پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پیش‌بینی آماده‌سازی 100 هزار هکتار خزانه مکانیزه برنج در مازندران

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش سرویس اقتصادی خبرگزاری فارس مازندران؛ روزهای زمستان به سر آمد و کشاورزان که چشم انتظار فصل بهار بودند تا بتوانند جوانه های برنج را در شالیزارهای خود سبز کنند اکنون فرا رسید.

با توجه به نامگذاری امسال با عنوان”جهش تولید” کشاورزان جزء اولین نفراتی بودند که به این شعار لبیک گفتند و در خط مقدم تولید قرار گرفتند.

برنج یکی از چند نوع محصول استراتژیک مازندران است که کشاورزان برای به ثمرنشستن آن زحمات فراوانی را تحمل می‌کنند تا بتوانند غذای کشور را تامین کنند و امروز نخستین نشاء مکانیزه کشور در شهرستان آمل به صورت محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با حضور مسؤولین استانی انجام شد.

 

کشت مکانیزه برنج یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی است که عزم راسخی را برای کاهش هزینه تولید، کاهش صعوبت کار  و افزایش درآمد کشاورزان جزم کرده است. به گونه‌ای که سازمان جهاد کشاورزی مازندران طی آماری کشت مکانیزه بنج سال گذشته در استان مازندران را 75 هزار هکتار و پیش‌بینی برای امسال به 100 هزار هکتار را اعلام کرده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران در این آیین با بیان اینکه ارتقاء کمی و کیفی محصولات کشاورزی بویژه برنج یکی از موضوعاتی است که به آن تاکید فراوانی شده است، گفت: 214 هزار هکتار اراضی شالیزاری در مازندران وجود دارد که 110 هکتار به صورت رتون و کشت مجدد است.

 

حسن خیریانپور ادامه داد: سال گذشته یک میلیون و 420 هزار تن تولید شلتوک در استان دشاتیم که امیدواریم امسال با توجه به نامگذاری سال به عنوان جهش تولید ارتقاء مکانیزاسیون و افزایش تولید را داشته باشیم.

وی افزود: مقرر شد برای خرید 300 دستگاه نشاکار در سطح استان به متقاضیان تسهیلات پرداخت شود و کشت مکانیزه استان به 100 هزار هکتار ارتقاء پیدا خواهد کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران در رابطه با ایجاد پایانه‌های صادراتی  در مازندران گفت: فاز اول پایانه صادراتی برنج کشور افتتاح شد و فازهای بعدی را در برنامه داریم تا از لحاظ بسته‌بندی و کیفی سازی برای نگهداری و صادرات می‌تواند موثر باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در ادامه با بیان اینکه حدود 200 هزار هکتاراز اراضی کشاورزی مازندران عملیات شخم وش یار و آب تخت انجام شد که 170 هزار هکتار خزانه گیری شد، گفت: از خزانه گیری‌های انجام شده 55 درصد سنتی و 45 درصد به صورت مکانیزه بوده است.

عزیزاله شهیدی‌فر ادامه داد: در حال حاضر 80 هزار هکتار خزانه مدرن و مکانیزه را آماده سازی کردیم که امیدواریم به 100 هزار هکتار کشت مکانیزه دست پیدا کنیم.

 

 

وی با بیان اینکه 90 درصد برداشت های برنج به صورت مکانیزه انجام می‌شود، افزود:شرایط آب و هوایی و منابع آبی برای کشت مجدد فراهم است و پیش‌بینی می‌شود کشت مجدد و رتون با ضریب قابل قبول نسبت به سال گذشته داشته بشایم.

 /86035/ع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.