پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آیینی که با مهربانی عجین بود/شادی کاذب با دستمایه اضطراب برای دیگران

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، آیین‌ها و مراسم‌ها نشان‌دهنده فرهنگ ما است که از گذشته‌های دور به یادگار مانده اما برخی از آیین‌های گذشتگان نه تنها به فراموشی سپرده شده بلکه به کلی تغییر کرده و با این اوضاع دیگر نمی‌تواند انتقال‌دهنده فرهنگ گذشتگان ما باشد.

چهارشنبه‌سوری آیینی است که در چهارشنبه آخر سال برگزار می‌شده البته با شیرینی‌هایش و کوله‌باری از خاطره، ولی اکنون به عرصه‌ای برای به رخ کشیدن قدرت انفجار بمب‌‌ها و ترقه‌ها تبدیل شده است.

 آیینی که با مهربانی عجین بود اکنون گرد خاکستری آن را غبارآلود کرده و جوانان را با این رسم آیینی بیگانه کرده است و خاطره‌ها را دود می‌کند.

برخی در این روز به‌جای اینکه با شادمانی دور هم باشند و مهربانی و شادی را بین دیگران تقسیم کنند، اسیر لذت‌های کاذب آنی شده که  خسارات جبران‌ناپذیری به بار می‌آورد.

همه ما در این روز وظیفه داریم به فرزندان خود بیاموزیم که اجداد ما از روشن کردن آتش، پریدن از روی آتش، کاسه‌زنی و پختن آش مخصوص چهارشنبه آخر سال چه هدفی داشتند نه اینکه بخواهیم در تقلید کورکورانه از یکدیگر پیشی بگیریم.

*آئین چهارشنبه سوری در مازندران

چهارشنبه‌سوری در مازندران با تکیه بر افروختن آتش است و در آن برگزارکنندگان چوب‌های خشک و در مناطق که دامداری بیشتر بوده چَرده‌های خشک یا همان فضولات دامی که خشک می‌کردند را آتش می‌زدند و از روی آن می‌پریدند و این پریدن از روی آتش را دارای شگون و خوشی می‌دانستند.

عدد هفت را عددی خوش‌یمن می‌دانستند براساس این رسم هفت کپه آتش بر پا و غروب چهارشنبه آخر سال به‌صورت متفاوت برگزار می‌شد، یکی از قدیمی‌ترین و بارزترین رسوم مازندرانی‌ها برای چهارشنبه آخر سال پختن آش چهل‌گیاه است، که از گیاهان خشک‌شده قدیمی و برخی گیاهان جدید پخت می‌شود، این آش به دلیل سبزی‌های محلی مانند گزنه، انارریجه، زولنگ، اوجی، کدو و سایر یکی از غذاهای بسیار مغذی محسوب می‌شود.

 البته آش ترش نیز به نشانه نهادن بر سرما و انزجار از آن به‌دلیل اینکه ترشی نشان انزجار است نیز پخت می‌شود، به‌نظر می‌رسد جشن چهارشنبه‌سوری، جشن پایان زمستان و مراسم پیش از عید است و یک نقطه پایانی برای خانه‌تکانی و آماده شدن برای شب عید است و به‌نوعی با این جشن به استقبال بهار و نوروز می‌روند.

*آماده‌باش آتش‌نشانان مرکز مازندران

سیدسلمان ابوالقاسمی رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مرکز مازندران نیز با اشاره به تغییر فرهنگ زیبای چهارشنبه سوری و دردسری برای افرادی که با ترقه در روزهای منتهی به پایان سال در این مسیر ایجاد می‌شود، اظهار کرد: تمامی نیروهای آتش‌نشانی و امدادی این سازمان برای مقابله با حوادث احتمالی در آماده‌باش کامل هستند.

 

 

وی با تاکید بر اینکه افراد از هرگونه رفتار پرخطر در چهارشنبه آخر سال پرهیز کنند، افزود: گاهی شادی‌های به ظاهر کوچک، لطمات جبران‌ناپذیر دارد و با اندکی تامل می‌توان از حوادث پرخطر، کاست.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساری گفت: خانواده‌ها به ویژه در این ایام مراقب رفتارهای فرزندان خود باشند تا در آستانه سال نو، حادثه‌ای برای آنها رخ ندهد.

این مسؤول با بیان اینکه براساس اطلاعیه پلیس، متخلفان چهارشنبه آخر سال، تا پایان تعطیلات نوروز در بازداشت به سر خواهند برد، یادآور شد: ما پیشگیری را مقدم بر درمان می‌دانیم و معتقد هستیم قبل از وقوع حادثه باید از آن پیشگیری کرد.

ابوالقاسمی با اشاره به استقرار تیم‌های آتش‌نشانی و امدادی شهرداری ساری در معابر و خیابان‌ها، یادآور شد: شهروندان هرگونه حادثه را به سامانه ۱۲۵ اطلاع دهند تا همکاران ما در کمترین زمان ممکن به امدادرسانی بپردازند.

*آماده‌باش ۳۰۰ نفر از ماموران اورژانس

زکریا اشک‌پور سخنگوی اورژانس مازندران نیز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به خطرهای ناشی از تغییر فرهنگ چهارشنبه سوری که بیشتر نوجوانان را تهدید می‌کند، اظهار کرد: برای روز چهارشنبه سوری ۳۰۰ نیروی ستادی و عملیاتی و ۱۰۰ دستگاه آمبولانس آماده‌باش هستند.

وی افزود: خانواده‌ها مراقب کودکان باشند، تا از مواد محترقه استفاده نکنند.

سخنگوی اورژانس مازندران بیان کرد: خانواده‌ها در صورت حضور کودکان در بیرون از خانه آنها را همراهی کرده و آنان را به انجام مراسم سنتی متعارف در چهارشنبه سوری تشویق کنند.

اشک‌پور گفت: افراد در صورت بروز حادثه و مصدومیت با خونسردی کامل با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.

*برخورد قاطع پلیس با هنجارشکنان در چهارشنبه آخر سال 

سردار مرتضی میرزایی فرمانده انتظامی استان مازندران با اشاره به برخورد قاطع پلیس با هنجارشکنان در چهارشنبه آخر سال، اظهار کرد: هر ساله روزهای منتهی به آغاز سال نو، روزهایی سخت و دلهره‌آور برای بعضی از خانواده‌ها رقم می خورد، روزهایی که یادآور حوادث تلخ و ناگواری برای برخی از خانواده‌ها بوده و در آستانه سال جدید شادی و نشاط آنان را به غم و اندوه تبدیل کرده است.

وی افزود: باوجود  اقدامات پیشگیرانه، باز هم شاهد حوادث ناخوشایندی از سوی هنجار شکنانی هستیم که سالمندان و خردسالان نیز قربانی رفتارهای ناهنجار از سوی آنان می‌شوند.

فرمانده انتظامی استان مازندران بیان کرد: پلیس در برخورد با اقدامات نامتعارف در چهارشنبه آخر سال که امروزه به صورت یک ناهنجاری اجتماعی در جامعه نمود پیدا کرده، اقدامات پیشگیرانه و فرهنگی گسترده‌ای را با اجرای طرح‌های انتظامی و عملیاتی در دستور کار دارد.

این مسؤول  با تاکید بر رویکرد محله محوری و کوچه محوری با حضور خانواده‌ها در کنار فرزندان در اجرای این مراسم، خاطرنشان کرد: پلیس هیچگاه مخالف شادی و نشاط مردم نیست و بر همین اساس از جوانان و نوجوانان انتظار می‌رود، با اشتباهات خود، اندوه و ماتم را جایگزین شادی آغاز سال نو نکنند.

میرزایی با اشاره به ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی، گفت: با کسانی که بخواهند به بهانه برگزاری مراسم چهارشنبه سوری امنیت و آرامش مردم را به مخاطره بیاندازند به شدت برخورد خواهد شد و علاوه بر توقیف خودروهای متخلف در این راستا، طی هماهنگی‌های صورت گرفته با مراجع قضائی این افراد تا پایان تعطیلات نوروزی در بازداشت پلیس قرار خواهند گرفت.

 

وی با اعلام اینکه خط قرمز پلیس در چهارشنبه آخرسال ایجاد مزاحمت برای مردم است، گفت: به شهروندان توصیه می‌شود همواره پلیس را در کنارخود ببینند و هیجانی که حسرت در کمین آن است، نزدیک نشوند و وحشت دیگران را دستمایه شادی خود قرار نداده و نگذارند، ایام بهار خاطره‌ای اندوه‌باری برایشان تداعی کند.

 خط قرمز پلیس در چهارشنبه آخرسال ایجاد مزاحمت برای مردم است، گفت: به شهروندان توصیه می‌شود همواره پلیس را در کنارخود ببینند و هیجانی که حسرت در کمین آن است، نزدیک نشوند و وحشت دیگران را دستمایه شادی خود قرار نداده و نگذارند، ایام بهار خاطره‌ای اندوه‌باری برایشان تداعی کند.

به گزارش فارس، چهارشنبه سوری نزدیک است اما موضوع نگران‌کننده که صدای ترقه‌ها به گوش می‌رسد، سال‌های قبل هم شاهد حوادث مختلفی برای جوانان و نوجوانان بودیم که منجر به حتی قطع عضو آنان شده، باید گفت رفته رفته آیین‌های پرمفهوم گذشتگان در حال نابودی است و در مقابل آن رسومات بیگانه که نه تنها هیچ مفهومی ندارد بلکه سرشار از خطرات و اتفاقات ناگوار است وارد دنیای امروز شده پس بیاییم از گذشتگان خود درس بگیریم تا اینکه یک عمر را با حسرت و پشیمانی سپری نکنیم.

 /۸۶۰۳۴/ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.