پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نرخ برداشت مکانیزه شالی در مازندران بدون افزایش اعلام شد

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، این ستاد همزمان با آغاز برداشت مکانیزه برنج در مازندران اعلام کرد که امسال به ازای برداشت هر ۲۰ کیسه شالی ایستاده یک کیسه سهم کمباین‌داران می‌شود.
بر اساس تصمیم این ستاد، برای شالی های ورس شده (خوابیده) هم سهم کمباین‌داران یک کیسه به ازای برداشت هر ۱۵ تا ۱۷ کیسه تعیین شده‌است.
بر اساس اعلام جهاد کشاورزی مازندران، نخستین برداشت مکانیزه برنج پنجشنبه گذشته به صورت رسمی با حضور استاندار و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در شهرستان آمل انجام شد.
امسال، برابر آمارهای رسمی ۲۱۴ هزارو ۳۰۰ هکتار از شالیزارهای مازندران زیر کشت برنج رفت که بیش از ۹۰ درصد آن به صورت مکانیزه برداشت می‌شود.

تعیین نرخ برای فعالیت کمباین‌های ویژه برداشت شالی از آنجا اهمیت دارد که در سال‌های اخیر بیشتر شالیزارهای مازندران به سمت مکانیزه شدن کاشت و برداشت هدایت شده‌اند.
برداشت مکانیزه شالی که پیش از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید در مازندران کمتر از ۳۰ درصد بود، سال پیش به حدود ۸۵ درصد رسید.
کارشناسان کشاورزی و کشاورزان معتقدند که برداشت مکانیزه حدود ۵۰ درصد از هزینه تمام شده تولید برنج را کاهش می‌دهد.
رئیس اداره فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی مازندران روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت که امسال تعداد کمباین‌های ویژه برداشت شالی در استان به سه هزار و ۸۰۰ دستگاه رسیده است.

پرویز موسی نژاد بیان داشت: بر اساس تصمیم ستاد برداشت برنج جهاد کشاورزی مازندران نرخ برداشت شالی در زمین های ویژه ورس شده باتلاقی توافقی است.

وی خطاب به شالیکاران مازندران نیز گفت: نرخی که ستاد برداشت برنج جهاد کشاورزی مازندران بابت دستمزد کمباین داران تعیین کرده برای کمباین‌های سالم است و کشاورزان اجازه ندهند کمباین‌های معیوب و فاقد معاینه فنی وارد شالیزارهایشان شود.
موسی نژاد افزود: با توجه به افزایش تعداد کمباین‌ها، پیش بینی می‌شود که برداشت مکانیزه شالی امسال به بیش از ۹۰ درصد برسد.

تحویل سوخت به کمباین‌داران، مشروط به معاینه فنی و تایید جهاد کشاورزی است

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه کشاورزی جهاد کشاورزی مازندران گفت: تحویل سوخت به کمباین‌های برنج، مشروط به معاینه فنی، ثبت نام در سامانه تجارت آسان و تایید جهاد کشاورزی است.

موسی نژاد توضیح داد: به ازای هر هکتار برداشت برنج، ۴۰ لیتر سوخت از طریق نمایندگان شرکت نفت بصورت مستقیم به کمباین‌های فعال تحویل داده می‌شود.

شالیکاران شهرستانهای فریدونکنار، آمل، بابل، بابلسر و محمودآباد در حوزه آبریز هراز هر ساله حدود ۴۵ روز زودتر از مناطق شرقی استان کشت و کار برنج را آغاز می‌کنند و هم اکنون شالی این زمین‌ها به مرحله برداشت رسیده است.

کشاورزان مازندران سالانه با تولید بیش از یک میلیون تن برنج سفید، ۴۲ درصد نیاز کشور را تامین می‌کنند.

/ ‏/‏۱۸۹۹/‏۶۹۹۰

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.