پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گشت و گذار نوروزی در محوطه اشکانی وستمین/ گورستان اشکانی وستمین بازگشایی شد

0

پابگاه خبری چهاردانگه: استان مازندران با وسعت ۲۴ هزار کیلومتر مربع و توانمندی‌های کم نظیر گردشگری، درتاریخچه این صنعت به ویژه در سواحل جنوبی دریای خزر، جایگاه ویژه‌ای دارد.

فاصله کم و امکان دسترسی سریع به پایتخت و همچنین برخورداری ازمنابع گردشگری مناسب و تاسیسات اقامتی و پذیرایی در خور توجه، آثار تاریخی و باستانی دروره‌های پیش از میلاد مسیح، دوره قاجار ئ. صفویه این استان را به قطب گردشگری کشور و منطقه تبدیل کرده است تا جایی که سالانه پذیرای بیش از ۱۷ میلیون مسافر داخلی و خارجی است.

گشت و گذار نوروزی در محوطه اشکانی / گورستان اشکانی بازگشایی شد

رد پای سربازان اشکانی در بخش چهاردانگه ساری

وقتی اسکندر مقدونی ۳۳۰ سال قبل از میلاد در صد دروازه دامغان (در سمنان) درگذشت و بخشی از امپراطوری سلوکیان از بین رفت، اشکانیان دامنه‌های پادشاهی خود را روی این محوطه گستراندند و به مرور در سطح کشور پراکنده شدند.

حالا در ۳۸۰ کیلومتری این محوطه‌ی تاریخی در استان مازندران، که بعد از کشف به نام تختگاه اشکانیان یا نخستین خاستگاه اشکانیان در شرق نامگذاری می‌شود، عبور لوله‌های گاز سبب خیر شدند تا محوطه‌ای تاریخی با نامِ برگرفته از نزدیک‌ترین روستای کناری اش وستمین کشف شود.

روستایی با تدفین‌های خانوادگی، سربازان اشکانی و حتی بعضاً اسب هایشان که با توجه به نوع تدفین‌ها، معماری و اشیاء به دست آمده در آن‌ها، این گورستان را فضایی متمایز از بسیاری از سایت‌های باستان شناسیامروزی معرفی می‌کند.

گشت و گذار نوروزی در محوطه اشکانی / گورستان اشکانی بازگشایی شد

معماری گور‌ها در گورستان وستمین چهاردانگه

شریفی یکی از باستان شناسان محوطه پژوهشی وستمین در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،گفت: معماری گور‌ها متشکل از یک فضای مستطیلی به عرض ۷۰، طول حدود ۱۷۰ و عمق ۲-۲.۵ متر است.

وی افزود: در فضای گور به سمت دیوار غربی دخمه‌ای زده شده و فضای گنبد گونه‌ای به ارتفاع ۵/۱-۷/۱ ایجاد شده که در داخل آن تدفین انجام می‌گرفته است.

این باستان شناس گفت: در این نوع تدفین بعد از به خاکسپاری، اشیای متعلق به فرد مانند سفالینه، ابزار جنگی، سرپیکان، سر نیزه، شمشیر، اشیای تزیینی، گوشواره، دستبند، و گردنبند‌های مهره‌ای کنارش قرار داده می‌شده و با استفاده از قرار دادن لاشه سنگ و ملات گل ورودی گور را مسدود می‌کردند.

گشت و گذار نوروزی در محوطه اشکانی / گورستان اشکانی بازگشایی شد

کشف اسب‌های خفه شده اشکانی در وستمین

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  عبدالمطلب شریفی رئیس هیئت باستان‌شناسی محوطه وستمین کیاسر گفت:فصل دوم کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه باستانی وستمین کیاسر با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با هدف کاوش در ۱۲ دخمه باقی مانده از کاوش‌های سال ۹۴ و تعیین عرصه و پیشنهاد حریم از ماه قبل آغاز و منجر به شناسایی گوشه‌های از تاریخ و آداب و رسوم دوران اشکانی شد.

وی با بیان اینکه ۹ دخمه از ۱۲ دخمه شناسایی شده تاکنون باز شده است، افزود: در هر یک از این دخمه‌ها یافته‌های منحصربه‌فردی وجود دارد.

شریفی گفت: یکی از سنت‌های دوره اشکانی، خفه کردن اسب و دفن حیوان در کنار جسد صاحبش بود که در این فصل کاوش یک تدفین اسب کشف شد.

رئیس هیئت باستان‌شناسی محوطه وستمین  با بیان اینکه در کاوش‌های پیشین در این محوطه دو تدفین اسب کشف شده بود، افزود: براساس مجوز این کاوش‌ها تا ۲۹ شهریور ماه امسال انجام شد.

گشت و گذار نوروزی در محوطه اشکانی / گورستان اشکانی بازگشایی شد

شناسایی هویت اقوام مازندران در کاوش‌های باستان شناسی

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  شریفی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران از وستمین به عنوان یکی از مهمترین سایت‌های اشکانی یاد کرد و گفت: جغرافیای اشکانیان که از غرب چین شروع می‌شود و تا سواحل مدیترانه ادامه دارد.

وی افزود: وستمین اولین محوطه اشکانی است که دارای سازه نظیر گور دخمه‌های سه قسمتی که در داخل بافت رسی حفر شده است که این شیوه از معماری سه قسمتی تداعی کننده افکار و اعتقادات حاکم بر آن دوره است.

شریفی با اشاره به وجود ۱۳ شیوه اعتقادی تدفین، چون سردابه ای، خمره ای، چاله تدفین، گور دخمه، تابوتی و … در دوره اشکانی گفت:دو شیوه تدفین چاله‌ای و گور دخمه‌ای در وستمین کشف شد.

سرپرست معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه مردم وستمین به شیوه کشاورزی و دامپروری امرار معاش می‌کردند افزود:این سایت پژوهشی از نظر صنعتی بسیار پیشرفته بود اشیای سفالی، شیشه‌ای و فلزی که با ظرافت و مهارت خاصی ساخته شده است.

وی گفت: نقوش حک شده بر روی مهر‌ها از سنگ‌های سختی، چون عقیق نشان دهنده پیشرفت تکنولوژی در این سایت اشکانی است.

شریفی افزود: با فقرمنابع و محوطه‌های اشکانی مواجه هستیم سایت‌هایی که کاوش علمی شده باشد خیلی کم است، اعتقاد بر این است که ساسانیان ان‌ها را از بین بردند، ولی در وستمین این تفکر احساس نمی‌شود یک محوطه بزرگی که همه جور غنای معماری، گورستان، اشیا مربوط به اشکانی در آن وجود دارد.

سرپرست معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: یک مقطع ۵۰۰ سال از تاریخ ما در خصوص معماری، اعتقادات، هنر و رونق اقتصادی در دوره اشکانی مجهول است و سوالات بسیاری وجود دارد که شاید بتوان پاسخ آن‌ها را در وستمین پیدا کنیم اگرچه اول راهیم، اما همین برداشت‌های اولیه بسیار غنی است در حالی که هنوز مطالعه بر روی سکه‌ها انگشترمهره‌ها و دیگر اشیاء و داده‌های فرهنگی- تاریخی کامل نشده است.

گشت و گذار نوروزی در محوطه اشکانی / گورستان اشکانی بازگشایی شد

بازگشایی پایگاه باستان شناسی وستمین چهاردانگه برای بازدید مسافران نوروزی

عبدالمطلب شریفی سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، از بازگشایی محوطه اشکانی وستمین برای نخستین بار، نوروز ۹۷ در استان خبرداد، گفت: این سایت موزه برای بازدید مردم و گردشگران نوروزی بازگشایی شد.

وی افزود: این محوطه دو فصل کاوش را پشت سر گذاشته و حاوی اطلاعات غنی تاریخی مربوط به دوره اشکانی است.

شریفی گفت: آیین پاکسازی و آمادگی محوطه‌های تاریخی برای میزبانی از گردشگران نوروزی با حضور انجمن دوستدار میراث فرهنگی، تشکل‌های زیست محیطی و گروه‌های کوهنوردی انجام شد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه وستمین اولین محوطه اشکانی دارای سازه گور دخمه‌های سه قسمتی است به وجود ۱۳ شیوه اعتقادی تدفین، چون سردابه ای، خمره ای، چاله تدفین، گور دخمه، تابوتی در دوره اشکانی اشاره کرد و گفت:دو شیوه تدفین چاله‌ای و گور دخمه‌ای در وستمین کشف شد.

وی افزود: ۱۶ موزه وابسته به میراث فرهنگی، خصوصی و غیروابسته در استان با محتوای باستان شناسی و مردم شناسی نوروز امسال برای بازدید گردشگران آماده شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.