خبرگزاری فارس مازندران ـ زری طاهری پرکوهی| شلحجاب، بدحجاب، بیحجاب، کشف حجاب، هنجارشکنی و بیعفت کردن بانوان کشور از جمله اهداف اصلی دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی است، مقام معظم رهبری بیحجابی گفتند هم حرام شرعی است هم حرام سیاسی است.
مردم نظرات مختلفی درباره بیحجابیهای اخیر دارند، در این میان شنیدن نظرات صاحبان اندیشه و فرهنگ خالی از لطف نیست.
در ادامه گفتوگوی تفصیلی مهرانگیز خادملو دکترای مدیریت آموزش عالی، رئیس دانشکده قدسیه ساری فعال در حوزه زنان با خبرنگار فارس مازندران را میخوانید.
فارس: نظرتان درباره آزادیهای غربی و مقایسه آزادیهای تعریف شده اسلام نظرتان را بگویید؟
خادملو : بنا به فرموده امام علی (ع) بنده غیر خودت مباش در حالی که خدا تو را آزاد آفریده است، در مفهوم آزادی آنچه که همه مکاتب و اندیشهها به آن پایبند هستند آزادگی به معنای رها بودن از حلقه دو بند و نبودن مانع بر سر راه افراد و یا اینکه هر کسی هر کاری که مایل است است انجام بدهد، نیست.
دلیلش این است که اگر قرار باشد که افراد هر کاری که بخواهند انجام بدهند خودشان یک مانع برای آزادیهای دیگران خواهند بود و باعث سلب آسایش و امنیت دیگران، پس آزادی برای انسان بهصورت مطلق نیست بلکه نسبی است و برای هر کدام تعریفی خاص وجود دارد منتها بحثی که وجود دارد بر سر حدود آزادی است اینکه محدوده و چهارچوب آزادی انسانها تا کجاست.
فارس: محدوده و چهارچوب واقعی آزادی تا کجاست؟
خادملو : برخی از فلاسفه غرب مرز آزادی را قانون میدانند و بعضیها میگویند آزادی تا جایی است که به آزادی دیگران لطمه نزند، طرفداران آزادی در غرب بیشتر آزادی را مبارزه با عوامل بیرونی وجودی انسان همچون مبارزه با استعمار، ظلم، زور و سلطه و عواملی که آزادیهای انسان را محدود میکنند میدانند.
بیاعتنایی به تعلقات دنیایی مفهوم واقعی آزادیست
فارس: از منظر اسلام محدوده آزادی تا کجاست؟
خادملو: اسلام پا را فراتر از غرب میگذارد و محدوده را به آزادیهای درونی انسان میکشاند، میگوید علاوه بر اینکه انسان باید خودش را از عوامل بیرونی و عواملی که او را دچار محدودیت میکند و یک سری از عوامل درونی که باعث قید و بند انسان میشوند و در واقع آنها را تحت سلطه قرار میدهند، برهاند.
فارس: بیشتر توضیح دهید؟
خادملو: برخی از خصوصیات بشری انسان را به ضعف، ذلت و انفعال میکشاند همچون اخلاقیات فاسد و هوا و هوس، منیتها و غیره، پس انسان برای اینکه آزاد باشد باید علاوه بر رها کردن خود از عوامل بیرونی از یک سری از سلطه، قوای نفسانی و شهوانی نیز خودش را آزاد کند، در واقع اسلام به هر دو بعد نگاه میکند در حالی که فلسفه غرب به این موضوع توجه ندارد، در اسلام داریم ای انسان طمع و آز تو را اسیر و برده نکند در حالیکه خدا تو را آزاد آفریده است، پس طمع میتواند آزادی انسان را محدود کند یا کسی که تمایلات نفسانی خودش را رها میکند آزاد و رهاست پس شهوات هم میتوانند محدودکننده باشند و باید از قیود آنها هم رها شویم.
فارس: مفهوم آزادی واقعی چیست؟
خادملو: کسی که به جلوههای دنیا و تمایلات دنیاوی بیاعتنا باشد جان خودش را آزاد و خدای خودش را خشنود کرده است، اینها تکیه کلامها و احادیثی است که از بزرگان داریم که نشان می دهد آزادی انسان فقط از عوامل بیرونی نیست بلکه عوامل درونی در وجود انسان وجود دارد که میتواند انسان را دچار سلطه کند.
ضرورت برخورد سلبی با ایجابی
فارس: نظرتان درباره برخوردهای سلبی با بیحجابی در جامعه چیست؟
خادملو: بنده صرفا با برخورد سلبی اصلا موافق نیستم به جهت اینکه حجاب علاوه بر اینکه یک بعد فرهنگی دارد بعد اجتماعی هم دارد، در بعد فرهنگی تبیین و انجام کارهای ایجابی برای خانمها و دختران باید در پیش گرفته شود و در بعد اجتماعی یک خانم باید به خودش بگوید؛*حضور من با حجاب نامناسب چه آسیبهایی را میتواند به بستر خانواده وارد کرده و جوانان زیادی را درگیر کند هم خود من را دچار مشغلههایی کند که ذهنم باید از آنها رها شود* پس از بعد اجتماعی در کنار برخورد ایجابی باید برخورد سلبی را داشته باشیم و مقررات و قوانین جامعه اسلامی را رعایت کنیم، اما در بحث رعایت حجاب در جامعه، قانونی که الزامآور باشد وجود ندارد، حتی اگر وضع هم شده باشد که شده اجرا نمیشود چون اجرا نمیشود همه فکر میکنند قانونی وجود ندارد.
فارس: برای اجرایی درست قانون حجاب چه کار باید انجام داد؟
خادملو: شورای انقلاب فرهنگی در این باره سیاستگذاری کرده اما چون دولتها با مسئله حجاب بهصورت سیاسی برخورد میکنند به آن پرداخته نمیشود، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز سیاسی برخورد میکنند چون احساس میکنند که یک سری از آرای خودشان را از دست میدهند، دولتها خودشان را وارد این وادی نمیکنند چون بحث چالشزایی است اما اگر بخواهیم این مسئله را حل کنیم هم باید قوانین و مقرراتی را در بیرون با پشتیبان و الزامات داشته باشیم.
فارس: راهکارتان چیست؟
خادملو: در بحث برخوردهای سلبی قوه قضائیه نباید خودش را کنار بکشد و همه با هم در بعد سلبی بهدرستی عمل کنند ما با خشونت مخالفیم، اصلا نیازی نیست، اما وقتی میبینیم که بدپوششی و بیحجابی باعث تخریب بنیان خانداده میشود باید یک سد و مانعی وجود داشته باشد، اولین برخورد را باید خود دولتها انجام بدهند و بانوان فعال در نهادهای دولتی باید پایبند این قوانین باشند اما اگر خودشان حجاب رعایت نکنند برای مردم عادی نمیتوان این قانون را اجرا کرد بانوان ویژه باید جهادی پای کار بیایند تبیین پوشش انجام بدهند.
باحجابها اهل پرسه زدن نیستد وگرنه تعدادشان کم نیست
فارس: میگویند تعداد هنجارشکنان در بحث حجاب بسیار زیاد شده، نظرتان چیست؟
خادملو: اینطور نیست! بانوان مذهبی ما کمتر در اجتماع حضور دارند و بعد ما احساس میکنیم که تعدادشان کمتر از بیحجابهاست در حالی که اگر حضور داشته باشند تعدادشان خیلی بیشتر است ولی چون این افرادی معمولا اهل پرسه زدن در خیابان نیستند دیده نمیشوند.
فارس: حرف آخر؟
خادملو: بانوان باید به عرصه بیایند و حجاب را تبیین کنند چون فقط خود بانوان میتوانند این مسائل را حل کنند، در بحث امر به معروف و نهی از منکر با لحن دوستانه و خواهران وارد شوند تا بتوانیم با این پدیده ناپسند که سوغات برخورد سیاسی غرب است مقابله کنیم، برای غرب بهترین کار آندلسی کردن ایران و تحریک زنانی که اطلاعات زیادی ندارند و کشاندن آنان به خیابانها توسط افرادی سودجو بود، باید جهاد تببین تا این بانوان بدانند که برای اغراض دیگران مورد سواستفاده قرار میگیرند، در پایان امیدواریم بتوانیم در این عرصه حضوری فعال داشته باشیم.
پایان پیام/۸۶۰۴۸/م