پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

امیدی در خاموشی/ پای گلایه‌های مردم ناشی از قطعی برق در تابستانی بی‌سابقه

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، همزمان با نیمه تیر ماه ۱۴۰۰، در حالی که به مدت کوتاهی را به استقبال روزهای گرم تابستانی می‌رویم، اینجا در استان مازندران که یکی از تولیدکننده‌های انرژی برق در کشور است، تابستانی عجیب و غریب با قطعی روزانه و بی‌سابقه برق را تجربه میکنیم.

اگر از اهالی شهر و روستاهای مازندران بپرسید که تابستان گذشته را چگونه گذارندند می‌گویند قطعا به این صورت نبود که در طول روز دو بار هر کدام بیش از دو ساعت شاهد قطعی برق باشیم، اصلا این موضوع تا حدی آزاردهنده و مهم شده است که مردم پاک کرونا را فراموش کردند.

اگر در زمان قطعی برق به کوچه و پس کوچه‌های شهر سری بزنیم مردم را یا داخل کوچه، نشسته جلوی درب منازل، یا داخل خودروی مجهز به کولر مشاهده می‌کنید، چهره‌های عرق کرده و گل انداخته کودکان نیز که مهم‌ترین بخش ماجرا است…

حال اینها به‌کار مردم می‌گویند ای کاش فقط برق قطع می‌شد، تلفن، اینترنت، آنتن، آب در منازلی که مجهز به پمپ آب هستند و غیره از امکاناتی است که برق با رفتنش می‌برد و مدت‌ها پس از با آمدنش بازمی‌گرداند… این موضوع تابستان ۱۴۰۰ را به بی‌سابقه ترین تابستان برای مردم استان مازندران تبدیل کرده است.

و اما برویم به سراغ کشاورزان، صنعت‌گران، تولیدکنندگان و بنگاهداران، که این روزها از خسارات ناشی از قطعی برق برای‌مان می‌گویند، شاید بخشی از ماشین‌آلات‌شان سوخته، مواد اولیه در یخچال‌ها آب شده، لوازم برخی مغازه‌ها همچون کرکره برقی باید تا زمان آمدن برق باز بماند خواه روز باشد خواه شب….

در خصوص اوضاع جاده‌ها و خیابان‌ها که شاهد ترافیک‌های طولانی حتی در مسیرهای پرتراکم هستیم، چرا مردم از خانه‌ها به بیرون آمده و به خودرو پناه آورده‌اند، حتی آب خنک برای خوردن ندارند، اعتراضات خود را نیز از درون خودرو بیان ‌می‌کنند ولی خبری نیست که نیست، تلفن گویای اداره برق یا دائم مشغول است و یا پاسخگو نیست…

این روزها در ادارات دولتی هم کارها لنگ می‌ماند و کارکنان با سیستم‌های خاموش و وای فای فراری شده طرف هستند و عملا کاری برای انجام دادن ندارند، جالب اینجا است که هشدار هواشناسی ناشی از افزایش دمای هوا نشان از روزهای گرم و غیرقابل تحمل دارد که تحملش حتی با وجود روشن بودن کولر هم سخت است، پنکه و لوازم دیگر هم که هیچ اصلا در این تابستان کاربردی ندارند….

موارد مذکور اوضاع و حال و روز این روزهای مردم استان مازندران را که ناشی از قطعی برق روزانه است نشان می‌دهد،علت این قطعی‌ها و ناکارآمدی اتخاذ تصمیمات غلط از سوی دولت و تدبیر و امید است و امیدوار هستند که دولت بعدی در حل این مشکل اهتمام بورزد، در حالی که دولت آینده پس از تابستان روی کار می‌آید.

مطالبه مردم از همین روزها آغاز شده و می‌گویند شرایط بحرانی اعلام شود و دولت آینده از همین الان طی اعمال یک سری از سیاست‌ها و ارائه درخواست به  مجلس با کمک کارشناسان اقتصادی به مردم کمک کند تا تابستانی این‌چنین بی‌سابقه و طاقت‌فرسا را تجربه نکنند.

مطالبه مردم معقول بوده و هست، وزارت نیرو مخاطب مشکلات این روزهای مردم است، چرا بررسی نمی‌شود تا ببینیم علت افزایش مصرف برق در سال جاری چیست؟ چرا در سال‌های گذشته شاهد این مشکلات نبودیم؟

راستی مردم این روزها در خصوص مساله بیت کوین سوالاتی دارند و ‌ذهن‌شان درگیر این موضوع است که آیا بیشترین علت خاموشی‌های اخیر به همین بحث استخراج بیت کوین برمی‌گردد یا خیر؟ بیان شود که اگر نیست چرا شاهد اسراف در مصرف برق هستیم و تمهیداتی برای صرفه‌جویی در نظر گرفته نمی‌شود…متولی امر چه کسی است؟

اداره برق در هر شهرستان آماری کامل و جامع از مصرف‌کنندگان و مشتری‌ها دارد، چرا تصمیماتی جهت کاهش مصرف مایه‌دارها و پرمصرف‌ترین‌ها اتخاذ نمی‌شود؟ چرا یک عده که از قشر ضعیف جامعه هستند و در خانه فقط یک پنکه سقفی دارند از روشن کردن همین هم محروم هستند؟

دریافتی قبوض برق برای این اقشار ضعیف که در سیر کردن شکم خود مشکل دارند بسیار زیاد است، این برای پولدارها که دائم در حال تفریح و خوشگذرانی هستند چه فرقی می‌کند؟

 

به گزارش فارس؛ با تمام این اوصاف این مردم همیشه حاضر در صحنه و حماسه‌ساز به دولت آینده و تدبیر مسؤولان امیدوارند مطالبه دارند تا شده طرح جدیدی در این بحران مصوب شود و مردم را از تابستانی این‌چنینی عبور دهد.

 /۸۶۰۴۸/ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.