پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تلاش برای تولیدات منحصر به فرد با دستان خالی/ هنرمندانی که رو دست خارجی‌ها زدند

0


خبرگزاری فارس مازندران ـ زهرا طاهری‌پرکوهی| راه‌اندازی کسب و کار و قدم گذاشتن در این مسیر پرتلاطم مستلزم سخت‌گوشی و تلاش بسیار است که این روحیه را می‌توان در تولیدکنندگان یافت که حتی برخی با دست خالی قدم در این مسیر گذاشتند.

آنها با هوشیاری توانستند مشکل جامعه را درک کرده که فراتر از یک ایده‌ بزرگ است و در سخت‌ترین شرایط هم پا پس نکشیدند.

در میان تولیدکنندگان، هنرمندان صنایع دستی با عجین کردن تولید و هنر هر آنچه در چنته داشتند را به‌کار گرفتند تا بتوانند سری از سرها دربیاورند.

در این گزارش به سراغ سبحان کریمی هنرمند نکایی رفتیم که به همراه همسرش پنج سال کارگاه کوچکی راه‌اندازی کرده است.

این هنرمند تولیدکننده با وجود اینکه کسب و کار کوچکی راه‌اندازی کرده اما توانسته سه نفر را آموزش دهد که این سه نفر اکنون به‌صورت مستقل در حال فعالیت هستند.

*کارگاه را با دستان خالی راه‌اندازی کردم

سبحان کریمی این هنرمند تراش چوب در گفت‌وگو با فارس، می‌گوید: پنج سال پیش با دست خالی به فکر ایجاد کارگاه صنایع دستی افتادم و با توجه به اینکه سرمایه‌ای نداشتم به فکر دریافت وام افتادم اما هرچه این در و آن در زدم موفق نشدم.

وی اضافه می‌کند: برای دریافت وام خیلی تلاش کردم و تنها موفق به دریافت وام ۲۰ میلیون تومانی از کمیته‌امداد امام خمینی شدم که با همین مبلغ نیز کارگاه را راه‌اندازی کردم ولی نتوانستم به‌دلیل نداشتن سرمایه کارگاهم را گسترش دهم.

در کارگاه ماهانه حدود ۵ میلیون تومان درآمد دارم که با در نظر گرفتن و کسر مواداولیه درآمدم به حدود ۲ میلیون تومان می‌رسد ولی اگر بتوانم دستگاه‌هایی که نیاز دارم را خریداری کنم مطمئنا درآمدم بیشتر خواهد بود.

*دست‌مان خالی است؛ اما دل‌مان امیدوار

با وجود همه مشکلات اما دلش همانند همه تولیدکنندگان که قدم در این مسیر سخت گذاشتند، پرامید است و هر خلاقیتی دارد به‌کار می‌بندد تا بتواند تولیداتش منحصر به فرد باشد این موضوع را بعد از پرسیدن سوالم که گفتم با مشکلات و افزایش قیمت مواداولیه چه می‌کنید؟ متوجه شدم در پاسخ گفت شکر.

دست‌مان خالی است اما دل‌مان امیدوار است.

*اگر مواد اولیه تامین باشد هر روز کار دارم

این هنرمند خاطرنشان می‌کند: اگر مواد اولیه تامین باشد هر روز کار دارم؛ من هر روز در کارگاه هستم ولی متاسفانه به‌دلیل نداشتن چوب برخی از روزها بیکار هستم.

 

برای بحث چوب پیگیری‌های زیادی داشتم و درخواست کردیم ولی هنوز این مشکل حل نشده است.

کریمی بیان می‌کند: از دیگر وسایل مورد نیاز  چسب، بتونه و رنگ است که قیمت‌ها چند برابر شده و همین موضوع نیز موجب کاهش درآمد ما شده است.

همیشه به درست کردن ساز علاقه‌مند بودم البته من ابتدا گچ‌کار ساختمان بودیم ولی به‌دلیل مشکلی که در حین کار برایم پیش آمد دیگر نمی‌توانستم کار کنم و همین موضوع موجب شد به علاقه همیشگی‌ام برسم و وارد این راه شوم.

*کرونا هم نتوانست ما را شکست دهد

کرونا هم نتوانست ما را شکست دهد و با توجه به تعطیلی‌های کرونایی بازار ما هم دچار مشکل شد و به تولید ظروف چوبی روی آوردم و اکنون هم فروش ما در بحث ظروف چوبی است.

 

خیلی دوست دارم و در واقع آرزویم است که بتوانم کارگاهم را گسترش دهم اگر ۱۰۰ میلیون تومان وام در اختیارم قرار می‌دادند می‌توانستم کارگاهم را بروز کنم که این موضوع روی تولیدات من هم تاثیر بسزایی داشت.

درد و دل زیاد است ولی خوب علاقه شدیدی به کار کردن در این حوزه داشتم و دارم و در این مسیر نیز خواهم ماند.

*تراش چوب؛ یکی از رشته‌های فعال صنایع دستی مازندران

ایزدی معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این‌باره می‌گوید: تراش چوب یکی از رشته‌های فعال صنایع دستی استان مازندران است که در این زمینه هنرمندان زیادی ورودی پیدا کرده و مشغول به کار هستند.

وی اضافه می‌کند: مشکلی که هنرمندان این رشته از صنایع دستی با آن مواجه هستند باتوجه به قانون طرح تنفس در تهیه چوب‌ها دچار مشکل شدند.

*روسای منابع طبیعی زیر بار نمی‌روند

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران تصریح می‌کند: در راستای پیگیری این مشکل مصوبه شورای برنامه‌ریزی مبنی بر تامین میزان مورد نیاز چوب بوده تا در اختیار هنرمندان با حداقل قیمت قرار گیرد ولی روسای منابع شهرهای استان تاکنون زیر بار نرفتند.

 

ایزدی ادامه می‌دهد: در این زمینه مکاتبه‌های مختلفی صورت گرفته ولی هنوز این مشکل حل نشده است و همچنان نیز پیگیری‌های ادامه دارد.

وی یادآور می‌شود: تراش چوب شامل رشته‌های مختلف پیکرسازی، مجسمه‌سازی، لاک‌تراشی، منبت و معرق و سایر است.

*تحریم‌ها برای هنرمندان ما تبدیل به فرصت شد

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با تاکید بر اینکه تحریم‌ها برای هنرمندان ما تبدیل به فرصت شده است، خاطرنشان می‌کند: باوجود اینکه ورود کالاهای چینی ممنوع شده اما کیفیت تولیدات ما در رقابت با کالاهای هندی، پاکستانی و چینی گوی سبقت را ربوده است.

* در زمینه اختصاص چوب براساس قوانین باید عمل کنیم

فتح‌الله غفاری معاون جنگل اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری در گفت‌وگو با فارس، می‌گوید: در زمینه اختصاص چوب براساس قوانین باید عمل کنیم.

وی با اعلام اینکه برداشت چوب در جنگل‌های شمال ممنوع است، بیان می‌کند: برای دریافت چوب حتما فرآیند طی شود و اگر چوبی داشته باشیم شامل سیل آورده و یا قاچاق و بازداشتی باید آگهی شود و براساس نرخ کارشناسی برنده آگهی هر کسی هست چوب در اختیارش قرار خواهد.

معاون جنگل اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری خاطرنشان می‌کند: هنرمندان نیز می‌توانند در این قالب چوب تهیه کنند و تنها راه همین است.

به گزارش فارس، این هنرمند و هزاران هنرمند نمونه‌هایی هستند که هر چند با گرفتاری‌ها و مشکلاتی مواجه هستند اما اگر تولید نداشته باشند روزشان شب نمی‌شود.

 

 

 /۸۶۰۳۴/ج/خ




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.