پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اجرای مراحل پایانی لاین‌های جدید برنج مقاوم به خشکسالی و تولید بیشتر

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، مسئول بخش اصلاح و تهیه بذر معاونت تحقیقات برنج کشور از انجام موفقیت آمیز مراحل پایانی لاین‌های جدید برنج مقاوم به خشکسالی و تولید بیشتر در شالیزارها خبر داد.

مرتضی نصیری سه‌شنبه ۱ آبان در حاشیه همایش رویداد انتقال یافته‌های تحقیقی و ترویجی محققان و کارشناسان معاونت موسسه تحقیقات برنج کشور در آمل و کشاورزان پیشرو مازندران به خبرنگار ایسنا گفت: در سال زراعی جدید سه طرح تحقیقی و ترویجی در مزارع کشاورزان مازندران اجرا شد که از نظر مقایسه عملکرد تولیدی لاین‌های امیدبخش و تولید بیشتر برنج از نتایج کشت شده در واحد سطح بوده است.

وی افزود: دو لاین جدید برنج نیز متحمل به تنش خشکی بودند و در مناطقی که با کم آبی مواجه بودند، بدون مشکلی در تولید واحد سطح، عملکرد رضایت‌بخشی داشته است.

مسئول بخش اصلاح و تهیه بذر معاونت تحقیقات برنج کشور، هدف از اجرای آن‌ها را آشنایی کارشناسان پهنه و کشاورزان با ارقام جدید و آشنایی محققان با مسائل تولید در سطح واحدهای بهره‌برداران اعلام کرد.

نصیری، با اشاره به اینکه طرح‌های تحقیقاتی برای رسیدن به مرحله کشت در عرصه و کشاورز دست‌کم به ۱۰ تا ۱۵ سال زمان نیاز است، تصریح کرد: بعد از طی این مدت، لاین‌های جدید برنج با تایید کارشناسان و کشاورزان پیشرو از نظر عملکردهای تولیدی و سایر مزیت‌های پیش‌بینی شده، برای معرفی به کشاورزان برای کشت رونمایی می‌شود.

وی اضافه کرد: در این همایش روسای مراکز ترویج چند شهرستان، روسای مراکز خدمات و کشاورزان پیشرو مجری طرح، نتایج عملکردی لاین‌های کشت شده را گزارش دادند.

مازندران با دارا بودن سطح ۲۱۵ هزار شالیزار و تولید سالانه بیش از یک میلیون و۲۰۰ هزار تن در کشت اول، دوم و راتون حدود ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور را تولید می‌کند.

 

لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.