پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بهره‌برداری از پیشرفته‌ترین دستگاه نقشه‌برداری قلب جهان در مازندران

0

به گزارش خبرگزاری فارس شهرستان بابل، محمدتقی هدایتی گفت: بخش الکتروفیزیولوژی از سال ۱۳۸۹ در دانشگاه علوم پزشکی بابل شروع به فعالیت کرد که با ترافیک بسیار بالای بیماران از استان مازندران و استان‌های همجوار مواجهه بود.

وی افزود: با توجه به حجم زیاد مراجعان به‌دلیل بی‌نظمی قلبی باید به‌دنبال دستگاهی با خدمات جدیدتر و پیشرفته تر می رفتیم که به همت مسوولان دانشگاه و نماینده مردم بابل در مجلس و مشارکت خیرینمجوز و منابع مالی تامین شد و دستگاه خریداری شد.

مدیر گروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: دستگاه پیشرفته فوق تخصصی نقشه‌برداری سه بعدی الکتریکی قلب، نخستین دستگاهی است که در بین ۵ دانشگاه علوم پزشکی شمال کشور و حتی شهرهای بزرگ کشور در این دانشگاه نصب و راه‌اندازی شد.

هدایتی افزود: از این نوع دستگاه تنها سهدعدد وارد کشور شد که یک‌دستگاه با رایزنی‌های زیاد به دانشگاه علوم پزشکی بابل اختصاص یافت.

وی با اشاره به اینکه این دستگاه با مشارکت خیران و با قیمت نزدیک به ۱۰میلیارد ریال با ارز نیمایی خریداری شد، بیان کرد: ۵۰۰ میلیون تومان توسط دانشگاه علوم پزشکی بابل و ۵۰۰ میلیون توسط نیکوکاران نیکاندیش دکتر صبا میناگر و مهندس سلیمانی پرداخت شدد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: نامنظمی‌های ضربان قلب یا به اصطلاح علمی عارضه قلبی از بیماری‌های شایع قلبی بوده و انواع مختلف داشته که در هر سنی می‌تواند بروز کند. در این بیماری یک یا چند کانون غیرطبیعی در قلب شروع به فعالیت کرده و امواج الکتریکی را به سایر قسمت‌های قلب فرستاده و مانع از فعالیت طبیعی آن می‌شود.

هدایتی ادامه داد:‌ در اثر این مشکلات تعداد ضربانات غیرطبیعی خیلی زیاد بوده و ممکن است منجر به مرگ در اثر ایست قلبی شود.

وی گفت: دستگاه‌ نقشه‌برداری سه‌بعدی جدید با دقت بسیار زیاد قادر به یافتن کانون‌های آریتمی بوده و سرعت و دقت تیم پزشکی را به طور چشمگیر افزایش می‌دهد.

*بیماران شمالی نیازی به مراجعه به تهران ندارند

ساروی متخصص قلب و عروق با اعلام اینکه این دستگاه در نقشه.برداری الکتریکی قلب بسیار دقیق است، گفت: کارایی این دستگاه می تواند با دقت بسیار بالا محل بی نظمی قلبی را مشخص نماید که درمان آن برای گروه پزشکی بسیار راحت تر خواهد بود.

این متخصص قلب و عروق و فلوشیپ الکتروفیزیولوژی و پیس میکر، افزود: این دستگاه سه بعدی بوده و میتواند تصویری از سیستم الکتریکی و آناتومی قلب را با وضوح بالا نشان دهد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: این دستگاه جز بهترین دستگاه‌های به روز دنیا بوده که می‌تواند به درمان و تشخیص بیمار کمک کند.

ساروی ادامه داد: با وجود این دستگاه ما می توانیم توانمندی سوزاندن بی نظمی را به بالای ۹۰ درصد برسانیم که این امر اهمیت بسیار زیادی برای بیماران شمال کشور دارد و مانع از مراجعه بیماران شمالی به تهران می‌شود.

پایان پیام/ع


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.