پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

از بی‌توجهی نسبت به تخصیص اعتبار تا ضرورت نگرش ملی به سد هراز آمل

سد هراز بزرگ‌ترین سد مخزنی کشور بوده که در حوزه شهرستان آمل در دست ساخت است، با ساخت این سد، پنج شهرستان مازندران از مشکل کمبود آب بخش کشاورزی رهایی می‌یابند، این پروژه در ردیف بودجه کشور دارای اعتبار سالانه است اما تزریق اعتبارات اندک ساخت آن را کند کرده است.

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه، نشست بررسی وضعیت اجرایی پروژه عظیم سد هراز با حضور ۵ نماینده مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی در محل اجرای پروژه برگزار شد که در این جلسه مدیرعامل گروه سازندگی سپاسد، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران و فرمانداران دو شهرستان آمل و محمودآباد، نمایندگان را همراهی کردند.

 

سد هراز بزرگ‌ترین سد مخزنی کشور بوده که در حوزه شهرستان آمل در دست ساخت است، با ساخت این سد، پنج شهرستان مازندران از مشکل کمبود آب بخش کشاورزی رهایی می‌یابند، این پروژه در ردیف بودجه کشور دارای اعتبار سالانه است اما تزریق اعتبارات اندک ساخت آن را کند کرده است.

 

* اختصاص ۳۰ درصد از ماده ۱۸۰ به سد هراز

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: وجود پروژه‌های بزرگ ملی سد هراز و چهارخطه کردن محور هراز نه تنها برای شهرستان آمل بلکه متعلق به همه مردم کشور است.

 

عزت‌الله یوسفیان‌ملا افزود: سد هراز کار بزرگی است که تاکنون فعالیت‌های زیادی در آن شکل گرفته و اقدامات زیادی به صورت شبانه‌روزی در حال اجرا است.

 

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مسئولان شرکت آب منطقه‌ای مازندران پیگیری‌های زیادی برای تسریع در عملیات اجرایی این پروژه در پایتخت دارند، تصریح کرد: همه مسئولان استانی باید در این امر مهم همکاری داشته باشند.

 

این مسئول با اشاره به اینکه پروژه سد هراز و چهارخطه کردن محور هراز دارای مقبولیت عمومی است، گفت: هر سال تمام تلاش خود را برای تغییر و ارتقای ردیف بودجه این دو پروژه در مجلس به کار می‌گیرم.

 

یوسفیان‌ملا با تأکید بر اینکه آقایان نوبخت و جهانگیری از معاونان رئیس‌جمهور در مورد اختصاص فاینانس به پروژه سد هراز موافقت کردند، ادامه داد: از محل ماده ۱۸۰ اعتبارات در اختیار نماینده مردم در مجلس هم مبلغ ۷ میلیارد تومان برای امور آب و ۳ میلیارد تومان برای احداث سد اختصاص دادیم.

 

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از استانداری مازندران در زمینه عدم اختصاص اعتبار به پروژه ملی سد هراز، بیان کرد: از استانداری مازندران در اجرای این پروژه انتظار بیشتری می‌رود، زیرا در توزیع اعتبار استانداری حتی یک ریال به سد هراز اختصاص نداد، هر چند استاندار متولی استان بوده و از منابع مختلفی می‌تواند برای پروژه‌های مهم بودجه اختصاص دهد.

 

این مسئول خاطرنشان کرد: با قطعی شدن ماده ۱۸۰ انتظار می‌رود حدود ۳۰ درصد از آن به پروژه سد هراز اختصاص یابد.

 

یوسفیان‌ملا با اعلام اینکه باید میزان اعتبارات پروژه سد هراز و چهارخطه کردن هراز هر سال تغییر داشته و ارتقا یابد، بیان کرد: محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور در زمینه بازدید از سد هراز و چهارخطه کردن محور مواصلاتی هراز علاقه‌مندی خود را اعلام کردند و می‌خواهیم با مهیا کردن مقدمات لازم شاهد حضور مسئولان ارشد کشور در این منطقه باشیم.

 

وی با اشاره به نقش بارز رسانه‌ها در پیشرفت عملیات اجرایی پروژه‌های محور مواصلاتی هراز، گفت: امیدواریم با تلاش بیشتر اصحاب رسانه و خبر شاهد نتایج مطلوب و مسرت‌بخشی در این موارد باشیم.

 

* برطرف شدن مشکل کمبود آب مازندران با بهره‌برداری از سد مخزنی هراز

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: مازندران یکی از استان‌هایی است که در مهار آب‌های سطحی آن باید همه مسئولان تلاش کنند.

 

حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناصری افزود: با توجه به ریزش باران و نزولات آسمانی در این استان، میزان مهار آب‌های سطحی در آن کم است.

 

وی با تاکید بر اینکه سد هراز یکی از بزرگ‎ترین پروژه‌های سدسازی کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد: با بهره‌برداری از این سد می‌توان در مهار آب‌های سطحی موفق عمل کرد.

 

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ضرورت ایجاد سد مخزنی هراز بر همگان روشن است، بیان کرد: این سد از پروژه‌های ملی محسوب می‌شود که باید روند پیشرفت آن شدت پیدا کند.

 

این مسئول با اعلام اینکه پائین رفتن آب‌های زیرزمینی و کم آب شدن سفره‌ها و چشمه‌ها نیاز به ایجاد سد را نشان می‌دهد، تصریح کرد: برای ایجاد این سد هزینه‌های زیادی لازم است که نمایندگان استان مازندران در مجلس باید تلاش زیادی داشته باشند.

 

ناصری با تاکید بر اینکه سد هراز در بحث آب‌های زراعی و تأمین انرژی می‌تواند بسیار موثر باشد، تصریح کرد: پیمانکار توانمندی نیز امروزه در این سد مشغول به فعالیت است که در زمینه سدسازی کارنامه درخشانی دارد.

 

وی با اعلام اینکه این سد آب پنج شهر مازندران را تأمین می‌کند، خاطرنشان کرد: باید با بهره‌برداری از سد هراز مشکل آب در مازندران حل شود.

 

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیری‌های عزت‌الله یوسفیان‌ملا نماینده آمل در مجلس شورای اسلامی برای پیگیری اعتبارات لازم برای سد هراز، گفت: مسئولان استانی و استاندار مازندران هم در زمینه پیگیری امور سد هراز تلاش بیشتری داشته باشد.

 

* سد هراز و مترو آمل ـ تهران؛ پروژه‌های بزرگ و حیاتی مازندران

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: باید برای اختصاص اعتبار لازم برای تسریع در عملیات سد هراز تأمین منابع از محل‌های مختلف انجام شود.

 

مقداد نجف‌نژاد افزود: اعتباراتی از محل تواتر، ایجاد فاینانس و اوراق مشارکت می‌تواند بر ایجاد سد مخزنی هراز سرعت بخشد، همچنین نمایندگان مجلس مازندران هم از محل ماده ۱۸۰ اعتبارات در اختیار خود به این سد اختصاص دهند.

 

وی با اعلام اینکه پروژه‌هایی همانند سد مخزنی و چهارخطه کردن محور هراز تنها به آمل و آملی‌ها تعلق ندارد، یادآور شد: این پروژه‌ها ملی بوده و سود آن علاوه بر مازندران به مردم کشور باز می‌گردد.

 

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی تلاش زیادی برای اختصاص اعتبارات لازم برای این پروژه‌ها و خط آهن برقی آمل ـ تهران دارد.

 

این مسئول با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس در مازندران ۲۰ درصد از اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان را به این پروژه بزرگ اختصاص دهند، خاطرنشان کرد: باید نشست‌هایی که با مسئولان انجام می‌شود، صورت‌جلسه شده و بر اساس آن عمل شود.

 

نجف‌نژاد با تاکید بر اینکه هم‌اکنون گروه مهندسی و سدسازی سپاسد مسئولیت عملیات را برعهده دارد، اضافه کرد: این گروه مهندسی از گروه‌های فعال با کارنامه درخشان در کشور هستند، ولی در مازندران دست به اقدامات قابل توجهی نزدند.

 

وی با بیان اینکه سد مخزنی هراز و پروژه راه‌آهن برقی آمل ـ تهران از مهم‌ترین پروژه‌های موجود در مازندران است که بالاتر از آنها در سطح استان مشاهده نمی‌شود، بیان کرد: باید با تقسیم کار، نمایندگان در اجرای آنها تلاش زیادی داشته باشند.

 

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید نمایندگان مازندران در صورت‌جلسات این پروژه‌های ملی متعهد شوند تا کاری از پیش ببرند، ادامه داد: مازندران استان توانمند و بزرگی است که باید مردم آن بیشتر از گذشته از خدمات مسئولان بهره‌مند شوند.

 

این مسئول خاطرنشان کرد: مردم مازندران همان‌طور که در پروژه‌هایی همانند آسفالت روستایی وارد میدان شدند، در این امور ملی هم به صحنه بیایند تا از توان مردمی بهره‌گیری شود.

 

نجف‌نژاد در پایان گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) در امور سازندگی و عمرانی کشور دست به کارهای بی‌نظیری زده است، ولی از این قرارگاه انتظار می‌رود در مازندران هم اقدامات چشمگیری را به سرانجام برساند.

 

* تأمین ۱۰۰۰۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی مازندران از آب زراعی

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: مسئولان باید بر اساس منویات رهبر انقلاب اسلامی در راستای اقتصاد مقاومتی گام بردارند و بررسی مشکلات و تسریع در عملیات ایجاد سد هراز نمونه‌ای از این بیانات مقام معظم رهبری است.

 

حسین نیازآذری افزود: پروژه بزرگ و ملی سد مخزنی هراز اقدامی حیاتی و مهم است که می‌تواند در بخش کشاورزی و تأمین آب استان مازندران تحول ایجاد کند.

 

وی با اشاره به اینکه مازندران دارای ۲۳۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری و کشاورزی است، تصریح کرد: هم‌اکنون ۴۴ درصد از برنج مورد نیاز کشور از مازندران تأمین می‌شود و این مهم نشان می‌دهد که باید مسئولان کشوری به این استان نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

 

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از سد هراز بیش از یک‌صدهزار هکتار از اراضی شالیزاری مازندران از آب زراعی تأمین می‌شود که این امر بالاترین میزان بهره‌وری است.

 

این مسئول با تاکید بر اینکه پنج نماینده مازندران در مجلس شورای اسلامی برای سرعت در عملیات اجرایی سد هراز توان خود را به‌کار می‌بندند، بیان کرد: نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی در این بین تلاش و جدیت ویژه‌ای برای تأمین اعتبارهای لازم برای پروژه‌های بزرگ محور هراز و سد مخزنی دارد.

 

نیازآذری با اشاره به اینکه بابل دومین بهره‌بردار از سد هراز در زمینه کشاورزی و آب شرب محسوب می‌شود، ادامه داد: باید از همه توان و ظرفیت مسئولان در این پروژه استفاده شود.

 

وی با تأکید بر اینکه همه نمایندگان با یک نگاه و یک نظر برای عملیاتی شدن سد هراز تلاش دارند، اضافه کرد: با استفاده از تمام توان‌های مالی و استفاده از ظرفیت‌های دولت امیدواریم این پروژه ملی تا دو سال آینده عملیاتی شود.

 

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پروژه‌های زیردست سد هراز هم باید تا زمان افتتاح آن آماده بهره‌‌برداری شود، گفت: پروژه‌های زیادی در زیر دست سد هراز نظیر تصفیه‌خانه، شبکه‌های آب‌رسانی و نیروگاه وجود دارد که مسئولان آب منطقه‌ای و پیمانکار مجموعه با اطلاع‌‌رسانی به نمایندگان مجلس زمینه را برای ایجاد پیوست در قانون بودجه کشور مهیا کنند.

 

این مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به تجربیات گذشته دیگر نباید در مازندران شاهد افتتاح پروژه‌ای باشیم که امور زیر دست آن چندین سال بعد از افتتاح تکمیل شوند.

 

نیازآذری در پایان گفت: فاینانس یکی از مهم‌ترین محل‌های اعتباری برای سد هراز است که مسئولان باید سعی کنند از این محل بهره‌مند شوند.

 

* مازندران به سهم خود در بودجه‌ها نرسید

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار کرد: نباید به مطالبات مازندران از سوی مسئولان کشوری کمتر توجه شود.

 

عبدالوحید فیاضی افزود: سد هراز، مترو آمل ـ تهران و چهارخطه کردن هراز به همه مردم مازندران تعلق دارد و همه مسئولان باید پیگیر اجرایی شدن آن باشند.

 

وی با اشاره به اینکه در برخی استان‌ها پیشرفت برخی پروژه‌ها چشمگیر است، بیان کرد: اگر در مازندران روزی به این تفکر رسیدیم که محور هراز و سد مخزنی هراز تنها به آمل تعلق ندارد، موفق بودیم.

 

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش‌های بی‌وقفه نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی برای پیگیری عملیات سد هراز، تصریح کرد: باید دولت نیز این پروژه‌ها را شهری ندیده و با رویکرد ملی بنگرد.

 

این مسئول با بیان اینکه امروزه آب یکی از نیازهای اصلی در مازندران است، اضافه کرد: بدون وجود این نعمت خدادادی رو به سقوط می‌رویم و برای آینده استان در این بخش نگرانیم.

 

فیاضی با اعلام حمایت از پروژه‌های ملی در مازندران، خاطرنشان کرد: باید مسئولان برخی اعتبارات غیرضروری را برای پروژه‌های بزرگ اختصاص دهند.

 

وی با بیان اینکه پیشنهاد می‌کنم کانال چالوس متوقف شده و اعتبار آن برای پروژه‌ سد هراز اختصاص پیدا کند، یادآور شد: با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد کشور، امیدواریم با همکاری نمایندگان مجلس در مازندران و مسئولان قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) این پروژه در ابتدای سال ۹۷ به بهره‌برداری برسد.

 

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به اینکه مازندران به سهم واقعی خود در بودجه‌های کشوری نرسیده است، گفت: مازندران با وجود گردشگران و مسافران بی‌شمار داخلی متعلق به همه ایران است و سود و بهره‌برداری از سد هراز، چهارخطه کردن محور هراز و خط آهن برقی آمل ـ تهران به همه مردم باز می‌گردد.

 

* مسئولان اعتبار لازم را اختصاص دهند

مدیرعامل مجموعه سدسازی سپاسد در پایان این نشست اظهار کرد: هم‌اکنون جدیدترین و مدرن‌ترین تجهیزات و دستگاه‌های سدسازی برای احداث سد مخزنی هراز در حال استفاده است که کمتر شرکت سدسازی امروزه در کشور از آن بهره می‌برد.

 

کریم پاشنا با اشاره به اینکه دانش فنی مطلوبی در احداث سد هراز مشغول به کار است، هرچند در دهه ۹۰ صنعت سدسازی در کشورمان با روند رو به رشد و مطلوبی همراه بود، تصریح کرد: در پروژه بزرگ سد هراز هم‌اکنون بحث مطرح شده منابع مالی است که در این زمینه مشکلاتی احساس می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه امیدواریم با توجه به تامین منابع مالی در ابتدای سال ۹۷ شاهد آبگیری سد مخزنی هراز باشیم، بیان کرد: دولت توجه ویژه به پروژه‌های آبی ـ مرزی کشورمان دارد و امروزه از اعتبارات ویژه‌ای برخوردارند.

 

مدیرعامل مجموعه سدسازی سپاسد با بیان اینکه دولت پروژه بزرگ سد هراز را در بسته آب‌های مرزی و اعتبار سفرهای رهبری انقلاب جای دهد، خاطرنشان کرد: سدسازی عملیات بزرگی است که باید در آن متخصصان و بزرگان علمی به فعالیت بپردازند.

 

این مسئول در پایان گفت: با حمایت مسئولان استانی، کشوری، نمایندگان مازندران و تلاش‌های جدی نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی شاهد تسریع در روند عملیاتی شدن این پروژه هستیم./ فارس

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.