معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: باید به دنبال مداخلاتی باشیم که توسعهای و تأثیرگذار باشند و در آینده از آن بهعنوان یک نقطه عطف یاد شود.
به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، عیسی منصوری در جلسه توسعه اقتصادی روستاها با رویکرد اشتغال، در ساری، اظهار کرد: همواره نظام اجرایی کشور بهدلیل متمرکز بودن یک نسخه واحد برای کل کشور تنظیم میکرد که بهدلیل توجه کمتر به ظرفیت مناطق و حتی روستاها این اقدام ناصحیح بود.
منصوری با بیان اینکه قبل از ورود به توسعه روستایی باید رویکرد ما در قبال توسعه استان مشخص باشد، خاطرنشان کرد: باید در دولت، فضای ذهنی خود را از فضای برنامهریزی خارج کنیم و به سمت نگاه توسعهای پیش برویم و باید جریان مربوط به توسعه را در منطقه راه بیندازیم تا روستا نیز توسعه یابد. شناسایی مزیت روستاها از اقدامات اساسی در زمینه توسعه است که نیاز به آموزش و ایجاد نهادهای مختلف در این زمینه احساس میشود.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در موضوع گردشگری علاوه بر مزیتهای عمومی، وجود جاذبههای گردشگری و مزیتهای منحصربهفرد در روستاها باید ایجاد شود.
علاءالدین ازوجی، مدیرکل توسعه اشتغال و سیاستگذاری بازار کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با اشاره به اینکه هر ساله درصدی از جمعیت روستاها به دلایل مختلف کاهش مییابد که نیازمند آسیبشناسی است، اظهار کرد: نرخ بیکاری مناطق روستایی حدود ۷ درصد است. در سطح کشور کمتر از پنج درصد از روستاهای کشور توانستهاند اقتصاد پایه خود را شناسایی و عملیاتی کنند.
وی افزود: هر روستایی یک سری جاذبههای ذاتی و یک سری جاذبههای اکتسابی دارند و وظیفه دولت با همکاری بخش خصوصی و مشارکت مردمی، ایجاد جاذبههای اکتسابی است که باعث میشود اقتصاد روستاها از آسیب دور بمانند. روستاها احتمالا در آینده دچار آسیبهای بیشتری میشوند. نگهداشت منابع انسانی در روستاها به راحتی اتفاق نمیافتد و در واقع این شرایط فعلی روستاها چندان جذابیتی برای جوانان تحصیلکرده روستایی ندارد.
ازوجی خاطرنشان کرد: تغییر نگرش در توسعه روستایی ضرورت دارد و اگر این اتفاق نیفتد نوع فعالیت غیر مرتبط با اقتصاد روستا در روستاها روز به روز بیشتر میشود بنابراین یکی از رویکردهای اصلی بحث روستا این است که بهجای مهاجرت معکوس جمعیت، توجه به تغییر رویکرد در اقتصاد روستا و فعالیت های زنجیره آن اتفاق بیفتد.
وی گفت: کاری که در وزارتخانه انجام شد شناسایی روستاهای کانونی بود که در اقتصاد منطقه خود موثر هستند بنابراین هر روستا براساس فعالیتهای پایه آن، باید به دنبال شناسایی روابط پیشین و پسین فعالیت متناسب با محیط آن باشد. باید برندسازی در روستاها تقویت شود.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: باید به دنبال مداخلاتی باشیم که توسعهای و تأثیرگذار باشند و در آینده از آن بهعنوان یک نقطه عطف یاد شود.
به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، عیسی منصوری در جلسه توسعه اقتصادی روستاها با رویکرد اشتغال، در ساری، اظهار کرد: همواره نظام اجرایی کشور بهدلیل متمرکز بودن یک نسخه واحد برای کل کشور تنظیم میکرد که بهدلیل توجه کمتر به ظرفیت مناطق و حتی روستاها این اقدام ناصحیح بود.
منصوری با بیان اینکه قبل از ورود به توسعه روستایی باید رویکرد ما در قبال توسعه استان مشخص باشد، خاطرنشان کرد: باید در دولت، فضای ذهنی خود را از فضای برنامهریزی خارج کنیم و به سمت نگاه توسعهای پیش برویم و باید جریان مربوط به توسعه را در منطقه راه بیندازیم تا روستا نیز توسعه یابد. شناسایی مزیت روستاها از اقدامات اساسی در زمینه توسعه است که نیاز به آموزش و ایجاد نهادهای مختلف در این زمینه احساس میشود.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در موضوع گردشگری علاوه بر مزیتهای عمومی، وجود جاذبههای گردشگری و مزیتهای منحصربهفرد در روستاها باید ایجاد شود.
علاءالدین ازوجی، مدیرکل توسعه اشتغال و سیاستگذاری بازار کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با اشاره به اینکه هر ساله درصدی از جمعیت روستاها به دلایل مختلف کاهش مییابد که نیازمند آسیبشناسی است، اظهار کرد: نرخ بیکاری مناطق روستایی حدود ۷ درصد است. در سطح کشور کمتر از پنج درصد از روستاهای کشور توانستهاند اقتصاد پایه خود را شناسایی و عملیاتی کنند.
وی افزود: هر روستایی یک سری جاذبههای ذاتی و یک سری جاذبههای اکتسابی دارند و وظیفه دولت با همکاری بخش خصوصی و مشارکت مردمی، ایجاد جاذبههای اکتسابی است که باعث میشود اقتصاد روستاها از آسیب دور بمانند. روستاها احتمالا در آینده دچار آسیبهای بیشتری میشوند. نگهداشت منابع انسانی در روستاها به راحتی اتفاق نمیافتد و در واقع این شرایط فعلی روستاها چندان جذابیتی برای جوانان تحصیلکرده روستایی ندارد.
ازوجی خاطرنشان کرد: تغییر نگرش در توسعه روستایی ضرورت دارد و اگر این اتفاق نیفتد نوع فعالیت غیر مرتبط با اقتصاد روستا در روستاها روز به روز بیشتر میشود بنابراین یکی از رویکردهای اصلی بحث روستا این است که بهجای مهاجرت معکوس جمعیت، توجه به تغییر رویکرد در اقتصاد روستا و فعالیت های زنجیره آن اتفاق بیفتد.
وی گفت: کاری که در وزارتخانه انجام شد شناسایی روستاهای کانونی بود که در اقتصاد منطقه خود موثر هستند بنابراین هر روستا براساس فعالیتهای پایه آن، باید به دنبال شناسایی روابط پیشین و پسین فعالیت متناسب با محیط آن باشد. باید برندسازی در روستاها تقویت شود.