پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نبرد سرجنگلبان منابع طبیعی چهاردانگه با خرس وحشی

عصر یک روز بهاری سرجنگلبان شجاع منطقه چهاردانگه برای گشت‌زنی به منطقه جنگلی گونه‌خیل حوالی روستای ولاغوز عازم شد که این روز کاری‎اش به نبرد با خرس وحشی انجامید.

1

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه نیوز، به نقل از بشارت نیوز، محمدعلی بریری سرجنگلبانان فداکار و ازجان‌گذشته چه می‌کنند که گاهاً در کمین حیوانات وحشی و در بعضی مواقع در آماج خشم کور سوداگران چوب قرار می‌گیرند؟ دفاع از آخرین بقایای جنگل‌های خزر، حفظ سرمایه‌های ملی و پوشش گیاهی در منابع محدود جنگلی ایران؛ منابعی که سیر قهقرایی ندارند.

 

بی‌توجهی به لکنت‌های موجود در حوزه‌های اجتماعی، قانون‌گذاری، قضایی و همچنین ناتوانی یگان‌های حفاظتی سازمان جنگل‌‌ها و مراتع کشور از حیث تجهیزات و امکانات سخت‌افزاری برای پاسداری از رویشگاه‌های جنگلی و طبیعی کشور، روند در خون غلتیدن و یا به‌خطر افتادن جان جنگلبانان را شتابناک‌تر کرده است.

 

nf00104314-1 

 

سرجنگلبان شجاع هفته گذشته در حین گشت‌زنی در حوزه استحفاظی‌اش در منطقه جنگلی گونه‌خیل حوالی روستای ولاغوز بعد از پیاده شدن از خودرو متوجه خرس بزرگ قهوه‌ای شد که در ابتدا خرس پا به فرار گذاشت، چند متری نگذشته بود که خرس متوجه شد سرجنگلبان تنها به جنگل آمده است! اینجا بود که سرجنگلبان مورد حمله خرس وحشی قرار گرفت و با درایت و تیزهوشی توانست از چنگال این حیوان وحشی بگریزد.

 

در سال گذشته نیز این سرجنگلبان کارآزموده و کاربلد خسته از یک‎روز کاری روانه منزل بود، در مسیر روستای محل سکونت در کمین پلنگ وحشی قرار گرفت و بعد زخمی کردن و مدهوش شدن سرجنگلبان، پلنگ پا به فرار گذاشت.

 

بابایی از کشاورزان نجات‌دهنده این سرجنگلبان از چنگال خرس خشگمین، گفت: تلاش همکاران یگان حفاظت منابع طبیعی برای نجات رئیس مجموعه خود از چنگال این خرس نیم‌ساعت طول کشید که در پایان با حضور توام با تاخیر ـ به‌دلیل بُعد مسافتی مأموریت آنها ـ به محض رسیدن، موفق به فراری دادن خرس عصبانی شدند.

 

بریری بیان کرد: جنگلبانان در این حادثه صدمه‌ای به خرس وارد نکردند و این حیوان وحشی بعد از حضور چندین نفری مردم و کارکنان یگان حفاظت از محل متواری شد؛ بنده به‌دلیل داد و فریاد فراوان از ناحیه حنجره مصدوم و با بهره‌گیری از تجربه توانستم مدت زیادی خرس را سرگرم کنم تا نیروهای امدادرسان به کمک او بیایند.

 

منطقه جنگلی ولاغوز به‎دلیل قرق چندین‎ساله و نبود دام و احشام، پوشش مناسب گیاهی و مراقبت‌های محیط‎بانان این اداره، به یک محیط امن و مناسب برای رشد و نمو انواع حیوانات وحشی از قبیل پلنگ، خرس، گرگ و انواع گربه‎سانان تبدیل شده است.

 

 

1 نظر
  1. نقی می گوید

    عکس سرجنگلبان از پایین خرسه گرفت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.