پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ممنوعیت ورود تور‌های گردشگری به جنگل‌های مازندران

ورود تور‌های گردشگری و طبیعت گردی در ایام گاوبانگی (فصل مستی مرال ها) در جنگل‌های مازندران ممنوع است.

0

 

اداره روابط عمومی و امور رسانه حفاظت محیط زیست مازندران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به اطلاع دوستداران حیات وحش و راهنمایان تور‌های طبیعت گردی و گردشگری می‌رساند: با توجه به حساسیت فصل مستی مرال و به منظور جلوگیری از هرگونه اختلال زیستی در این ایام، اعزام هرگونه تور گردشگری به زیستگاه‌ها و محدوده‌های جنگلی زیست مرال، ممنوع است.

ضمناً افراد علاقه‌مند و گروه‌های بومی محلی در صورت درخواست برای مشارکت در حفاظت و همکاری، باید نسبت به ارائه تقاضای کتبی به اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اقدام کنند.

مرال، نماد گونه جانوری استان مازندران
مرال یا گوزن قرمز که در گویش مازندرانی به آن گاو کوهی (اشکار گو) نیز گفته می‌شود، نماد گونه جانوری استان مازندران و بزرگترین پستاندار علفخوار از گونه‌های با شکوه جنگل‌های پهن برگ هیرکانی شمال است.

مرال از گونه‌های حمایت شده‌ای است که در جنگل‌های شمال از شمال غرب تا ارسباران و از شمال شرق تا بخش‌های از خراسان شمالی پراکنش دارد و مناطق جنگلی هزارجریب بهشهر و نکا، پناهگاه حیات وحش دودانگه، چهاردانگه و کیاسر ساری و محدوده امن منطقه حفاظت شده البرز مرکزی از مهم‌ترین زیستگاه‌های مرال در استان مازندران هستند که ماموران محیط زیست در فصل گاوبانکی با برپایی ۳۰ چادر و استقرار محیط بانان در این چادر‌ها از ارتفاعات رامسر در غرب تا گلوگاه شرق استان را تحت پوشش و حفاظت دارند.

فصل گاوبانگی و رقابت گوزن‌های نر ، جهت از میدان به در کردن سایر گوزن‌ها و در اختیار گرفتن قلمرو و بقای نسل بزرگترین گوزن ایران آغاز شده که راهکار‌های مدیریتی مناسب جهت حفظ و حفاظت از این گونه با ارزش ضروری است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.