پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بهبود قابلیت یادگیری دانش‌آموزان با استفاده از QR code

0

ایسنا/مازندران یک دکترای ریاضی با اشاره به اینکه یکی از فواید تکنولوژی آموزشی برای دانش‌آموزان، کمک به بهبود قابلیت یادگیری است، گفت: از آنجایی که تکنولوژی‌ها پیوسته در حال تغییر است، بروزرسانی آن‌ها به آسانی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد و یکی از این تکنولوژی‌ها استفاده از QR code در کلاس درس است.

حامد نیک‌پی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه با استفاده از تکنولوژی، سرعت و شیوه یادگیری دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده و برقراری ارتباط‌های آموزشی بسیار آسان‌تر شده است، اظهار کرد: دانش آموزان زمان زیادی را در محیط‌های آموزشی سپری می‌کنند و اشتغال به تحصیل به روش‌های مختلف وقت آن‌ها را پر می‌کند.

وی تصریح کرد: دانش آموزان، معلمان و کسانی که در ارتباط با آموزش هستند از انواع تکنولوژی‌ها و رسانه‌های اجتماعی جهت فهم بهتر و آسان‌تر مفاهیم درسی استفاده می‌کنند و حوزه آموزش مانند دیگر حوزه‌ها از جمله تجارت، ارتباطات و غیره به شدت متاثر از فناوری‌های نوین بوده است به گونه‌ای که رشته‌ای با عنوان تکنولوژی آموزشی به شکل نظام‌مند و علمی سعی در استفاده از قابلیت‌های تکنولوژی‌های نوین ارتباطی و چند رسانه‌ای در محیط‌های آموزشی دارند و از توانمندی و قابلیت تکنولوژی به صورت هدفمند در جهت تسهیل و اثربخشی فرایند آموزش بهره می‌برند.

این پسا دکترای ریاضی با اشاره به اینکه با استفاده از تکنولوژی آموزشی می‌توان تبعیض‌های آموزشی را از میان برداشت، گفت: تکنولوژی کمک کرد تا همه افراد جامعه به طور یکسان مورد تعلیم و تربیت قرار گیرند و اطلاعات و محتوای آموزشی به روش‌های مختلف و با کمک تکنولوژی‌های پیشرفته به راحتی در دسترس تمام دانش‌آموزان در هر نقطه‌ای از دنیا قرار گرفته باشد و شبکه‌های اجتماعی و تکنولوژی‌های مرتبط با آن هم در این زمینه به خوبی نقش ایفا می‌کنند و سهولت استفاده از آموزش‌های موثر را امکان‌پذیر می‌سازند.

نیک‌پی با بیان اینکه استفاده هدفمند و از پیش طراحی شده از این تکنولوژی‌ها موجب توسعه روش‌های نوین آموزشی و همچنین کمک به دانش آموزان برای فهم درست و عمیق مفاهیم علمی و آموزشی می‌شود، افزود: یکی از این تکنولوژی‌هااستفاده از QR code در کلاس درس است و کدهای کیو آر  QR Code)QR) امروزه در تمام کسب و کارها و چشم اندازهای اجتماعی به چشم می‌آیند.

وی خاطرنشان کرد: این کدها سالیان زیادی است که به طور عمده در تابلوهای تبلیغاتی، مجله‌ها، تلویزیون و حتی در کتاب‌های درسی برخی کشورها یافت می‌شود.

این پسا دکترای ریاضی با اشاره به اینکه واژه QR مخفف عبارت Quick Response به معنای “پاسخ سریع” است، بیان کرد:  کد QR را می‌توان با ابزارهای کد گشایی و یا تلفن هوشمند مورد رمز گشایی قرار داد که این ابزارها تحت عنوان یادگیری از طریق موبایل مدت‌های زیادی است که در آموزش مورد استفاده قرار گرفتند.

نیک‌پی ادامه داد: برای دیدن یا اسکن کدهای کیو آر QR به یک تلفن همراه دارای دوربین یا یک تلفن هوشمند (آیفون، تلفن‌هایی با سیستم عامل آندروید یا ویندوزفون) و برنامه‌ای که این امکان را فراهم می‌کند که کدهای اسکن شده را رمزگشایی کند، نیاز است و با جستجوی واژه کد QR خوان Barcode Reader در اینترنت و یا نرم افزارهای بازار PlayStore به راحتی می‌توان این نرم افزار را در گوشی نصب کرد. 

وی با اشاره به اینکه راه‌های متفاوتی برای استفاده از کدهای کیوآر QR وجود دارد که بسته به نیاز آن می‌توان از آن‌ها بهره برد، تاکید کرد: یکی از کامل‌ترین سرویس‌ها برای ایجاد کدهای کیوآر وب سایت QR Generator هستند که به صورت پیش فرض از قالب‌های فراوانی پشتیبانی می‌کنند و یکی از امکانات خوب این سایت قابلیت کوچک سازی URL بوده است.

از بین بردن نابرابری‌های آموزشی از طریق ایجاد فرصت برای تولید

این پسا دکترای ریاضی گفت: با توجه به توانمندی این تکنولوژی و قابلیت فراوان آن برای استفاده در محیط های آموزشی در راستای در دسترس قرار دادن آموزش،  سهولت دسترسی به آموزش برای همگان، از بین بردن نابرابری‌های آموزشی از طریق ایجاد فرصت برای تولید و ارائه محتوای آموزشی برتر، نیازمند طراحی و برنامه‌ریزی هدفمند بوده که اجرای این طرح معلمان و دانش‌آموزان و کسانی که در ارتباط با آموزش هستند را به تولید و ارائه آموزش‌های برتر از طریق این ابزار میسر می‌سازد.

نیک‌پی عنوان کرد: برای توضیح هر یک از مطالب کتاب‌های درسی (در صورت نیاز) می‌توان فیلم و انیمشین و یا کلیپ آموزشی مورد نظر را تولید کرده و در سامانه آموزش و پرورش قرار داد و در ادامه با تولید کد QR هر یک از فیلم و یا انیمشین تولید شده و درج آن کد QR کنار مطالب مربوطه کتاب درسی قرار داده شود تا دانش آموزان با استفاده از نرم افزار کد QRخوان موبایل بتواند فیلم و انیمشین مربوطه را مشاهده کنند.

وی تصریح کرد: در این راستا معلمان نیز می‌توانند با استفاده از موبایل و یا ابزار کد QR خوان در کلاس‌های درس فیلم و یا انیمیشن مورد نظر را در کلاس به نمایش بگذارند که بتوانند توضیحات بیشتری در مورد موضوع درسی کتاب برای دانش اموزان ارائه کنند. 

این پسا دکترای ریاضی خاطرنشان کرد: با انجام این طرح در سیستم آموزشی کشور موجب می‌شود که دانش‌آموزان علاوه بر متن درسی کتاب‌ها با پدیده‌ای به نام فیلم و یا انیمشن داخل کتاب مواجه شوند.

 نیک‌پی اظهار کرد: تولید محتوای جدید با رویکرد نوین و جذاب در کنار متن درسی باعث توضیح بیشتر و عمیق تر موضوع درسی برای دانش‌آموزان خواهد شد و اجرای مستمر و گسترده این طرح همراه با مدیریت درست و دقیق باعث مشارکت بیشتر برای ارگان‌های آموزشی و معلمین در سیستم آموزشی می‌شود که در ادامه موجب افزایش رغب دانش‌آموزان خواهد شد.

وی افزود: تدریس قرآن با استفاده از کد QR در صورتی که تلفظ برخی از کلمات در یک آیه مهم به نظر می‌رسد با ایجاد کد QR فیلمی از قاریانی که آیه مورد نظر را قرائت می کنند، می‌توان روش صحیح خواندن آیه را به دانش اموز تعلیم داد.

 این پسا دکترای ریاضی ادامه داد: همچنین می‌توان کلیپی از داستان‌ها و یا روایات‌های مربوط به یک آیه کتاب درسی قرآن را تولید و کد QR آن را در کنار آیه مربوطه قرار داد که به‌طور حتم دیدن فیلم و یا روایت برای دانش‌آموزان تاثیر بسیار زیادی در یادگیری قران خواهد داشت.

نیک‌پی یادآور شد: با انجام این کار هم تدریس دقیق‌تر آیات قران برای دانش‌آموزان صورت می‌گیرد که  دانش‌آموزان با قاریان به نام در این زمینه آشنا می‌شوند و با ادامه مستمر این طرح موجب یادگیری دقیق‌تر و جذاب تر قرآن برای آنان خواهد شد.
 
وی با اشاره به اینکه در درس‌های فارسی و ریاضی و دیگر درس‌ها به خصوص در دبستان معلمین با توجه به نبوغ و خلاقیت خود سعی می‌کنند که با زبان شعر و یا نمایش فهم موضوعات درسی را برای دانش‌آموزان آسان‌تر کنند، گفت: در این راستا با تولید فیلم و یا انیمیشین توسط آموزش و پرورش و درج کد QR آن فیلم و یا انیمشین در کتاب‌های درسی (به‌خصوص برای دانش‌آموزان دبستان) روش‌های نوینی در تدریس ایجاد می‌شود.

این پسا دکترای ریاضی تصریح کرد: با ایجاد کد QR این فیلم‌ها در پایین و یا کنار مطالب کتاب درسی باعث می‌شود که دانش‌آموزان با استفاده از موبایل به توانند فیلم‌های تفهیمی مدنظر را تماشا کنند و به‌طور حتم باعث فهم بهتر دانش‌آموزان سراسر کشور نسبت به آن موضوع و همچنین افزایش رغبت به‌خصوص در دانش آموزان دبستان به درس خواهد شد.

نیک‌پی با بیان اینکه در کتاب‌های علوم تجربی، شیمی و فیزیک مطالبی وجود دارد که برای فهم بیشتر دانش‌آموزان نیازمند انجام آزمایش و یا توضیحات تفصیلی می‌باشد،خاطرنشان کرد: متاسفانه بعضی از مدارس به‌خاطر نبود امکانات قادر به انجام آزمایشات نیستند و یا در صورت وجود لوازم آزمایشگاهی با توجه به تاثیر گذاری شرایط محیطی بر آزمایش باعث می‌شود که نتیجه درست حاصل نشود و در این راستا با ایجاد فیلم‌های آموزشی و انجام آزمایش در آزمایشگاه‌های استاندارد و ایجاد کد QR آن فیلم در  کتاب درسی مربوطه، معلم در کلاس درس آزمایش مربوطه را از طریق ابزارهای کد QR خوان نمایش دهد و یا دانش‌آموز در خانه با استفاده از موبایل بتواند فیلم مربوطه را نگاه کنند که این امر می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر فهم دانش‌آموزان بگذارد.

وی با اشاره به اینکه از جمله موارد دیگر استفاده از QR Code در کتاب های درسی مربوط به تدریس زبان انگلیسی است، گفت: در زبان انگلیسی تلفظ کلمات و همچنین گفت‌وگو و مکالمه بین افراد برای یادگری دانش اموزان از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین با ایجاد فیلم‌های توضیحی توسط یک شخص و یا چند نفر در مورد تلفظ کلمات، اصطلاحات و گرامر و یا مکالمه می‌توان نکات درسی را به‌صورت شهودی و آسان‌تر برای دانش اموزان توضیح داد.

این پسا دکترای ریاضی تصریح کرد: با انجام این کار در کتاب‌های درسی انگلیسی باعث تدریس بهتر مفاهیم درسی و یادگیری سریع‌تر زبان انگلیسی در دانش اموزان خواهد شد بنابراین تدریس زبان انگلیسی به این سبک باعث رغبت دانش اموزان به مطالعه بیشتر زبان انگلیسی می‌شود.

نیک‌پی با عنوان اینکه در جهت عملیاتی کردن این طرح می‌توان در مورد هر یک از موضوعات درسی کتاب‌ها در هر مقطع تحصیلی، فیلم، انیمیشن و کلیپ‌های متناسب با موضوعات درسی را تولید کرد، افزود: در ادامه فیلم‌ها را در سامانه آموزش و پرورش بارگذاری کرد تا کد QR آن فیلم‌ها در صفحات مربوطه کتاب‌های درسی قرار گیرد و انجام این طرح در سیستم آموزشی کشور سبب می‌شود که دانش‌اموزان علاوه بر کتاب با پدیده‌ای به نام فیلم و یا انیمشن داخل کتاب مواجه شوند که تولید محتوای جدید با رویکرد نوین و جذاب در کنار متن درسی باعث توضیح بیشتر و عمیق تر موضوع درسی برای دانش اموزان می‌شود که به‌طور حتم موجب تسهیل در فهم مطالب درسی برای دانش اموزان نیز قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: در راستای اجرای این طرح وزارت آموزش پرورش می‌تواند قالب استانداردی در تولید محتوای آموزشی و درس  وضع کند و طی بخشنامه‌ای به تمامی مدارس کشور ابلاغ کرده تا معلمان و مسئولین آموزشی مربوطه، تولید محتوای آموزشی خود از جمله فیلم، انیمشین و کلیپ آموزشی را به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ارسال کنند و در صورت صلاحدید محتواهای ارسالی در سامانه آموزش و پرورش بارگذاری و کد QR آن در کتاب های درسی درج  شود. 

این پسا دکترای ریاضی تصریح کرد: با انتخاب فیلم از معلمین یک شهر و درج کد QR آن فیلم در یکی از موضوعات کتاب درسی آموزش و پرورش موجب انگیزه بین معلمین آن شهرها و حتی سراسر کشور خواهد شد، انجام این راهبرد موجب می‌شود تا معلمین کشور خود را در تالیف کتاب‌های آموزش و پرورش تاثیرگذار بینند و در تکاپو قرار گیرند تا فیلم‌های آموزشی با کیفیت توام با خلاقیت تولید کنند.

نیک‌پی با بیان اینکه فیلم‌های آموزش آنان در کتاب‌های درسی آموزش و پرورش کشور مورد استفاده قرار گیرد، گفت: ادامه مستمر و دقیق این طرح در سیستم آموزش و پرورش کشور موجب تلاش بیشتر معلمین سراسر کشور در امر آموزش خواهد شد و در این راستا با ایجاد سیستم‌های ارزیابی از جمله سیستم نمره دهی به فیلم‌های آموزشی در هر سال می‌توان فیلم‌های برتر، بروزتر و دقیق تری را به‌صورت کد QR Barcode در کتاب‌های درسی قرار داد که این امر باعث پویایی متن و مفاهیم بیان  کتاب‌های درسی آموزش و پرورش خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه چند بعدی شدن تدریس مباحث درسی برای دانش اموزان از مزایای تولید فیلم‌های آموزشی و ایجاد QR cod در سیستم آموزشی ایران است، اظهار کرد: ایجاد انگیزه در دانش اموزان برای خواندن و مرور کتاب‌های درسی، آسان شدن فهم مباحث درسی برای دانش اموزان به وسیله فیلم های آموزشی بدون ایجاد هیچ گونه محدودیتی از مزایای مهم آن است و دانش اموزان هم همیشه می توانند فیلم های آموزشی را مرور کنند.  

این پسا دکترای ریاضی با اشاره به اینکه استفاده از تولید محتوا با استفاده از کد QR در هیچ یک از نظام‌های آموزشی دنیا صورت نگرفته است، یادآور شد: ایران با تولید محتوای آموزشی به‌صورت انیمشین و فیلم و ایجاد کد QR آن در کتاب‌های درسی می‌تواند به عنوان کشور پیشتازی در استفاده از نواوری‌های تکنولوژی در سیستم آموزش و پرورش در جهان باشد که به‌طور حتم باعث توجه سیستمهای آموزشی دیگر کشورها به ساختار قوی و مدرن ایران در تدوین کتاب های درسی و آموزشی ایران خواهد شد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.