پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

برای روزهای بارانی محرم و عشقی که سرد نمی‌شود+عکس و فیلم

0

خبرگزاری فارس مازندران ـ  مریم نظری| این روزها ‌و در روزهای بارانی محرم، جای جای مازندران همچون سراسر ایران در عاشورای حسینی شاهد حضور دلدادگان به خاندان اهل بیت (ع) هستیم و در برگزاری عزای حسینی شاهد حضوری توأم با فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت تدابیر  بهداشتی در نقاط مختلف استان مازندران هستیم.

مازندران از دیرباز میزبان برگزاری آئین‌های خاص استقبال از محرم بوده که با سیاه‌پوش کردن معابر، خیابان‌ها، مساجد و منازل آغاز و با برنامه‌های خاص در روزهای مختلف ادامه داشته است و آیین‌هایی همچون علم‌پوشان، علی سلام، حسن و حسین، منبرکشی، کرب‌زنی، مشال پلیته، گهره‌بندی، صبح ترور، بنی اسد، قلک‌شکنی، مجمع‌گردانی و علم‌بندان از جمله آیین‌های معنوی و پرجاذبه محرم در مازندران است که از ابتدای ماه محرم تا اربعین حسینی در گوشه و کنار این استان برپا می‌شود.

طبق تصویب قرارگاه مبارزه با کرونا عزاداری در اماکن سرپوشیده و راه‌اندازی دسته عزاداری در خیابان‌ها و معابر ممنوع شد و با توجه به ادامه‌دار بودن شیوع ویروس کرونا مراسم عزاداری دهه اول محرم در نقاط مختلف شهر و روستاهای مازندران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مقررات ستاد مقابله با ویروس کرونا برگزار می‌شود.

مازندران استانی که از دیرباز به دیار علویان مشهور است؛ این روزها همچون سراسر کشور در عزای سرور و سالار شهیدان سیاه‌پوش شده است و مراسم عزاداری دهه اول ماه محرم در نقاط مختلف این استان از شرق تا غرب با رعایت نکات بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و مقررات ویژه به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در فضای باز آغاز شده است.

محدودیت‌های کرونایی از نظر برخی از مردم اجازه فعالیت و عزاداری مناسب برای امام حسین(ع) و یارانش را از ما گرفته است؛ اما می‌توان در همین دوران با رعایت نکات بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک بر ادامه زندگی حیات خود و دیگران کمک کرد و اجازه زیستن دوباره‌ای را برای همگان فراهم کرد.

برگزاری مراسم در فضای آزاد براساس آنچه توسط ستاد کرونا اعلام کرده است؛ دستوری است که هیأت مذهبی با قوت به اجرای آن اهتمام دارند و در شرق مازندران و در شهرستان بهشهر به عنوان نمونه هیأت بیت‌النور به عنوان هیأت محوری این شهرستان مراسم عزاداری دهه اول خود را در فضای بزرگ و آزاد مدرسه حافظان وحی بهشهر اجرایی کرده و استفاده از سخنان سخنرانان و تبیین قیام عاشورا، مداحی مداحان اهل بیت (ع) و قرائت قرآن و زیارت عاشورا از جمله برنامه‌های عزاداری در دهه اول ماه محرم در شهر و روستای بهشهر است که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز شده است.

در روستاهای مختلف شهرستان‌های بهشهر، نکا و گلوگاه در شرق مازندران هم شاهد فضاسازی مساجد و محل و اجرای هر خانه یک حسینیه هستیم که هر خانواده در منزل خود با برپایی پرچم عزای حسینی به اقامه عزا برای سرور و سالار شهیدان پرداخته است.

با توجه به برگزاری آیین عزای حسینی در مناطق مختلف و در فضای باز آنچه مسؤولان شهرستانی در این دوران کرونایی انتظار دارند رعایت فاصله اجتماعی، رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی همچون موج‌های گذشته کروناست تا همه با هم به دولت و مجموعه نظام در عبور از موج پنجم بیماری کمک کنند.

در کنار همه برنامه‌هایی که در فضای جامعه و در فضای روباز و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی انجام می‌شود؛ استفاده از فضای مجازی برای انتشار برنامه‌های ماه محرم برای افرادی که به دلیل پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا شرایط لازم را ندارند؛ از دیگر برنامه‌های مهم هیأت مذهبی در دهه اول محرم است.

خدمت‌رسانی به نیازمندان با جمع‌آوری، توزیع کمک ها و نذورات مردمی بین خانواده‌های آسیب‌دیده از کرونا در قالب جهاد خدمت‌رسانی به مردم، راه‌اندازی کاروان‌های عزاداری خیمه خورشید در شهرستان‌های مختلف از دیگر برنامه‌های محرم در مازندران و شرق مازندران است.

آری این روزها مازندران همچون سراسر ایران اسلامی در ماه محرم سیاه‌پوش شده و مردم در قالب مجالس خانگی و عزاداری‌ها در فضای مجازی و برگزاری مراسم در فضای باز با تعداد اندکی از عزاداران حسینی عزادار امام حسین(ع) هستند و در جای جای این استان علوی شاهد با برگزاری مجالس عزا یاد حضرت شهید کربلا؛ امام حسین (ع) را گرامی می‌دارند.

مازندران سرشار از آیین‌های سنتی و عاشورایی در شهرها و روستاها و حتی روستاهای دورافتاده این استان سرسبز و علوی‌پرور است که ریشه در دل و جان مردمان دیار ما دارد و این روزها عزاداری برای سرور و سالار شهیدان در دوران سخت کرونا بیانگر تجلی عشق و ارادت علویان طبرستان به خاندان اهل بیت (ع) است و باید در احیا و بازآفرینی بسیاری از سنت‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تلاش شود.

 /۸۶۰۰۲/ج/خ


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.