پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بهترین پیشگیری از ابتلا به کرونا اقدام به واکسیناسیون است/ ا‌ُمیکرون را دست‌کم نگیرید

0

به گزارش خبرگزاری فارس از بابل؛ سیدعلی مظفرپور سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی بابل اظهار کرد: در ابتدای پیک ششم کرونا ناشی از سویه امیکرون قرار داریم.

وی افزود: در این سویه از کرونا علائم بالینی اولیه شباهت بیشتری به سرماخوردگی دارد، ولی متاسفانه سرایت پذیری بالاتری نسبت به سویه‌های قبلی دارد‌.

مظفرپور بیان کرد: علائم خفیف باعث نشود تا این بیماری دست‌کم گرفته شود، چون تجربه پیک‌های حاصل از سویه‌های قبلی نشان داد که به دنبال افزایش بروز بیماری موارد بستری هم افزایش یافته و با توجه به محدودیت تخت‌های بستری و بخش مراقبت ویژه، افزایش عوارض و مرگ و میر را خصوصا در گروه‌های پرخطر خواهیم داشت.

سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی بابل ادامه داد: در پیشگیری از ابتلا موثرترین اقدام واکسیناسیون است که طبق مطالعات انجام شده، دریافت‌کنندگان دوره کامل از انواع واکسن‌های موجود در صورت ابتلا علائم خفیف‌تری داشته و خطر پیشرفت به فرم شدید بیماری و مرگ‌و‌میر به طور قابل توجهی در آنها کاهش داشته است.

مظفرپور بیان کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه در کاهش بار ابتلا در جامعه از اقدامات مهم توصیه شده است.

این مسؤول افزود: علائم اولیه سویه اُمیکرون بسیار شبیه سرماخوردگی است و در صورت مبتلا شدن از مایعات کافی و سوپ‌های رقیق و جهت کنترل تب و سرفه با مشورت پزشک خانواده از  استامینوفن و آنتی‌هیستامین‌هایی نظیر دیفن هیدرامین استفاده کنید.

سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی بابل تصریح کرد: استفاده از دمنوش‌هایی همچون بابونه و آویشن با توجه به مطالعات انجام شده در تسکین علامتی مراحل اولیه بیماری کمک‌کننده خواهد بود.

سیدعلی مظفرپور ادامه داد: در صورت ابتلا حتما قرنطینه خانگی را رعایت کنید تا از ابتلای سایر افراد جامعه تا حد امکان پیش‌گیری شود.

وی افزود: دقت کنید که گرچه علایم ابتدایی این بیماری ممکن است به سرماخوردگی شبیه باشد، ولی کرونا سرماخوردگی نیست و در صورت عدم بهبودی طی ۳ تا پنج روز اول ابتلا خصوصا در گروه‌های پرخطر نظیر مبتلایان به دیابت، پرفشاری خون، نارسایی کلیوی، قلبی، کبد، چاقی بیش از حد و دریافت‌کنندگان پیوند و داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی با توصیه‌های فوق با پزشک خانواده خود ارتباط برقرار کنید و همچنین در صورت بروز علایم خطر نظیر بی‌اشتهایی و ضعف‌ و تب طول کشیده و پیش رونده، تنگی‌نفس و درد قفسه سینه اقدام و ارجاع به موقع صورت گیرد.

 /۸۶۰۵۹/ح/م


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.