خرد بودن اراضی است.

 رئیس مجمع بسیج استان مازندران با طرح این سوال که چگونه قطب تولید محصولات کشاورزی هستیم، ادامه داد: مازندران در تولید برنج  رتبه یک را به خود اختصاص داد، در تولید گندم رتبه ۲۲ و در تولید جو رتبه ۱۵ و در سایر محصولات کشاورزی رتبه ۲۵ را از آن خود کرده است و تنها در تولید برنج رتبه یک کشور هستیم.

هادیان ادامه داد: در بخش دامی، تعداد دام سنگین رتبه کشور را داریم اما در تولید گوشت قرمز در رتبه چهار هستیم. که سوال مطرح می‌شود استانی که بیشترین دام سنگین را دارد در تولید گوشت قرمز سه استان دیگر از این استان جلوتر هستند؟

وی گفت: در بحث صید آبزیان رتبه پنج کشور هستیم و ۶ استان در مجاورت دریا هستند و تنها استان گلستان در این مقوله از ما عقب‌تر است و این بدان معناست که ما عملاً در صید آبزیان و استفاده از منابع دریایی هیچ اقدامی نکردیم اما در تولید آبزی پروری رتبه یک را به خود اختصاص دادیم.

رئیس مجمع بسیج استان مازندران با بیان اینکه مشکلاتی که در بخش کشاورزی داریم نیازمند پیگیری است و فرسودگی دستگاه‌های کشاورزی از عمده مشکلات است، ادامه داد: بنده بارها اشاره کردم تراکتورهایی که در اراضی برنج کار می‌کنند در ایران در هر هکتار در سال ۴۰۰ تا ۵۰۰ لیتر گازوئیل مصرف می‌کنند و مشابه همین در تایلند ۱۰۰ تا ۱۵۰ لیتر گازوئیل مصرف می‌کند و اگر این مورد اصلاح شود سالانه از گازوئیل تراکتورهایی که در اراضی برنج فعالیت دارند ۲۲ میلیارد صرفه‌جویی می‌شود.

این مسؤول با انتقاد از تغییر کاربری باغات از مرکبات به هلو و شلیل گفت: این تغییر کاربری با چه مبنا و محاسبات علمی است؟ و آیا منظور فقط اعلام آمار و رتبه است.

وی با اشاره به مغفول ماندن از ظرفیت بخش صنعت گفت: یک بحث مربوط به برخی آمارهای متناقض است و اگر از چند دستگاه اجرایی مطالبه عدد و ارقام کنید این اعداد یکی نیست که  بخشی به خاطر عدم تعاریف مشترک است.

هادیان افزود: برای یکبار هم شده باید وضعیت صنایع غیرفعال تعیین تکلیف شود و آمار رسمی خودشان می‌گوید ۵۶ درصد واحد‌های پیش از بهره‌برداری و ۲۵ درصد واحدهای بعد از بهره‌برداری غیرفعال و راکد است.

وی به رهاسازی صنعت پس از صدور پروانه اشاره و تصریح کرد: آیا بعد از صدور  پروانه باید صنایع به حال خود رها شود و این  سخت‌گیری‌ها تنها متعلق به زمان پیش از صدور پروانه است و تنها سوله زدن صرف نشان فعالیت نیست و باید همه این موارد تعیین تکلیف شود.

هادیان با طرح این سوال که تاریخچه استراتژی پیشرفت صنعتی استان چیست، ادامه داد: مدتی این موضوع را مطرح کردند که مازندران قطب کشاورزیست و صنعت وارد چرخه فعالیت نشود اما بعد از سال‌ها نه تنها نتوانستند از مزیت نسبی صنایع کشاورزی استفاده کنند و مانع صنعت هم شدند.

 وی با اشاره به اینکه ۹۴ صدم درصد از صنایع استان صنایع غذایی است، ادامه داد: ۹۷ دهم صنایع استان منطبق بر ساختار و اقلیم این منطقه نیست از این رو مزیت نسبی با توسعه یافتگی بسیار متفاوت است.

رئیس مجمع بسیج استان مازندران افزود: بخش خدمات ۵۰ درصد از فعالیت در استان را تشکیل می‌دهد و بالغ بر ۷۰ درصد یا بنگاه معاملات ملکی است یا بانک‌هاست و گردشگری جایگاهی ندارد.

وی ادامه داد: مازندران یک‌هزار جاذبه گردشگری شناخته شده ۱۲۵ کارگاه فعال صنایع دستی و ۲۶۶بوم‌گردی و ۷۵۰ سایت و بنای تاریخی دارد و ساحل، جنگل ، چشمه و … از دیگر قابلیت های مازندران است اما از این ظرفیت مغفول ماندیم.

هادیان با بیان اینکه گردشگری مزرعه در اولویت قرار دارد و باید به این مسأله توجه شود، گفت: برای رویکرد گردشگری ۲۰۲۲ و برای جذب گردشگر باید اقدام شاخص را مدنظر قرار داد اما گردشگری ما در این وادی تنهاست و کمکی به متولیان گردشگری نمی‌شود.

رئیس مجمع بسیج استان مازندران افزود: باید با نقشه راه مشخص و اسناد تعیین شده، تغییر نگرش‌ها  به وضعیت سامان داد و از ظرفیت های استان به نحو احسن استفاده کرد.

وی با اشاره به ضرورت اشتغال‌آفرینی گفت: به ازای هر یک شغل مستقیم چهار شغل مستقیم ایجاد می‌شود اما برای این موضوع برنامه‌ریزی نشده و صنایع ما منطبق بر ظرفیت‌ها نیست.

هادیانی ادامه داد: تصور ما این بود ما فاقد صنایع تبدیلی هستیم اما در استان مازندران ۶ کارخانه صنایع تبدیلی برای مرکبات وجود دارد که چهار کارخانه آن تعطیل است و دو کارخانه زیر ۲۰ درصد فعالیت دارد و تکنولوژی این صنایع با تولید امروز برابر نبود و باید صنایع را منطبق بر تولید کرد.

رئیس مجمع بسیج استان مازندران کرد: در راستای طرح نهضت ملی مسکن  مواردی در دست اقدام است در بحث اقتصاد جنگی هم تیم تشکیل شده و فعالیت را آغاز کرده است در بخش ساماندهی چرخه تولید تا فروش گیاهان دارویی طرح کامل ارائه دادند و از قسمت تولید تا فروش طرح توجیهی را استخراج کردند و باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود .

وی افزود: در بخش فرهنگی و بحث باورهای دینی در مقطع ابتدایی و گنجینه اطلاعات موضوعی دوستانی در حال مطالعه هستند؛ در بحث اقتصاد مقاومتی و گردشگری تیم‌ها تشکیل شد و آماده فعالیت است.

هادیان با اشاره به بازچرخوانی و ضرورت ساماندهی منابع آب‌های زیر سطحی ادامه داد: مدیریت منابع آبی یا اجرای این طرح‌های در دسترس امکان‌پذیر است و چرا به دنبال پروژه‌های بزرگ انتقال آب هستیم  که هم هزینه‌بر و هم زما‌بر است.

وی گفت: در فصل غیرزراعی حجم وسیعی از آب به سمت دریا روانه می‌شود و باید برای این موضوع تدبیر شود.

هادیان با اشاره به اینکه ما از دولت لیبرال انتظاری نداشتیم، اظهار کرد: پشت همین تریبون انتقاد کردیم و هزینه را پرداختیم بسیج نه اصلاح‌طلب است و نه اصولگرا بلکه ولایی و خادم مردم است و آمادگی دارد بدون هیچ ادعایی در راستای اجرای منویات رهبری گام بردارد.

رئیس مجمع بسیج استان مازندران با اشاره به ضرورت مطالبه‌گری علمی، گفت: مطالبه گری علمی بر پایه منطق و مبتنی بر داده‌های واقعی سرلوحه کار ماست.

 /۸۶۰۵۹/ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.