پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پشت ایجاد منطقه آزاد تجاری رانت‌های به وجود آمده است/رفع ممنوعیت صادرات مرکبات

0


به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، منصورعلی زارعی صبح امروز در جمع خبرنگاران مرکز استان مازندران با اشاره به فعالیت هشت ماهه مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: مجلس یازدهم برابر قولی که مردم داده با نگاه متفاوت نسبت به گذشته فعالیت خویش را آغاز کرده است.

وی پیگیری مشکلات مردم بر اساس قانون، تقویت نظارت بر عملکرد مدیران اجرایی و برنامه‌ریزی برای توسعه اقتصادی را از موضوعاتی برشمرد که در مجلس شورای اسلامی به صورت جدی  پیگیری می‌شود.

رئیس مجمع نمایندگان مازندران خاطر نشان کرد: نظارت مجلس بر عملکرد مدیران اجرایی متفاوت‌تر از گذشته و به صورت میدانی در دستور کار است که جز وظایف خاص نمایندگان است.

وی با اعلام اینکه مجمع نمایندگان ملاقات‌ها را با مسؤولان سازمان‌ها و مدیران اجرابی در برنامه دارد، گفت: به صورت مرتب مجمع نمایندگان استان شکل می‌گیرد در حوزه نظارت ناظرانی در حوزه‌های مختلف استان شکل گرفته و در کارگروه‌ها حضور پیدا می‌کنند.

زارعی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که برای صادرات مرکبات و  چالش‌های که در بخش کشاورزی وجود دارد، اضافه کرد: وزارت صمت نمی‌تواند متولی قیمت‌گذاری و سیاست‌گذاری بخش کشاورزی باشد به این دلیل که اطلاعات کافی درباره نحوه تولید محصولات کشاورزی ندارد،طی نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور بحث رفع ممنوعیت صادرات مرکبات حل شده است.

وی با اعلام اینکه برای توسعه صادرات باید برنامه‌ریزی مناسب داشته باشیم،گفت: وزارت خارجه باید در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشند و رایزنی‌های مناسب برای توسعه صادرات در کشورهای حاشیه دریای خزر انجام نشده است.

زارعی در ادامه درباره اصلاح ساختار بودجه و افزایش سهم بری مازندران از بودجه‌های ملی و استانی تصریح کرد: نیازمندی‌های مردم مازندران در ساختار بودجه توجه نشده است، تلاش‌های زیادی انجام دادیم اما در سال جاری نتوانستیم ردیف‌های بودجه را تغییر دهیم.

وی خاطر نشان کرد: در برنامه‌ هفتم باید به صورت اساسی روی این مسئله کار شود تا شاخص‌های واقعی احصا و جمعیت شناور در ساختار بودجه تعریف شود.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی گفت: زهکشی اراضی بودجه یکی از نیازهای اساسی است اما ردیف ندارد، چرا دستگاه‌های اجرایی استان مازندران و معاونت برنامه‌ریزی استان مازندران اقدام خاصی در این زمینه انجام نداده و یکی از اقداماتی که روی آن کار می‌شود، تقویت اصلاح ساختار بودجه است.

زارعی با اعلام اینکه شوراها در استان مازندران فعال نیست، گفت: ما نگرانی داریم که دستگاه‌های اجرایی استان نتوانستند به طور جدی مطالبات مردم را تامین کنند.

رئیس مجمع نمایندگان مازندران خاطر نشان کرد: مسؤولان اجرای به مردم پاسخ دهند که چند بار جلسات حل اختلاف شورا تشکیل شده است که دو نفر از نمایندگان مجلس هم در آن عضو هستند.

وی اضافه کرد: از ظرفیت نمایندگان مجلس برای توسعه استان مازندران توسط دستگاه‌های اجرایی استفاده مناسب نمی‌شود، البته نمایندگان به جد پیگیر مشکلات هستند.

زارعی در ارتباط با منطقه آزاد تجاری گفت: ایجاد منطقه آزاد در کشور تجربه مناسبی نداشته است، پشت ایجاد منطقه منطقه آزاد رانت‌های به وجود آمده است، اما دلیل نمی‌شود که به صورت کلی نسبت به ایجاد منطقه آزاد بی‌تفاوت باشیم، ما نسبت به ایجاد منطقه آزاد نگران نیستیم اما نسبت به مسائل نظارتی و اقدامات مسؤولان اجرایی حرف داریم، باید در منطقه آزاد اولویت ما صادرات باشد، بازار روسیه ۲۸۰ میلیارد دلار سهمیه دارد در صورتی که سهم استان تنها ۲۸۰ میلیون دلار است.

رئیس مجمع نمایندگان مازندران با اشاره به مشکلاتی که در حوزه تامین آب استان وجود دارد، گفت: برای تامین آب‌های جاری اقدام خاصی انجام نشده است،سرشاخه‌های آب استان مازندران غصب شده است، یکی از اصلی‌ترین سرشاخه‌های استان مازندران را قرار است قطع کنند اما از مسؤولان اجرایی استان صدایی بلند نشده است.

زارعی ادامه داد: تلاش‌های زیادی کردیم دو سال پیش قوانینش تصویب شده است بهتر است مدیران آب منطقه‌ای و محیط زیست پاسخ بدهند وقتی پیگیری‌های کارشناسی را در دستور کار قرار دادیم که پس از رایزنی‌ها کارشناسان اعلام کردند که گران‌ترین آب کشور قرار است از سد فینسک به استان سمنان منتقل شود.

وی یادآور شد: از دستگاه‌های اجرایی استان مازندران درخواست کمک داریم، دانشگاه‌ها و کارشناسان در این زمینه ورود جدی داشته‌اند.

 

 

 /۸۶۰۰۴/ج




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.