پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معرفی حمام‌های تاریخی بخش چهاردانگه+ تصاویر

يكي از آثار ارزشمندي كه در اكثر روستاهاي بخش چهاردانگه وجود داشته و یا هنوز وجود دارد، حمام هاي خزينه اي می‌باشد كه در دوره سلسله قاجار و يا آغاز سلسله پهلوي اول ساخته شده بودند.

0

اختصاصی پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: يكي از آثار ارزشمندي كه در اكثر روستاهاي بخش چهاردانگه وجود داشته و یا هنوز وجود دارد، حمام هاي خزينه اي می‌باشد كه در دوره سلسله قاجار و يا آغاز سلسله پهلوي اول ساخته شده بودند.

حمام گبری کیاسر

يكي از مهمترين حمام هاي بخش چهاردانگه كه مي توانست شناسنامه قدمت شهر كياسر نیز باشد،‌ حمام قديمي اين شهر بود كه به «حمام گبري» معروف بود. از تاريخ دقيق ساخت اين بنا اطلاعي در دست نيست. اما متاسفانه در اثر بي تدبيري مسئولين وقتدر اوايل انقلاب، اين بناي ارزشمند را تخريب نموده و جاي آن شركت تعاوني ساختند. شیخ سیف الله یساری اولین معلم کیاسر در سال 1304در کتاب تاریخ مازندران از این حمام  نام می برد. تاریخ احداث آن مشخص نیست.

حمام قدیمی ازنی

حمام ديگري كه سرنوشت حمام كياسر را پيدا كرده، حمام خزينه اي روستاي ازني بود. اين حمام در دوره قاجار ساخته شده بود و بعد از احداث حمام جديد، حمام قديمي را به فردي جهت بنای ساختمان فروختند و حمام كاملاً تخريب و به جاي آن ساختمان مسكوني ساخته شده است.

حمام قدیمی بالاده

یکی دیگر از دسته حمام های تخریب شده، حمام زیبا و قدیمی بالاده بود که پس از ساخت حمام جدید در کنارش، در سال ۱۳۶۶ آن را تخریب کرده و بجای آن دفتر مخابرات ساخته شد.

حمام سواسره

حمام سواسره مربوط به دوره قاجار است و در روستای روستای سواسره واقع شده و این اثر در تاریخ ۹ بهمن ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۰۶۷۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حمام روستای  تیله‌بن

حمام تیله بن مربوط به دوره قاجار است و در  بخش چهاردانگه،  جنوب شرقی روستای تیله بن واقع شده و این اثر در تاریخ ۹ بهمن ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۰۶۷۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حمام روستای قلعه

حمام قلعه یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در ساری است که قدمت آن مربوط به قاجاریه می باشد و در تاریخ ۱۳۸۶/۱۱/۰۹ به شماره ثبت 20670 در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است. نشانی این اثر ملی ثبت شده ساری شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان چهاردانگه، روستای قلعه می باشد.

حمام وری

حمام خزينه اي وري كه عكسهای آن در ادامه مي آيد، هم اکنون نیمه مخروبه بوده و قسمت گنبدي آن تخريب شده ولی ديوارها كاملاً سالم مانده است. متاسفانه داخل حمام انباشته از زباله و آشغال مي باشد.

 اگر اراده اي در میان دوستداران میراث فرهنگی باشد، ترميم حمام خزينه اي وري مي تواند جاذيه گردشگري این روستا را با توجه به مرقد امامزاده محمود ميرعمادالدين بيشتر نمايد.

hammam-vari-1

hammam-vari-2

hammam-vari-3

hammam-vari-4

hammam-vari-5

hammam-vari-6

حمام تیلک

حمام تیلک یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در ساری است که قدمت آن مربوط به قاجاریه می باشد و در تاریخ ۱۳۸۶/۱۱/۰۹ به شماره ثبت 20665 در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است.

این بنا در جنوب روستای تیلک قرار داشته که در اطراف آن ساختمان‌های مسکونی روستائیان و در جنوب آن رودخانه گت دره قرار گرقته است این بنا مستطیل شکل یک طبقه دارای یک ورودی از سمت شرق است.

ورودی این بنا به وسیله یک راهروی منحنی‌وار و با یک رمپ به سربینه حمام که فرم هشت ضلعی دارد منتهی می شود و بعد از سربینه بوسیله یک میان درب و بوسیله یک راهروی منحنی وار به فضای اصلی حمام وارد می شویم که عامل مهمی در گرم شدن فضای داخل حمام است و شامل هال اصلی حمام، خزینه، مخزن اب سرد، محل نظافت و… است.

عرض حمام 19 ، ارتفاع 4/4 و مساحت آن 200 متر مربع است، عنوان کرد: مصالح بکار رفته در حمام سنگ، ملات و ساروج و برای نازک کاری داخلی حمام از نوعی ملات مخصوص به نام گرج که در محل به صورت کاملا سنتی و از معادن اطراف روستا تهیه می‌کنند استفاده شده است.

این بنا طوری قرار گرفته که از نظر ارتفاعی در پایین ترین نقطه روستا قرار دارد که دیوار جنوبی حمام با فاصله بسیار کمی بر روی ترانشه تند دره انتهایی روستایی بنا شده است.

حمام تیلک دارای ویژگی معماری خاص مانند استفاده از طاق‌های جناغی و پوشش طاق کلنبو با جرزهای ستبر  است این اثر از لحاظ ساختار در معماری حمام قابل توجه است.

 

حمام سعید آباد

حمام قدیمی روستای سعیدآباد یکی از حمام های قدیمی بخش چهاردانگه است که هنوز بنای آن تا حدودی ا بر جا مانده است، اگر چه اکنون استفاده ای از آن نمی شود. وقتی وارد این حمام می شودید سالن ها به قدری کوتاه و تنگ هستند که عبور از آنها سخت است، این حمام در سه متری زیر زمین بنا شده بود.
امروز ساختار اصلی طرح روی دیوارها، گنبد سالن ها و … هنوز سالم جای خودش باقی است فقط حفاری افراد سودجو باعث خرابی این آثار تاریخی شده است.
وقتی وارد این بنا می شوید به جز تاریکی چیزی نمی بینید. تصاویری که در ادامه مشاهده خواهید کرد، با نور فلش تغذیه نوری عکس برداری شده است.
گزارش و تصاویر این مطلب را آقای فریبرز مهدی نژاد کیاسری برای پایگاه خبری چهاردانگه ارسال کرده است. از آقای مهدی نژاد برای ارسال تصاویر و متن گزارش تشکر می کنیم. پایگاه خبری چهاردانگه آماده ی انتشار تصاویر و گزارشات شما در مورد زیبایی ها و اماکن تاریخی روستاهای بخش چهاردانگه می باشد.
hamam-saeid-abad-1
سالن های تنگ و تاریک – حمام قدیمی سعید آباد چهاردانگه – شهریور ۹۴
hamam-saeid-abad-2
حوض وسط رختکن – حمام قدیمی سعید آباد چهاردانگه – شهریور ۹۴
hamam-saeid-abad-3
رختکن – حمام قدیمی سعید آباد چهاردانگه – شهریور ۹۴
hamam-saeid-abad-4
سقف رختکن – حمام قدیمی سعید آباد چهاردانگه – شهریور ۹۴
hamam-saeid-abad-5
محل شستشو  – حمام قدیمی سعید آباد چهاردانگه – شهریور ۹۴
hamam-saeid-abad-6
محل شستشو – حمام قدیمی سعید آباد چهاردانگه – شهریور ۹۴
hamam-saeid-abad-7
خزانه آب – حمام قدیمی سعید آباد چهاردانگه شهریور ۹۴

حمام منزلدره

دکتر منوچهره ستوده در کتاب از آستارا تا استرآباد حمام منزل دره را به عنوان یکی از آثار تاریخی چهاردانگه مهم چهاردانگه نام می برد.

نویسنده: حامد خلیلی ازنی

کلیدواژه :
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.