پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ارتقای کمی و کیفی مراکز درمانی تأمین اجتماعی مازندران در دولت سیزدهم

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، مدیر درمان تأمین اجتماعی مازندران از افزایش ظرفیت تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تأمین اجتماعی در سطح استان خبر داد و گفت: تمامی سطوح کیفی و کمی در تمامی بخش‌های درمانی مجموعه تامین اجتماعی مازندران طی دولت سیزدهم ارتقا یافته و اکنون مازندران یکی از استان‌های شاخص در حوزه درمان سازمان تأمین اجتماعی به شمار می‌رود.

دکتر سیدرضا در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن ارائه گزارشی کامل از عملکرد بخش درمان استان در دولت سیزدهم، اظهار کرد: مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان مازندران به‌عنوان بزرگ‌ترین خریدار خدمت و دومین ارائه‌دهنده خدمات درمانی در سطح استان در حال حاضر حدود ۶۲ درصد از جمعیت ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری مازندران را تحت پوشش خدمات خود دارد.

کاظمی‌نیا با معرفی شاخه‌های درمان تأمین اجتماعی مازندران گفت: این مجموعه در قالب حوزه‌های کاری در درمان مستقیم، حوزه معاونت خرید راهبردی و اسناد پزشکی و کمیسیون پزشکی و شوراها با ۲۵۸۳ پرسنل مشتمل بر کادر درمانی و پشتیبانی نسبت به‌ پاسخگویی به نیازهای درمانی بیمه‌شدگان فعالیت می‌کند.

وی افزود: این مجموعه در حوزه درمان مستقیم در بخش درمان بستری، از طریق بیمارستان فوق تخصصی ولیعصر(عج) شهرستان قائمشهر و ۴ بیمارستان عمومی (بوعلی نکا – حکمت ساری – شفا بابلسر – رازی چالوس) با ۴۹۵ تخت فعال با ارائه خدمات تشخیصی درمانی تخصصی و فوق تخصصی از جمله خدمات جراحی قلب باز، آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی عروق قلبی، مغزی و محیطی، آمبولیزاسیون عروق با دستگاه سونوگرافی، سنگ‌شکن و خدمات آزمایشگاهی و تصویربرداری، ام آر آی، سی‌تی‌اسکن و غیره مشغول خدمات رسانی است.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان مازندران اضافه کرد: در قسمت درمان سرپایی با بهره‌گیری از ۳ پلی کلینیک تخصصی (بهشهر – بابل – آمل) و ۶ مرکز درمانگاهی تخصصی (ساری – قائم‌شهر – پل سفید – بابلسر – نور – تنکابن) و ۵ مرکز درمانگاهی عمومی (محمودآباد – چمستان – نوشهر – چالوس – رامسر) و در حوزه معاونت خرید راهبردی و اسناد پزشکی با ۲۵۴۸ مرکز طرف قرارداد به ارائه خدمت به جامعه هدف مشغول است که بر این اساس مدیریت درمان تأمین اجتماعی مازندران یکی از استان‌های شاخص در حوزه درمان سازمان تأمین اجتماعی به شمار می‌رود.

سه پروژه درمانی در سه شهرستان پایان یافت

کاظمی‌نیا با بیان این مطلب که ۳ پروژه عمرانی در بخش درمان استان طی دولت سیزدهم به پایان رسید، بیان کرد: این طرح‌ها شامل توسعه و بازسازی و تجهیز فازهای توسعه‌یافته ۳ بیمارستان حکمت ساری، توسعه و بازسازی بیمارستان بوعلی نکا و بیمارستان شفای بابلسر بود که در مجموع مساحت ۱۴ هزار و ۷۲ مترمربع (۸ هزار و ۶۷۲ مترمربع توسعه و ۵۴۰۰ مترمربع بازسازی) با هدف افزایش تخت‌های بیمارستانی کوچک‌مقیاس در شهرهای ساری، نکا و بابلسر اجرایی شد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای توسعه ظرفیت بستری در بیمارستان‌های استان، تعداد ۹۸ تخت بستری شامل ۱۰ تخت CCU و ۵۰ تخت جراحی بیمارستان ولیعصر(عج)، ۱۷ تخت بیمارستان شفا بابلسر، ۱۷ تخت بیمارستان بوعلی نکا و ۴ تخت بیمارستان حکمت ساری به مجموع تخت‌ها اضافه گردید که این امر طی ۱۷ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان مازندران از دیگر خدمات این مجموعه در طی دولت سیزدهم به بیمه‌شدگان محترم تأمین اجتماعی استان یاد و اظهار کرد: از آن جمله می‌توان به خرید زمین و شروع فاز عملیاتی ساخت درمانگاه عمومی فریدونکنار به مساحت ۲۰۰۰ مترمربع به مبلغ ۲۰ میلیارد ریال، بازسازی و تجهیز طبقه همکف و زیرین ساختمان کمیسیون‌های پزشکی با اعتباری بالغ‌ بر ۱۰ میلیارد ریال، پروژه احداث ساختمان و افزایش ظرفیت پست برق به همراه تأمین برق ایمن، تهیه و نصب آسانسورهای ساختمان توسعه بیمارستان بوعلی نکا، اصلاح و توسعه ساختمان و افزایش ظرفیت پست برق به همراه تأمین برق ایمن بیمارستان حکمت ساری، بازسازی طبقه اول و پله‌های فرار پلی‌کلینیک بهشهر، بهسازی محوطه و تابلوهای پلی‌کلینیک بابل، بهسازی اتاق‌های معاینه درمانگاه‌های شهید رجایی، غرضی بابلسر و پلی‌کلینیک آمل و بازسازی درمانگاه عمومی رامسر اشاره نمود.

افزایش ظرفیت تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها

کاظمی‌نیا با اشاره به بحث تجهیز مراکز درمانی تحت پوشش این سازمان به ملزومات پیشرفته پزشکی در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، تاکید کرد: خرید یک دستگاه لاپاراسکوپ full HD، یک دستگاه CARM، یک دستگاه اتوکلاو بیمارستانی، خرید و بهره‌برداری از یک دستگاه اکوکاردیوگرافی، خرید سی‌تی‌اسکن ۳۲ اسلایس و خرید دستگاه هیستروسکوپ برای بیمارستان بوعلی نکا از جمله اقدامات ارزشمند مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان مازندران در دولت مردمی آیت‌الله رئیسی است.

وی افزود: این اقدامات در بیمارستان رازی چالوس شامل تکمیل تجهیزات اعمال جراحی مغز و اعصاب، خرید دستگاه CARM، خرید و بهره‌برداری از دستگاه اکوکاردیوگرافی، خرید میکروسکوپ نروسرجری و خرید یک دستگاه ماموگرافی است.

این مقام مسئول هم چنین یادآور شد: خرید تجهیزات پزشکی شامل یک دستگاه IVUS جهت ‌بخش آنژیوگرافی و خرید یک دستگاه ویدئو لاپاراسکوپ برای بیمارستان ولیعصر قائمشهر، خرید و بهره‌برداری از یک دستگاه سل کانتر، خرید و راه‌اندازی دستگاه اکو سونوگرافی، خرید و بهره‌برداری از دستگاه آرتروسکوپی و خرید یک دستگاه یورتروسکوپی و خرید و بهره‌برداری ۲ ست جراحی کرونری جهت بیمارستان ولیعصر (عج) قائمشهر از دیگر اقدامات انجام‌شده برای تجهیز مراکز درمانی تأمین اجتماعی مازندران است.

کاظمی‌نیا اضافه کرد: خرید دستگاه آندوسکوپی، خرید دستگاه CARM، خرید اتو آنالایزر و خریدسی‌تی‌اسکن ۳۲ اسلایس جهت بیمارستان شفا بابلسر و خرید ده‌ها تجهیزات پزشکی و تشخیصی برای بیمارستان‌های حکمت ساری و درمانگاه‌های تنکابن و پلی‌کلینیک بابل، خرید ۱۰ دستگاه مانیتورینگ، خرید ۴ دستگاه بیهوشی، خرید دستگاه‌های اتوآنالیزر و سل کانتر برای بیمارستان‌های استان و خرید ۱۳ دستگاه یخچال آزمایشگاهی و خرید ۷ دستگاه الکتروشوک جهت مراکز درمانی استان از دیگر اقدامات صورت گرفته در طی ۲ سال گذشته است.

ارتقای کیفی عملکرد مراکز درمانی

دکتر کاظمی‌نیا در خصوص ارتقای کیفی عملکرد مراکز درمانی گفت: کسب رتبه نخست کشوری در ارزیابی نتایج نظرسنجی بیماران گیرنده خدمات درمانی سرپایی و بستری طی ۲ سال گذشته و کسب رتبه درجه ‌یک ارزیابی اعتباربخشی سال ۱۴۰۱ از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیمارستان بوعلی نکا پس از ۷ سال از دستاوردهای این مجموعه در طی دولت مردمی سیزدهم بود.

وی در خصوص درمان غیرمستقیم در عرصه درمان تأمین اجتماعی خاطرنشان کرد: تعداد مراکز طرف قرارداد تأمین اجتماعی استان مازندران از ۲۱۸۳ مرکز در پایان سال ۱۴۰۰ به ۲۵۴۸ مرکز در پایان سال ۱۴۰۲ بالغ گردید که رشد ۱۷ درصدی را در این حوزه شاهد بودیم.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان مازندران با بیان این مطلب که در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰ درصد نسخ تولیدی در مراکز ملکی و طرف قرارداد سازمان به‌صورت الکترونیک تولید می‌شود، افزود: گزارش اسناد پذیرش‌شده مربوط به بیماران صعب‌العلاج استان تا پایان سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که تعداد ۳۰۰۵ سند مربوط به این نوع بیماران پذیرش و هزینه‌های ۱۸۵۳ مورد از این بیماران رقمی بالغ‌ بر ۱۵۲ میلیارد ریال پرداخت و هزینه‌های مرتبط با ۲۱۲ بیمار دیگر که رقمی بالغ ‌بر ۱۱ میلیارد ریال آماده پرداخت است.

کاظمی‌نیا با بیان اینکه در حوزه منابع انسانی اقدامات قابل‌توجهی در سطح استان صورت گرفته است، گفت: جذب و به‌کارگیری ۹۵ نفر در مشاغل کارشناسی در سال ۱۴۰۱، جذب و به‌کارگیری ۱۲۱ نیروی شرکتی در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و کادر سازی جهت تربیت مدیران ستادی و همچنین تقویت برنامه‌های آموزشی جهت افزایش توان علمی کارکنان از دیگر اقدامات سازنده و بنیادین در طی دولت سیزدهم برای مجموعه تامین اجتماعی است.

لازم به ذکر است که مراکز درمانی تأمین اجتماعی مازندران سالانه پذیرای ۵ میلیون مراجعه سرپایی و ۳۹ هزار مورد بستری در حوزه درمان مستقیم بوده ضمن آنکه مراکز درمانی طرف قرارداد این سازمان در سال ۲۹۰ هزار مورد بستری و ۱۴ میلیون مورد مراجعه سرپایی از سوی بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی را در حوزه معاونت خرید راهبردی و اسناد پزشکی گزارش داده‌اند.

آمارها نشان می‌دهند که در حوزه بستری بیماران، خدمات‌رسانی به بیماران سرپایی و اعمال جراحی مراکز درمانی تأمین اجتماعی مازندران عملکرد مثبتی داشته‌اند؛ به‌طوری‌که آمار مراجعان سرپایی به مراکز درمانی این سازمان در سال ۱۴۰۲ نسبت به پایان سال ۱۴۰۰ رشد بیش از ۳۸ درصدی را نشان می‌دهد. در مورد تعداد بستری‌شدگان در مراکز درمانی تأمین اجتماعی استان نیز شاهد رشد حدود ۲۶ درصدی آمارها در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۰ هستیم.

هم چنین آمارها می‌گویند: در سال ۱۴۰۲ ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی در مراکز تأمین اجتماعی بالغ ‌بر ۸۰ درصد بوده که این رقم در پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۶۳ درصد بوده است. در همین راستا سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۸ هزار عمل جراحی در مراکز درمانی تأمین اجتماعی گزارش گردیده که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۳۱ درصدی را نشان می‌دهد.

 

لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.