پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مهر نو نوارتر در انتظار دانش‌آموزان مازندران

0

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در مجموع پیش بینی ما این است که تا پایان سال، ۵۵ پروژه نوسازی مدارس و فضای آموزشی با ۳۳۶ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش دهیم.

قربانعلی شیرزاد با بیان اینکه پروژه های تحویلی نوسازی مدارس امسال نسبت به سال گذشته رشد ۱۵ درصدی داشت، افزود: سال گذشته ۴۶ پروژه با بیش از ۲۳۹ کلاس درس تحویل شد که مورد استفاده دانش آموزان قرار گرفت.

به گفته او در حال حاضر حدود ۱۰۰ پروژه نوسازی و تجهیز مدارس نیمه تمام دولتی در استان داریم که تمامی هزینه‌های آن از سوی دولت تامین می شود.

بر اساس آمارها در پنج سال گذشته بیش از ۶ هزار کلاس درس تخریبی در مازندران شناسایی شد که ازاین تعداد حدود۲ هزار کلاس نوسازی و جایگزین شدند.

با این وجود از ۲۲ هزار کلاس درس موجود در در سطح استان مازندران، متاسفانه هنوز بیش از چهار هزار کلاس درس تخریبی و فرسوده باقی مانده است که نیاز به نوسازی دارد.

بر اساس گفته مسئولان نوسازی مدارس مازندران برای نوسازی این تعداد نیز نیازمند توجه جدی دولت، نهادها و خیرین است تا بتوان فضای اموزشی امنی برای دانش اموزان استان ایجاد کرد.

افزایش ۶۰ درصدی تعهدات خیرین مدرسه ساز مازندران

مدیرکل سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران گفت: تعهدات خیرین مدرسه ساز استان امسال نزدیک به ۳۲ میلیارد تومان بوده که ۶۰ درصد نسبت به دوره سال قبل افزایش داشته و همچنان امیدوار به افزایش آن هستیم.

شیرزاد با اشاره به برگزاری بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان در ماه گذشته، اظهار کرد: با وجود اینکه هنوز آمار دقیق و جمع بندی تعهدات خیرین آماده نشده است، اما حدود ۶۰۰ خیر مدرسه ساز استان در آن حضور داشتند.

این در حالی است که بر اساس تازه ترین اظهار نظر معاون مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در سال ۹۸ تعهد خیرین جهش قابل توجهی داشت و افزایش حدود ۱۵۰ درصدی را شاهد هستیم.

محمد رکوعی تعهد خیرین مدرسه ساز برای سال جاری را یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این اعتبار برای کمک به پروژه‌های نیمه کاره و ساخت و سازهای جدید و انجام تعهدات متقابل دولت در کنار مشارکت‌های مردمی وجود دارد

با این حال شیرزاد اظهار داشت: حدود یک هزار و ۶۰۰ خیر در سامانه خیرین مدرسه ساز استان مازندران ثبت نام شدند که از این تعداد حدود ۲۳۵ زن و یکهزار و ۲۹۶ نفر مرد بوده و ۶۵ مورد از آنها خیر حقوقی یا شرکت های حقوقی هستند.

مدیرکل نوسازی مدارس مازندران افزود: حدود ۸۰ پروژه مردمی خیرساز و مشارکتی با ۳۷۰ کلاس درس با زیربنای ۶۵ هزار متر مربع در استان نیمه کاره است و در طی یکسال گذشته ۲۸ پروژه مردمی و مشارکتی درقالب ۱۳۶ کلاس درس با زیربنای ۲۱ هزار متر مربع به بهره برداری رسید.

وی میزان تعهدات خیرین مدرسه ساز استان در طول ۲۰ جشنواره خیرین استان را از سال ۷۷ تا سال گذشته ۸۲۷ پروژه مشارکتی در قالب ۴۴۴۷ کلاس درس عنوان کرد و گفت: مشارکت در اهدای ۵۶۰ قطعه زمین با مساحت یک میلیون و ۶۹۰ هزار مترمربع از دیگر اقدامات خیرین بوده و میزان تعهدات آنها به لحاظ ریالی بالغ بر ۳۸۲ میلیارد تومان در طول ۲۰ دوره جشنواره بوده است.

شیرزاد گفت: ۷۰ درصد این تعهدات تاکنون محقق شده که معادل ۲۶۸ میلیارد تومان بوده است.

به گفته مدیر کل سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران در سال ۹۷ مبلغ تعهد احداث مدرسه از سوی خیرین استان ۳۱ پروژه جدید در قالب ۱۳۸ کلاس درس با ارزش ریالی ۱۲ میلیارد و ۲۰۰ میلون تومان بوده است.

وی به میزان اعتبارات سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران نیز اشاره کرد و گفت: این اعتبارات در دو حوزه استانی و ملی تخصیص می یابد که در بخش استانی در سال ۹۷ بودجه این سازمان ۳۵ میلیارد تومان بوده که ۲۲ میلیارد تومان آن تخصیص داشته است.

شیرزاد گفت: اعتبارت ملی این سازمان نیز در قالب چند طرح به میزان ۹۰ میلیارد تومان بوده که ۸۸ میلیارد تومان آن دریافت و در قالب پروژه های تعریف شده تخصیص یافته است.

وی در مورد خسارت سیل اخیر به مدارس استان مازندران گفت: سیل به ۱۰۵ باب مدرسه ۲۵ میلیارد تومان خسارت زد که هنوز بودجه ای برای مرمت تامین نشده است.

استان مازندران ۵۳۸ هزار دانش آموز دارد که در بیش از چهار هزار و ۲۰۰ مدرسه تحصیل می کنند.

/۱۸۹۹/۷۳۳۵

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.