پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گزارشی از منبع آب در حال تخریب روستای بالاده

0

روستای بالاده هر چند در منطقه ای سرسبز و پیرامون چشمه ای که امروزه هنوز آب دارد و پابرجاست، بنا شده است اما با افزایش جمعیت به ویژه در سه دهه اخیر با مشکل شدید کم آبی مواجه شده است. در سال ۱۳۵۸ و با همت مردم بالاده، آب اندک چشمه های سادوا، قارقچال و کِلاگر که به مصرف دام می رسید با لوله گذاری به بالاده آورده شد و برای جمع آوری و ذخیره آبها، در قسمت مرتفع شمالی روستا منبع بزرگی با کندن زمین احداث شد. در تابستان همان سال همه از پیر و جوان با هر وسیله ای که داشتند تلاش کردند تا این منبع ساخته شود و  مسیر لوله از چشمه ها تا منبع نیز جدول کنده شد. جا دارد یادی نمایم از زنده یاد پهلوان اکبر چهاردهی که در بسیج مردم و کندن منبع آب، چندان با کلنگ و دیلم آهنی بر زمین سنگی کوبید که خون از دستانش جاری شده بود و حتی با بستن دستمال بر زخم هایش نیز حاضر نشد از کندن دست بردارد.

پس از ساخت این منبع با دیواره بتون مسلح که در سه طرف بیرونش با سنگ و ملات سیمان محافظت شده، بخشی از مشکل آب روستا برطرف گردید و از شلوغی فضای چشمه سر نیز کاسته شد. چند سال بعد، آب چشمه ای از دامنه های کوه چهارنو توسط مهندس اصغر قربانی بالادهی مدیر عامل وقت اداره کل آب و فاضلاب استان مازندران و از فاصله ۶ کیلومتری به بالاده و چند روستای دیگر منطقه دوسرشمار آورده شد و مشکل کم آبی بالاده برطرف شد. (جا دارد مراتب سپاس اهالی بالاده و منطقه دوسرشمار را به جناب مهندس قربانی اعلام نماییم.). در سال های اخیر اما با گسترش ساخت و ساز در بالاده، یک بار دیگر مشکل کم آبی با ایراداتی که در نحوه لوله گذاری ها وجود داشته، رخ نموده است.

آنچه در این گزارش بدان پرداخته خواهد شد، روند رو به شتاب تخریب منبع ۳۵ ساله آب بالاده می باشد و در بازدیدی که در روز ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ از آن داشته ام، لازم دیدم تا گزارشی تهیه نموده و به اطلاع اهالی محترم و شورای اسلامی بالاده برسانم و امیدوارم چاره ای برای این مشکل عمومی روستا اندیشیده شود.

Manbae-Ab-12-2-93-6

نمای عمومی قسمت جنوبی منبع آب بالاده و محل تخریب دیوار آن

تخریب دیواره و نشت آب منبع به بیرون

محل ترکیدگی سقف دیواره جنوب غربی منبع  و نشت شدید آب در اطراف لوله سرریز

۱ . با شسته شدن خاک پشت دیواره جنوب شرقی منبع، سنگ های دیواره نیز در حال فروپاشی هستند و سیمان های بین سنگ چین از بین رفته و از چند جای آن نیز آب زیادی نشت کرده و در زمین بیرون دیواره فرو می رود. بیم آن می رود که به زودی و بر اثر فشار حجم آب و یا زلزله ای کوچک این دیواره به یک باره فرو ریزد.

۲ . از دیواره سقف جنوب غربی منبع و اطراف لوله ی سر ریز و در چند نقطه ترک های بزرگی دیده شده و آب زیادی به بیرون نشت کرده است.

۳ . در صورت بروز هر گونه مشکلی برای منبع، مشکل آب در بالاده به یک باره به بحران بزرگی تبدیل خواهد شد.

۴ . با توجه به اینکه چشمه قدیمی بالاده نیز کم آب گشته و احتمالاً آلوده نیز می باشد، لازم است تا منبع آب چشمه سر، تمیز و میکروب زدایی  شده وقنات و مسیر قدیمی چشمه نیز لایروبی گردد تا بتوان بخشی از کمبود آب را در صورت پیش آمدن مشکل تامین کرد.

۵ . از شورای محترم اسلامی بالاده انتظار می رود علاج واقعه را قبل از وقوع آن پیش بینی کرده و تا قبل از زیاد شدن جمعیت در آغاز تابستان نسبت به تعمیر منبع آب اقدام نماید.

۶ . سایت سادوا برای انتشار اقدام  شورای اسلامی در باره تعمیر منبع آب، لایروبی چشمه قدیمی و یا فراخوان همکاری اهالی برای تعمیر منبع آب اعلام آمادگی دارد.

تهیه گزارش: عین اله آزموده/ مدیر سایت سادوا

با سپاس از آقای مهندس شکر آتنی مفرد برای اطلاعات مفیدی که در باره دیواره بتونی منبع ارسال کرده اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.