پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اجرای 50 هزار هکتاری کشت قراردادی برنج در مازندران

0

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، حسن عنایتی کلیجی در جلسه کارگروه کشت قراردادی برنج که در تعاون روستایی مازندران برگزار شد، اظهار کرد: نامگذاری شعار سال کار بخش کشاورزی را سنگین کرده است چراکه مسؤولیت از مزرعه تا سفره بر عهده جهاد کشاورزی است و البته این فرصت خوبی است تا حوزه کشاورزی مازندران را به سمت علمی شدن و دانش بینان سوق دهیم و از ظرفیت مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط آب و هوایی، تولید و کشاورزی نسبت به دهه‌های گذشته تغییر پیدا کرده است و نیازمند مباحث علمی و شیوه‌های نوین علمی در بخش کشاورزی هستیم تا با انسجام و همدلی مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی و ظرفیت‌های شناور استان، بهره‌برداری اصولی داشته باشیم.

عنایتی با بیان اینکه نظام بهره‌برداری استان خرد و پراکنده است و به همین دلیل شرایط ایده‌آل کشاورزی و صنعتی کمتر اتفاق می‌افتد، گفت: در کشاورزی خرد، حلقه‌های زنجیره تولید اتصال و چسبندگی ندارند و اگر قرار است به زنجیره ارزش و تولید بپردازیم باید یکپارچگی و انسجام را در واحدهای بهره‌برداری ایجاد کنیم.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: نقش کنترل بازار بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است که در حوزه تامین و توزیع کالاهای اساسی نقش آفرینی می کند و باید در حوزه تولید نیز نقش بیشتر از گذشته داشته باشیم.

این مسؤول ادامه داد: اگر قرار است الگوی کشت را در حوزه تولیدات و محصولات و بازار بر عهده داشته باشیم باید کشاورزی قراردادی را مورد توجه قرار دهیم.

وی افزود: کشت قراردادی در مازندران بر روی کشت برنج متمرکز شده است و در گام بعدی بر روی دانه روغنی سویا و مرکبات برنامه ریزی خواهد شد.

عنایتی به استقرار رصدخانه کشاورزی اشاره کرد و افزود: آمار و اطلاعات و فناوری که بتواند حوزه تولید، بازار و مصرف را رصد کند به صورت یکپارچه وجود ندارد و باید رصدخانه کشاورزی که در سازمان جهاد کشاورزی راه اندازی کنیم تا فعالیت درستی با توجه به آمار و اطلاعات درست و دقیق داشته باشیم.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران به صدور اسناد کشاورزی در استان اشاره کرد و افزود: سنددار کردن اراضی کشاورزی یکی از الزاماتی است که در مازندران باید به آن توجه شود چراکه اراضی کشاورزی در استان با سنددار کردن، شناسنامه‌دار می‌شود.

وی ادامه داد: در توسعه صادرات در بازار داخل و خارج کشور انسجام لازم وجود ندارد و به عنوان نمونه در کیوی شرایطی در استان بوجود آمد که تولیدکننده نگران تولید و ذخیره کننده نگران محصول در انبار است در حالیکه تولید باکیفیت است و قابل رقابت با بازار خارجی است و می‌توانست ارزش افزوده زیادی در کشاورزی کشور و استان ایجاد کند.

عنایتی بیان کرد: نظام سرمایه‌گذاری در کشاورزی مازندران در بخش های مختلف نیازمند تجهیز منابع است تا بتواند در صنایع مختلف فراوده‌های غذایی، لبنی و تولیدی، ارزش افزوده را افزایش و تلفات محصولات را کم کند.

وی ادامه داد: توجه به کشاورزی قراردادی در کشور و استان بسیار زیاد است و اگر گام نخست محکم برداشته نشود در آینده به اهداف مورد نظر دست پیدا نخواهیم کرد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: سازوکارهای لازم برای اجرای کشت قراردادی در استان فراهم شده است و توان اجرای ۵۰ هزار هکتار انجام کشت قراردادی در استان را داریم و می‌توانیم به این عدد دست پیدا کنیم.

 /۸۶۰۳۵/ح


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.