پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آیین ها و هنر فاخر صنایع دستی میراث معنوی مازندران است

0

به گزارش خبرنگار مهر، سیف اله فرزانه عصر سه شنبه در پنل تخصصی گردشگری و صنایع دستی همایش بین المللی فرصت های تجاری و سرمایه گذاری با اشاره به شرایط اقلیمی خاص استان اظهار داشت: طراوت کوهستانی با جنگل های کهن هیرکانی با حاشیه حاصل خیز جلگه ای در همجواری با ساحل دریا، طبیعت شگفت انگیز را در این بخش از ایران به وجود آورده است.

وی افزود: پدیده های وصف ناپذیر طبیعی در کنار تنوع ساختار زمین شناسی در اواخر دوران چهارم آن باعث توجه گروههای انسانی به این منطقه شد و بقایای آن با قدمت بیش از یکصد هزارسال توسط باستان شناسان داخلی و خارجی کشف شد.

فرزانه بیان کرد: حضور گروههای ابتدایی با ایجاد نخستین روستاهای اولیه انسانی در این بخش از جهان و ورود در بازه زمانی تقریباً ۳۰۰۰ ساله به دوران شهرنشینی به همراه سایت های باستان شناسی دوران تاریخی همچون محوطه های اشکانی و ساسانی تا شهرهای کهن دوره اولیه اسلامی و آثاری چون قلعه ها، غارهای تاریخی، کاخ ها، برج های آرمگاهی، تکایا و مساجد کهن با شهرسازی فرهیخته در دوران صفوی و قاجاریه بخشی از ظرفیت های میراث مادی در این استان است.

وی ادامه داد: جشن ها، آیین ها، آداب و رسوم و اسطوره های ماندگار بشری تا هنر و صنایع دستی فاخر بخش کوچکی از پتانسیل های میراث معنویِ اقوام کهن مازندران به شمار می روند.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران یاداور شد: دریای کهن و باستانی کاسپین به عنوان اسطوره زنده این سرزمین و فصل مشترک فرهنگی تمام کشورهای حاشیه این دریا با قلمرو فرهنگی گسترده به همراه جلگۀ کم نظیر، جنگل های هیرکانی و چشمه بی نظیرِ جهانی سورت، دماوند اسطوره ای، عَلَم کوه پُر برف، رودخانه های خروشان، آبشارهای شگفت انگیز و طبیعت کوهستانی، این استان را از هر حیث برای گردشگران داخلی و بخشی از گردشگران بین المللی، خاص کرده است.

وی گفت: شرایط ویژه طبیعی و تاریخی مازندران به همراه ظرفیت های انسان ساختِ معاصر باعث شد تا سالانه بیش از ۲۰ میلیون گردشگر داخلی و قریب به ۴۰۰ هزار نفر گردشگرانِ خارجی از این استان بازدید کنند و همین امر موجب رونق تولید در صنعت گردشگری و صنایع دستی مازندران شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران تصریح کرد: تقاضای ۱۲۳ فرصت سرمایه گذاری در صنعت گردشگری با حجم سرمایه گذاری بالغ بر شش هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان (حدود ۷۰۰ میلیون دلار) توسط سرمایه گذاران داخلی گواهِ اهمیت صنعت گردشگری در استان مازندران است، همچنین حضور بیش از ۴۰۰۰ صنعتگر فعال در عرصه صنایع دستی و هنرهای سنتی نشان از شروع رونقِ تولید در توسعه استان مازندران به شمار می آید.

فرزانه افزود: از آنجائیکه فرصت همایش ها و نمایشگاههای بین المللی عرصه جولان دستاوردهای بخش های تخصصی هر کشور است، مازندران به نمایندگی از کشور ایران بخشی از ظرفیت های حوزه سرمایه گذاری و صنایع دستی صنعت گردشگری این استان را در معرضِ دید علاقمندان داخلی و بین المللی قرار داده تا زمینهِ آشنایی بیشترِ سرمایه گذارانِ حوزه های مرتبط با پتانسیل های این استان شده و زمینه مشارکت ظرفیت های سرمایه گذاری صنعت گردشگریِ مازندران با طرف های خارجی فراهم شود.

وی تصریح کرد: تعداد ۵ بسته سرمایه گذاری از مجموع ۲۹ فرصت اعلام شده برای مشارکت در این همایش معرفی شده که از جملهِ آن می توان به فرصت مشارکت برای سرمایه گذاری در هتل ۵ ستاره لالیم، مجتمع گردشگری گَندلک، مجموعهِ گردشگری آبیِ البرز، برقراری تورهای گردشگری و تبادل توریست توسط شرکت های خدماتِ سیاحتی و جهانگردی و معرفی توانمندی های صنایع دستی با رویکردِ صادرات که توسط همکاران بخشِ خصوصی ارائه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران عنوان کرد: امید است این همایش و نمایشگاه بین المللی آن زمینه همکاری و مشارکت بیشتر بخش های خصوصی کشورهای عضو ICBC را فراهم آورده و دست دولت ها را برای گفتمانِ مشترکِ اقتصادی و فرهنگی در حاشیه این دریای اسطوره ای فراهم آورد.

وی افزود: بخش خصوصی استان مازندران در بخش تاسیساتِ صنعتِ گردشگری و هنرمندان رشته های فاخر بومی این استان، آمادگی لازم برای عقدِ قراردادهای تجاری از طریق اتاق بازرگانی و مرکزِ خدماتِ سرمایه گذاری خارجی مازندران با طرف های خارجی را دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.