پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

به بهانه گرامیداشت حماسه 6 بهمن آمل| زندان با طعم قاطعیت و مهربانی

0

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس فرهنگی| کم‌تر آملی‌ای از نسل انقلاب را می‌توان یافت که نام علی‌اصغر اصغری گرجی، دادستان غیرآملی شهرشان را نشنیده باشد.

آن روزها آمل عرصه تک‌تازی کمونیست‌ها و عناصر به‌اصطلاح مجاهدین خلق بود. کمی پیش از حادثه ۶ بهمن سال ۶۰ هجری شمسی (هجوم چریک‌های مسلح کمونیست به شهر هزارسنگر آمل)، اصغری در لباس روحانیت، از گرجی محله (زادگاه خود) و رستمکلا به آمل کوچ کرد تا با همکاری نهادهای انقلابی مستقر در شهر همچون کمیته، بسیج و سپاه، وضع پر آشوب آمل را سامان ببخشند و نگذارند جمعی که از اقصی نقاط کشور به جنگل شمال آمده بودند، از پوشش طبیعی و امن آن برای تسخیر آمل و در ادامه، اشغال پایتخت (تهران) بهره ببرند.

حضور چند ساله‌ حاج آقا اصغری در آمل همراه با همسر و فرزندان را باید حضوری تب‌دار در شهری دانست که خفقان از وجب به وجب آن پیدا بود.

غائله آمل همچون غائله‌ ترکمن صحرا و کردستان از آن جهت که نبرد شهری به حساب می‌آمد، بیشتر از جنگ ۸ ساله که نبرد با دشمن خارجی بود، ناامنی و هراس را در حافظه تاریخی مردم، به‌خصوص غیرنظامی‌ها باقی گذاشته است.

پرونده قطور رُعب و ناامنی ناشی از ترور و انفجار در آمل و شهرهای اطراف، با پایان حماسه ۶ بهمن بسته نشد و جنگلی‌های شکست خورده برای بازسازی انسجام از هم پاشیده‌ خود و نیز دور ماندن از خشم انقلابی مردم آمل که نزدیک به ۴۰ تن از عزیزان‌شان، قربانی زیاده خواهی و التقاط اندیشی آنها شده بودند، همچنان در جنگل و خانه‌های تیمی آمل به سر می‌بردند.
 
حضور مقتدرانه‌ دادستان اصغری در شهر آمل شرایطی را مهیا کرد که دیگر ایشان نمی‌توانست بدون محافظ، زندگی عادی و سازمانی خود را بگذراند. گروهک حاضر در پستوهای آمل حتی در یک مرحله با قصد ترور دادستان، وارد منزل مسکونی ایشان واقع در خیابان امام رضا (ع) آمل شدند که با واکنش به موقع محافظان، در حالی که اعضای خانواده، لحظه‌های نفس‌گیری را تجربه می‌کردند، این اقدام به شکست انجامید.

 از فرازهای ناب و درس‌آموز حضور اصغری در آمل، می‌توان به مهربانی ایشان با دستگیرشدگان که برخی‌شان حتی سابقه مبارزه مسلحانه در پرونده محکومیت آنها دیده می‌شد، اشاره کرد.

در یکی از روزهای پس از ۶ بهمن، حاج آقا اصغری، بنا به اصرار زیاد یکی از محکومان به اعدام، با مسوولیت خود، مرخصی یک روزه‌ای برای او صادر کرد تا در واپسین روزهای زندگی، وداعی با اعضای خانواده داشته باشد. این مهربانی، موثر افتاد و او در راه بازگشت به زندان در اجتماع هم محلی‌ها در مسجد، سخنانی ایراد کرد و ایدئولوژی لرزان هم‌قطاران و رهبران سازمانش را برملا کرد و از آنها بیزاری جُست.

حجت‌الاسلام اصغری با تدبیر و مهرورزی خود، زندان را فرصتی برای هدایت معنوی و در نهایت، توبه برای زندانیان بدل کرد. غیر از برنامه‌های عقیدتیِ تحول‌آفرین، دادستان آمل، حضور در زندان را مجال بروز استعدادهای هنری و خلاقانه افراد دربند نیز کرد تا آنجا که تابلو و تندیس‌های چشم نوازی از تصاویر شهدا و چهره‌های انقلابی، به دست آن عده از زندانیانی که شمّ هنری داشتند، خلق شد.

توضیح تصویر :

سال ۶۱ – ساختمان دادگاه انقلاب آمل: (دومی از راست سید اصغر لطیفی، سومی، شهید جواد اصغری فرزند دادستان، پنجمی، حاج آقا اصغری
و ششمی شهید یوسف قناعت برادر استاندار فعلی خراسان جنوبی | باقی افراد از محافظین هستند.)

  / ۸۶۰۵۹/ح/م


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.