پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بندر امیرآباد، نقطه‌ای مهم برای تبادلات مازندران و ولگاگراد

0

استاندار «ولگاگراد» روسیه گفت: بندر امیرآباد، نقطه‌ای مهم برای تبادلات مازندران و ولگاگراد است.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، نشست خبری مشترک «محمد اسلامی» استاندار مازندران و «بوچاروف» استاندار ولگاگراد بعدازظهر سه‌شنبه با هدف تشریح دستاوردهای سفر هیئت ۴۰ نفره اقتصادی و تجاری ولگاگراد به مازندران در سالن شماره یک استانداری مازندران برگزار شد. 

در این نشست اندری ایوانوویچ بوچاروف اظهارکرد: تبادل کالا و مبادلات بین دو منطقه ولگاگراد و مازندران رو به رشد و پروژه های مشترک در حال انجام است.

وی با بیان این که ملاقات و گفت و گوهای سران دو کشور به طور منظم در حال انجام است، تصریح کرد: این نشان از برقراری روابط سازنده بین مناطق دریای خزر و حاشیه رود ولگا است.

استاندار ولگاگراد با اشاره به این‌که زمینه‌سازی این دیدار بیش از یکسال طول کشید و سفارت دو کشور نقش بسزایی در انجام این سفر ایفا کرده‌اند، خاطرنشان کرد:  برای تقویت ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی، گردشگری و انسانی باید به طور جدی گام برداریم.

بوچاروف تصریح کرد: زمینه‌های همکاری بی‌شماری میان دو طرف وجود دارد، چون مازندران و ولگاگراد ظرفیت‌های بزرگ و قابل توسعه در حوزه‌های مختلف دارند و راه حل مشکلات موجود را پیدا خواهیم کرد.

وی هم‌چنین با بیان این‌که ولگاگراد استان چندملیتی بوده و بیش از ۲.۵ میلیون نفر جمعیت دارد، گفت: ۱۴۰ ملیت و قومیت در این استان سکونت دارند و در سال ۲۰۱۷ حجم تولید ناخالص استانی ۸۱۹ میلیارد روبل بوده است.

بوچاروف با بیان این‌که اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری بزرگ و متوسط به مبلغ ۵۰۰ میلیارد روبل در این استان انجام می‌شود، تصریح کرد: برنامه‌های خوبی برای افزایش مبادلات به مازندران داریم، چون زیرساخت‌های خوبی در این استان وجود دارد.

استاندار ولگاگراد روسیه در مورد برنامه‌های اجرایی در بندر امیر آباد نیز گفت: امروز زیر ساخت‌های در حال پیشرفت را در بندر دیدیم، این زیرساخت‌ها نقطه مهم برای توسعه تبادلات خواهد بود و باید از ظرفیت‌های بندر امیرآباد بهره‌برداری کنیم.

*مازندران به روسیه مرکبات و ماهی صادر می‌کند

«محمد اسلامی» استاندار مازندران در این نشست با اشاره به تفاهمنامه بین دو استان، آن را نقطه عطف و آغاز همکاری‌ها برشمرد و افزود: محورهای همکاری در این تفاهمنامه شناسایی و از نظر تراز اقتصادی، سرفصل‌های شناسایی شده، غلات، کیوی، مرکبات و محصولات شیلاتی از جمله سرفصل‌ها بشمار می‌رود تا به توسعه تبادلات اقتصادی بین دو استان منجر شود، با توسعه همکاری‌های دو منطقه هدف ۲۰۰ میلیون دلاری حجم مبادلات قابل تحقق است.

وی توسعه همکاری‌های بین استانی با روسیه را مثبت ارزیابی کرد و یادآور شد: کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور بر همکاری‌های تجاری تأکید دارد.

استاندار مازندران با بیان این‌که حجم مبادلات دو کشور می‌تواند رشد جهشی داشته باشد، افزود: ولگاگراد و مازندران برای بازارهای یکدیگر یا هدف هستند و یا به‌عنوان ترانزیت مورد توجه قرار می‌گیرند و سرعت بخشیدن به فرآیند تبادلات از جمله حمل و نقل مهم‌ترین مبادله و تفاهم صورت گرفته بین دو استان است.

اسلامی تصریح کرد: دسترسی سریع‌تر و ارزان‌تر برای رفت و آمد تجار، کشتیرانی و پروازهای منظم، استفاده از خط ریلی زیرساخت‌هایی است که حجم همکاری‌ها را افزایش می‌دهد.

وی توسعه همکاری‌ها  را فرصت مغتنمی دانست و گفت: کمیسیون مشترک اقتصادی، کمیسیون مجلس دوما و شورای اسلامی بر همکاری‌های اقتصادی تأکید دارد.

استاندار مازندران در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران  به این‌که واردات غله از روسیه به منافع آن‌ها منجر می‌شود اما عایدی آن برای مازندران چیست؟ تصریح کرد: خروجی قرار داد مثبت است، معاملات دو سویه بوده و در ازای واردات از روسیه صادرات مرکبات و ماهی در دستور کار قرار دارد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.