پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بازارچه‌ی با طعم «سیر» – ایسنا

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، بازارچه محلی و به نوعی جشنواره سیر برای چهارمین سال در این روستا برپا شد تا محلی برای عرضه تولیدات روستایی و رونق اقتصاد خانواده‌ها باشد.

سیر یکی از مهمترین طعم دهنده‌های غذاهای محلی مازندران است که شاید برخی‌ها طعم و بوی آن را دوست نداشته باشند، ولی همگان به فواید و معجزه آسا بودن آن معتقدند.

«اتو» یکی از روستاهای دهستان کسلیان بخش زیراب شهرستان سوادکوه است که از صدها سال پیش، در زمینه کشت سیر و کیفیت بالای این محصول زبانزد است.

گوشه گوشه این روستای جنگلی و زیبا به باغات سیر اختصاص یافته و هر ساله با فروش سیر و فرآورده‌های آن، گذران زندگی می‌کنند.

بازارچه محلی و به نوعی جشنواره سیر برای چهارمین سال در این روستا برپا شد تا محلی برای عرضه تولیدات روستایی و رونق اقتصاد خانواده‌ها باشد.

محمدعلی سلیمانی رییس جهاد کشاورزی سوادکوه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن اشاره به ۶۵ هکتار سطح زیر کشت سیر در شهرستان، گفت: در منطقه کسلیان ۳۰ هکتار به کشت سیر اختصاص یافته است که به دلیل شرایط خاص آب و هوایی، شاهد تولید هشت تن در هر هکتار بودیم.

سلیمانی افزود: شرایط جوی بخصوص رطوبت بالا و برف نابهنگام سبب شد تا کاهش تولید داشته باشیم. در حالت عادی میزان برداشت سیر اتو ۱۲ الی ۱۴ تن در هر هکتار است.

رییس جهاد کشاورزی سوادکوه با اشاره به بیماری‌های این محصول گفت: زنگ سیر که بخاطر رطوبت زیاد خاک ایجاد می‌شود و مگس سیر نیز در کاهش تولید محصول نقش مهمی داشت. البته جهاد کشاورزی با برنامه‌های ترویجی و آموزش‌های مختلف و مستمر سعی در کاهش خسارت و افزایش تولید داشته است.

بازارچه‌ی با طعم «سیر»

سلیمانی گفت: سیر اتو در کشور شناخته شده است و در بیشتر بازارچه‌های محلی استان و برخی نقاط کشور برای فروش عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه به منظور ایجاد ارزش افزوده، به همت جوانان روستا، یک کارگاه فرآوری سیر در منطقه احداث شده است، یادآور شد: علاوه بر تولیدات کشاورزی اتو، از روستاهای اطراف نیز محصولات را خریداری کرده و با تبدیل آن به فراورده‌های مختلف، اشتغال ایجاد و درآمدزایی شده است.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه حفظ و افزایش سطح زیر کشت یکی از اهداف سازمان جهاد کشاورزی و مدیریت شهرستان است، از اهالی تقاضا داریم تا از فروش اراضی کشاورزی جلوگیری کنند تا با حفظ کشاورزی تولید ثروت و زمینه ساز مهاجرت معکوس به روستاها صورت گیرد.

بازارچه‌ی با طعم «سیر»

«علی بزرگی» یکی از جوانان فعال و بهره برداری حوزه سیر در خصوص چهارمین جشنواره سیر اتو گفت: با کمک دهیاری و بهره برداران برای چهارمین سال متوالی این بازارچه را برپا کردیم تا محصولات تولیدی را بدون واسطه بفروش برسانیم.

این کشاورز جوان افزود: کارگاهی که راه اندازی شد برای ۶ نفر ایجاد اشتغال کرد که در این کارگاه محصولاتی مثل پودر سیر، ترشی سیر، سیرداغ و دیگر فرآورده‌ها را تولید و به بازار عرضه می‌کنیم.

وی به کیفیت بالای سیر اتو اشاره کرد و گفت: از همه جای کشور درخواست سیر داریم ولی بخاطر کم بودن تولیدات جوابگوی همه مشتریان نیستیم. از اهالی منطقه خواهشمندم اراضی کشاورزی را تفکیک نکنند و با کشت سیر، به رونق اقتصادی خانواده‌های روستایی کمک کنند.

بازارچه‌ی با طعم «سیر»

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، در جشنواره سیر اتو علاوه بر سیر و محصولات مرتبط، غذاهای محلی، صنایع دستی، نان‌های محلی و دیگر محصولات و فرآورده‌های کشاورزی نیز عرضه می‌شود.

 

لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.