ولیالله نانواکناری با اشاره به این که زمانی مازندران برای همه ایران تداعیگر منطقهای سرسبز و خرم بود، اظهار کرد: در حال حاضر پسماند و دپوی زباله در سطح مازندران سفیران مرگ برای آیندگان بوده، به طوری که از ساحل دریای خزر تا رودخانه هراز و جنگلهای چالوس و شرق مازندران همه زیر بار زباله در حال جان دادن هستند.
وی افزود:زمانی ۱۰۴گونه آبزی در دریای خزر زیستمند بوده اما به واسطه ورود زباله و شیرابههای آن به دریا برخی از این گونهها منقرض شده است.
نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس تصریح کرد: جنگلهای مازندران دارای قدمتی طولانی با گونههای کمیاب بوده اما طی سالیان گذشته به دلیل دپو زباله در این جنگلها برخی گونهها در این جنگل منقرض شده و تنها میتوان در کتابهای تاریخ به جستجوی این ارقام کمیاب نشست.
نانواکناری با اشاره به تذکرات ۱۰ماهه پیش خود در مورد حل مشکلات زباله در مازندران در مجلس خاطرنشان کرد: جلسات متعددی با استاندار سابق مازندران و وزیر کشور در این مورد صورت گرفت.
وی افزود: حتی زمانی که خانم ابتکار به مازندران آمد به طور جدی مساله زباله مطرح شد، قولهایی نیز برای چاره اندیشی در این مورد داده شد اما جدیتی برای حل معضل زباله در مازندران وجود ندارد.
سخنگوی مجمع نمایندگان مازندران با اشاره به این که مسئولان ذیربط باید پاسخگوی این چالش باشند گفت:محیط زیست مازندران قربانی عدم مدیریت صحیح پسماند است.
نانواکناری در مورد دلایل رد لایحه بودجه دو میلیارد دلاری برای رسیدگی به وضعیت پسماندهای کشور و با اولویت استانهای گیلان، مازندران استان گلستان در مجلس گفت: در این مورد نمایندگان مردم مازندران در مجلس برای تخصیص این بودجه بسیار پافشاری کردند و طی جلساتی متعدد با وزیر کشور و معاون رئیس جمهور بحثهایی در این زمینه انجام شد.
وی افزود: تا جایی که مجمع نمایندگان نامهای با مضمون حل معضل زباله در مازندران با تخصیص بودجه مربوطه نوشت و به امضا تمامی نمایندگان درآمد؛ در حال حاضر مجمع نمایندگان مازندران در تلاش است تا از طریق صندوق توسعه برای رفع بحران زباله در مازندران و شمال کشور اقدام کند.
نانواکناری خاطرنشان کرد: مسئولان مربوطه به جای این که توپ را در زمین دیگری بیندازند باید برای حل بحران زیست محیطی مازندران تلاش کنند، این معضل تنها با بودجه حل نخواهد شد بلکه یک عزم و اراده قوی میخواهد؛ اگر هر نهادی کار خود را به درستی انجام دهد و پاسخگو باشد دیگر معضلی به نام زباله در مازندران وجود نخواهد داشت.
* محیط زیست تنها نظارت عالی بر اجرای درست مدیریت پسماند را بر عهده دارد
حسینعلی ابراهیمی، مدیرکل محیط زیست مازندران با اشاره به این که سوءمدیریت در بحث پسماند در مازندران وجود دارد، تصریح کرد: در این باره قوانین خوبی داریم، قانونگذار هم تکلیف همه را مشخص کرده اما متاسفانه بسیاری از افراد مسئول به وظیفه خود به درستی عمل نمیکنند و تقصیر را بر گردن سازمان محیط زیست میاندازند.
وی یادآور شد: بر اساس ماده ۳۶ آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند، مدیریت پسماند زباله در شهرها برعهده شهرداریها، در روستاها بر عهده دهیاریها و خارج از شهر و روستا بر عهده بخشداری و در جاهایی نیز مسئولیت آن با راهداریهاست.
مدیرکل محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: از طرف دیگر براساس همین قانون و در ماده ۳۶ آن نیز به خوبی آمده که نظارت بر اجرای درست کار اعم از پیگیری، بررسی و برخورد با نقض کنندگان قوانین زیست محیطی با مجموعه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است.
ابراهیمی افزود: بر اساس ماده ۲۳ همین قانون ،تنها نظارت عالی بر اجرای درست مدیریت پسماند از سوی مسئولان مربوط، بر عهده سازمان محیط زیست است؛ در صورتی که سازمان محیط زیست عملا همه کارهای مدیریت پسماند را از اجرا گرفته تا نظارت انجام میدهد.
*عدم مدیریت صحیح پسماند ظرفیت اشتغال و تولید را در مازندران از بین میبرد
وی با اشاره به این که در چند سال گذشته نسبت به وضعیت پسماند، آب و فاضلاب استان بیتوجهی صورت گرفته است خاطرنشان کرد: متاسفانه عدم مدیریت صحیح پسماند، ظرفیت زیستی و حتی اشتغال و تولید را در مازندران از بین برده است.
مدیرکل محیط زیست مازندران با اشاره به این که طبیعتگردی مهمترین ظرفیت اشتغالزایی در مازندران است، گفت: با تخریب محیط زیست این ظرفیت عملا از بین میرود.
*اختصاص ردیف اعتباری مشخص برای مدیریت پسماند
ابراهیمی افزود: سال گذشته ۲ میلیارد دلار که بخش اعظمی از آن مربوط به مدیریت پسماند بود مورد تصویب کمیسیون تلفیق مجلس قرار نگرفت؛ ما توقع داریم یک ردیف اعتباری مشخص برای مدیریت پسماند در استان در نظر گرفته شود.
وی با اشاره به این که مدیریت پسماند در صدر اولویت قانونگذار مدیریت شهرداریها نیست، تصریح کرد: معضل پسماند استان مازندران با تامین اعتبار و قرار گرفتن در اولویتهای کاری همه دستگاههای مسئول کشور حل میشود.
مدیرکل محیط زیست مازندران یادآور شد: پسماند یک بیماری صعب العلاج نیست که درمانی نداشته باشد بلکه مانند یک سرماخوردگی بوده که با هم افزایی دولت و نمایندگان حل خواهد شد.
*وضعیت نامطلوب تصفیه فاضلابها در مازندران
ابراهیمی با اشاره به وضعیت نامطلوب تصفیه فاضلابها در مازندران گفت: امروز وضعیت تصفیه فاضلابهای مازندران با ۱۲ درصد میانگین به نسبت ۴۵ درصد میانگین کشوری بسیار اسفناک است؛ برای حل این مشکلات برنامه کلانی در مازندران وجود ندارد هرچند از ۶ تصفیه خانه به ۱۲ تصفیه خانه رسیدیم اما این آهنگ نسبت به کل کشور بسیار کند بوده و بعدها مازندران را با چالش زیست محیطی مواجه میکند.
ولیالله نانواکناری با اشاره به این که زمانی مازندران برای همه ایران تداعیگر منطقهای سرسبز و خرم بود، اظهار کرد: در حال حاضر پسماند و دپوی زباله در سطح مازندران سفیران مرگ برای آیندگان بوده، به طوری که از ساحل دریای خزر تا رودخانه هراز و جنگلهای چالوس و شرق مازندران همه زیر بار زباله در حال جان دادن هستند.
وی افزود:زمانی ۱۰۴گونه آبزی در دریای خزر زیستمند بوده اما به واسطه ورود زباله و شیرابههای آن به دریا برخی از این گونهها منقرض شده است.
نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس تصریح کرد: جنگلهای مازندران دارای قدمتی طولانی با گونههای کمیاب بوده اما طی سالیان گذشته به دلیل دپو زباله در این جنگلها برخی گونهها در این جنگل منقرض شده و تنها میتوان در کتابهای تاریخ به جستجوی این ارقام کمیاب نشست.
نانواکناری با اشاره به تذکرات ۱۰ماهه پیش خود در مورد حل مشکلات زباله در مازندران در مجلس خاطرنشان کرد: جلسات متعددی با استاندار سابق مازندران و وزیر کشور در این مورد صورت گرفت.
وی افزود: حتی زمانی که خانم ابتکار به مازندران آمد به طور جدی مساله زباله مطرح شد، قولهایی نیز برای چاره اندیشی در این مورد داده شد اما جدیتی برای حل معضل زباله در مازندران وجود ندارد.
سخنگوی مجمع نمایندگان مازندران با اشاره به این که مسئولان ذیربط باید پاسخگوی این چالش باشند گفت:محیط زیست مازندران قربانی عدم مدیریت صحیح پسماند است.
نانواکناری در مورد دلایل رد لایحه بودجه دو میلیارد دلاری برای رسیدگی به وضعیت پسماندهای کشور و با اولویت استانهای گیلان، مازندران استان گلستان در مجلس گفت: در این مورد نمایندگان مردم مازندران در مجلس برای تخصیص این بودجه بسیار پافشاری کردند و طی جلساتی متعدد با وزیر کشور و معاون رئیس جمهور بحثهایی در این زمینه انجام شد.
وی افزود: تا جایی که مجمع نمایندگان نامهای با مضمون حل معضل زباله در مازندران با تخصیص بودجه مربوطه نوشت و به امضا تمامی نمایندگان درآمد؛ در حال حاضر مجمع نمایندگان مازندران در تلاش است تا از طریق صندوق توسعه برای رفع بحران زباله در مازندران و شمال کشور اقدام کند.
نانواکناری خاطرنشان کرد: مسئولان مربوطه به جای این که توپ را در زمین دیگری بیندازند باید برای حل بحران زیست محیطی مازندران تلاش کنند، این معضل تنها با بودجه حل نخواهد شد بلکه یک عزم و اراده قوی میخواهد؛ اگر هر نهادی کار خود را به درستی انجام دهد و پاسخگو باشد دیگر معضلی به نام زباله در مازندران وجود نخواهد داشت.
* محیط زیست تنها نظارت عالی بر اجرای درست مدیریت پسماند را بر عهده دارد
حسینعلی ابراهیمی، مدیرکل محیط زیست مازندران با اشاره به این که سوءمدیریت در بحث پسماند در مازندران وجود دارد، تصریح کرد: در این باره قوانین خوبی داریم، قانونگذار هم تکلیف همه را مشخص کرده اما متاسفانه بسیاری از افراد مسئول به وظیفه خود به درستی عمل نمیکنند و تقصیر را بر گردن سازمان محیط زیست میاندازند.
وی یادآور شد: بر اساس ماده ۳۶ آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند، مدیریت پسماند زباله در شهرها برعهده شهرداریها، در روستاها بر عهده دهیاریها و خارج از شهر و روستا بر عهده بخشداری و در جاهایی نیز مسئولیت آن با راهداریهاست.
مدیرکل محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: از طرف دیگر براساس همین قانون و در ماده ۳۶ آن نیز به خوبی آمده که نظارت بر اجرای درست کار اعم از پیگیری، بررسی و برخورد با نقض کنندگان قوانین زیست محیطی با مجموعه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است.
ابراهیمی افزود: بر اساس ماده ۲۳ همین قانون ،تنها نظارت عالی بر اجرای درست مدیریت پسماند از سوی مسئولان مربوط، بر عهده سازمان محیط زیست است؛ در صورتی که سازمان محیط زیست عملا همه کارهای مدیریت پسماند را از اجرا گرفته تا نظارت انجام میدهد.
*عدم مدیریت صحیح پسماند ظرفیت اشتغال و تولید را در مازندران از بین میبرد
وی با اشاره به این که در چند سال گذشته نسبت به وضعیت پسماند، آب و فاضلاب استان بیتوجهی صورت گرفته است خاطرنشان کرد: متاسفانه عدم مدیریت صحیح پسماند، ظرفیت زیستی و حتی اشتغال و تولید را در مازندران از بین برده است.
مدیرکل محیط زیست مازندران با اشاره به این که طبیعتگردی مهمترین ظرفیت اشتغالزایی در مازندران است، گفت: با تخریب محیط زیست این ظرفیت عملا از بین میرود.
*اختصاص ردیف اعتباری مشخص برای مدیریت پسماند
ابراهیمی افزود: سال گذشته ۲ میلیارد دلار که بخش اعظمی از آن مربوط به مدیریت پسماند بود مورد تصویب کمیسیون تلفیق مجلس قرار نگرفت؛ ما توقع داریم یک ردیف اعتباری مشخص برای مدیریت پسماند در استان در نظر گرفته شود.
وی با اشاره به این که مدیریت پسماند در صدر اولویت قانونگذار مدیریت شهرداریها نیست، تصریح کرد: معضل پسماند استان مازندران با تامین اعتبار و قرار گرفتن در اولویتهای کاری همه دستگاههای مسئول کشور حل میشود.
مدیرکل محیط زیست مازندران یادآور شد: پسماند یک بیماری صعب العلاج نیست که درمانی نداشته باشد بلکه مانند یک سرماخوردگی بوده که با هم افزایی دولت و نمایندگان حل خواهد شد.
*وضعیت نامطلوب تصفیه فاضلابها در مازندران
ابراهیمی با اشاره به وضعیت نامطلوب تصفیه فاضلابها در مازندران گفت: امروز وضعیت تصفیه فاضلابهای مازندران با ۱۲ درصد میانگین به نسبت ۴۵ درصد میانگین کشوری بسیار اسفناک است؛ برای حل این مشکلات برنامه کلانی در مازندران وجود ندارد هرچند از ۶ تصفیه خانه به ۱۲ تصفیه خانه رسیدیم اما این آهنگ نسبت به کل کشور بسیار کند بوده و بعدها مازندران را با چالش زیست محیطی مواجه میکند.