پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اشتغال، مسکن و مناسب‌سازی مشکلات اصلی جامعه نابینایان مازندران است

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، مدیرعامل جامعه نابینایان و کم‌بینایان مازندران، نبود اشتغال، مسکن و مناسب‌سازی را سه مشکل اصلی جامعه نابینایان و کم‌بینایان استان اعلام کرد.

سید مهدی مسلمی جورجاده امروز ۲۲ مهر به مناسبت(۱۵ اکتبر) روز جهانی ایمنی عصای سفید (نابینایان) در نشست خبری با اصحاب رسانه که در اداره بهزیستی شهرستان ساری برگزار شد، اظهار کرد: اصحاب رسانه ناخدایان کشتی آگاهی‌رسانی و ارتباطات هستند و باید قدر قلم دانسته شود.

وی با اشاره به ۲۳ مهر مصادف با ۱۵ اکتبر روز عصای سفید، افزود: ۸ هزار و ۷۷۰ نابینا و کم‌بینا، ۶۲ هزار معلول نیز در این استان مازندران زندگی می‌کنند که از ۱۴۹۵ نفر نابینایان شدید، ۳۰۳۵ زن و بیش از ۵ هزار نفر مرد هستند. از این تعداد ۲۵۷۷ نفر مجرد و بقیه متاهل، متارکه و ۹۸ نفر وضعیت نامشخص دارند.

مدیرعامل جامعه نابینایان و کم‌بینایان مازندران عدم‌اشتغال را بحث اصلی این حوزه از معلولیت دانست و تصریح کرد: بیشترین نابینا و کم‌بینا در ساری و بابل و کمترین سیمرغ و کلاردشت هستند.

این مسئول تجهیزات توانبخشی افراد نابینا و کم‌بینا را شامل عصای سفید، اسپیکر، دومینو، قلم هوشمند، جعبه

بریل‌آموزی و مانند آن‌ها دانست و افزود: در یک سال گذشته با همکاری شبانه‌روزی اداره‌کل بهزیستی ۱۵۰۰ قلم تجهیزات توانبخشی به نابینایان و کم‌بینایان اعطا شد و پشت نوبتی توانبخشی و تجهیزات توانبخشی نداریم.

مسلمی در بحث مناسب‌سازی معابر عمومی با اشاره به تغییر مدیریت شهری در ساری، گفت: پیاده‌راه‌ها مناسب‌سازی نشده و موانع زیادی برای تردد کم‌بینایان و نابینایان وجود دارد.

 وی مناسب‌سازی را شرط اول ورود معلولان به جامعه دانست و افزود: فراهم‌سازی این شرایط بستر برقراری عدالت اجتماعی جهت توسعه مشارکت معلولان در جامعه، تحقق آرمان‌های انقلاب و کرامت انسانی معلولان است.

 مسلمی خواستار تامین اعتبار مالی در این حوزه شد و گفت: پشتوانه اجرایی خوب در بستر شهری نداریم باوجود پیگیری‌ها مشکلات و محدودیت‌های فیزیکی در ساختمان‌ها و خیابان‌ها پابرجا است.

 وی با تاکید بر لزوم توجه به اشتغال جامعه نابینایان و کم‌بینایان اظهار کرد: حفاری‌های ناهماهنگ تاسیسات به تعدد در شهرهای استان دیده می‌شود، شهرداری‌ها باید پیش از حفاری اطلاع‌رسانی کنند.

مدیرعامل جامعه نابینایان و کم بینایان مازندران، تجاوز به حریم پیاده‌رو را دیگر مشکل معلولان دانست و یادآور شد: خودروها در پیاده‌روها به بهانه نبود جای پارک مانعی جدی برای سلامت افراد معلول به شمار می‌آیند همچنین دپوی مصالح عمرانی در پیاده‌روها نیز مانع دیگری است و جانمایی مناسب مبلمان شهری به فراموشی سپرده شده‌است.

مسلمی جورجاده با تاکید بر اشتغال جامعه هدف نابینایان و کم‌بینایان گفت: آمده‌ایم تا پرچم قشری توانمند را به اهتزار درآوریم، نبود اشتغال سبب از هم پاشیدن زندگی مشترک این افراد می‌شود.

 وی افزود: ارزش نابینایان و کم‌بینایان بیش از آن است که امروز در جامعه دیده می‌شود، هر اداره و سازمان می‌تواند از توانمندی این جامعه هدف بهره گرفته و به رشد اشتغال آنها کمک کند.

مدیرعامل جامعه نابینایان و کم بینایان مازندران با اشاره به رتبه‌های برتر کنکور نابینایان و کم‌بینایان اظهار کرد: ما به دنبال دریافت حمایت بیشتر از جامعه هدف خود هستیم.

این مسئول با اشاره به برخی برنامه‌های جامعه هدف معلولان؛ با کمترین امکانات و بودجه خواستار تغییر نگاه جامعه شد و افزود: باید از نگاه ترحم‌برانگیز حذر کنیم و شان جامعه نابینایان و کم‌بینایان را درست ببینیم.

مسلمی درباره تحصیل نابینایان و کم‌بینایان گفت: باید توجه و حمایت لازم برای ادامه تحصیل فرزندان کم‌بینا و نابینا فراهم شود و این افراد به دلیل نبود حمایت از تحصیل و آموزش بازنمانند.

به گفته این روشندل مازندرانی، تسهیلات در دو حالت کارفرمایی و خوداشتغالی پرداخت می‌شود و اگر بانک‌های عامل همراهی لازم را داشته باشند مشکلات اشتغال کاهش می‌یابد.

مسلمی درباره تامین مسکن توان‌یابان مازندرانی گفت: تا ۳۰۰ میلیون اعتبار برای تهیه و ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان  اعتبار هم برای ودیعه مسکن تسهیلات درنظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه سقف وام کارگشایی حمایت از معلولان باید افزایش یابد، افزود: ۱۴۰ خانواده چند معلولیتی در استان داریم.

مدیرعامل جامعه نابینایان و کم بینایان مازندران درباره اجرای قانون ۳ درصدی گفت: سهمیه ۴ هزار ۵۰۰ نفری آزمون استخدامی ویژه معلولان در خرداد امسال انجام شد که در مازندران بیش از ۴۰۰ نفر پذیرش و ۱۲۲ نفر قبول شدند. همچنین برخی دستگاه‌ها به بهانه‌های گوناگون از استخدام سر باز زدند.

 

لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.