پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بازگشت ۱۰ هکتار از زمین‌های مازندران به چرخه تولید

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، زیبایی و جذابیت طبیعت مازندران دردسرساز شد و همین موضوع عامل جلب توجه و سوءاستفاده برخی برای ساخت‌وسازها و احداث خانه‌های خانه‌های دوم و سدم شر؛ خانه‌هایی که برای اقامت چند روزه در سال ساخته شدند.

موضوع نگران‌کننده اینکه هجوم توریست‌ها و گسترش ویلاسازی در این منطقه به شدت به طبیعت استان آسیب زده و اگر همین روند ادامه یابد، چیزی برای ساکنان و آیندگان از طبیعت بکر باقی نخواهد ماند. 

نکته مهم اینکه مازندران از قطب‌های بزرگ کشاورزی و منابع طبیعی کشور محسوب می‌شود و سطحی بسیار بالا از زمین‌های آن زیر کشت انواع محصولات کشاورزی است اما تغییر کاربری اشتغال پایدار روستاها را با تهدید مواجه کرده است که ادامه این وضعیت نگران‌کننده است.

با تغییر اراضی کشاورزی، بخش عمده‌ای از اراضی از چرخه تولید خارج شده و چهره استان را تغییر می‌دهد که در این زمینه موضوع مقابله با زمین‌خواری در شهرها و روستاهای استان مازندران مورد تاکید جدی قرار گرفته است و شاهد آزادسازی اراضی و چرخه آن به طبیعت هستیم که باید این روند با سرعتی بیشتر تداوم یابد.
 

حجت‌الله هادیان معاون امور اراضی جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در اجرای قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها و جلوگیری از تغییرکاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی در دوماه نخست سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۳۲ مورد در مساحتی معادل ۱۰ هکتار شناسایی شد.

وی افزود: در این ارتباط تعداد ۱۵۰ دستور قضائی در راستای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون فوق‌الذکر اخذ و در ۸۲ مورد نیز برابر ماده ۳ قانون در محاکم قضائی کیفری اعلام جرم شده و مجموعا در مساحت ۱۰ هکتار اقدام قضائی به عمل آمد.

معاون امور اراضی جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: همچنین مجموعا ۱۹۹ مورد دستور و آرای قضائی قلع و قمع اجرا شد و ۱۰.۷ هکتار از اراضی به چرخه تولید بازگشت.

هادیان با اشاره به اجتناب‌ناپذیر بودن اجرای احکام قطعی قضایی و برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی مازندران، تأکید کرد هر نوع ساخت‌وساز اعم از احداث بنا، فنس‌کشی، دیوارکشی و حصاربندی بدون اخذ مجوز در اراضی کشاورزی ممنوع و موجب پیگرد قانونی خواهد بود.

وی در پایان گفت: لازم است بهره‌برداران قبل از هر اقدامی در اراضی کشاورزی حتماً نسبت به طی مراحل قانونی از طریق امور اراضی جهاد کشاورزی اقدام کنند.

 /۸۶۰۳۴/ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.