پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مروری بر چهاردانگه و « ترین » هایش!

3

 

در خبرها آمده بود که « بزرگ‌ترین پرچم ایران در کیاسر نصب می‌شود » و یا « بزرگ‌ترین پارک جنگلی شمال کشور در کیاسر احداث می شود » و جای خوشحالی دارد که بالاخره بخش چهاردانگه ساری با «ترین »هایش مطرح شده تا شاید نگاه نامهربان مسئولان استان مازندران به این وادی محروم هم دوخته شود. اینکه بلندترین پرچم ایران در کیاسر نصب شود و یا بزرگترین پارک جنگلی شمال کشور در کیاسر ساخته شود یا نشود جای بحث کارشناسی دارد و پیگیری آن را می گذاریم برای فرصتی دیگر و با کارشناسانی دیگر. اما بد نیست چند «ترین» دیگر هم بر لیست «ترین»های بخش چهاردانگه اضافه کنیم:

 

1 –  بیشترین وسعت سرزمینی در بین بخش های استان مازندران را چهاردانگه دارد.

 

2 –  محرومترین بخش های استان مازندران، چهاردانگه می باشد.

 

3 –  توسعه نیافته ترین بخش های استان مازندران، بخش چهاردانگه می باشد.

 

4 –  باسابقه ترین یادواره شهدای کشور با سی و یک سال سابقه در منطقه دوسرشمار چهاردانگه (شامل روستاهای بالاده، پایین ده، تیله بن، قلعه، میرافضل واوسر و واوسرنو) برگزار می شود و بیشترین تعداد شهید در بخش چهاردانگه با 20 شهید متعلق به روستای بالاده می باشد.

 

5 –  زیباترین چشمه آب معدنی ایران و جهان یعنی«چشمه سورت» در چهاردانگه قرار دارد.

 

6 –  زیباترین دریاچه های جنگلی ایران یعنی چورِت (روستای میانشِه) و الندان ( پَلِه) در چهاردانگه قرار دارند.

 

7 –  زیباترین قلّه صخره ای – جنگلی ایران یعنی قلّه شاهدژ با 2802 متر بلندی در شمال روستای بالاده و جنوب روستای لنگر، در چهاردانگه واقع شده است.

 

8 –  متنوع ترین آب و هوای کشور متعلق به بخش چهاردانگه است با سه نوع آب و هوا: معتدل و مرطوب خزری، کوهستانی و جنگلی سرد؛ و نیمه کویری.

 

9 –  طولانی ترین جاده جنگلی ایران (جاده ساری – کیاسر – سمنان) در چهاردانگه واقع شده است.

 

10 –  طولانی ترین حمل جاده ای زباله در مازندران و حتی کشور به طول 130 تا 150 کیلومتر از ساری به چهاردانگه آورده می شود.

 

11 –  طولانی ترین زمان حمل جاده ای زباله در مازندران و حتی کشور به طول سه تا چهار ساعت از ساری به چهاردانگه آورده می شود.

 

12 –  کثیف ترین جاده آسفالته ایران و شاید جهان بخاطر ریزش غیربهداشتی شیرابه زباله ها، جاده ساری – کیاسر -سمنان می باشد.

 

13 –  حادثه خیزترین جاده مازندران ( و یا حتی یکی از حادثه خیزترین جاده های کشور)، جاده ساری – کیاسر – سمنان می باشد که از چهاردانگه می گذرد.

 

۱۴ –  طولانی  ترین زمان ساخت راه روستایی به طول 20 کیلومتر جاده ایلال تا بالاده در دهستان چهاردانگه بخش چهاردانگه می باشد که در 3 سال گذشته و با اختصاص میلیاردها ریال بودجه، هنوز یک وجب آن نیز آسفالت نشده است.

 

15 – بیشترین تعداد تعویض پیمانکار در یک پروژه راه روستایی در ایران مربوط  به جاده ایلال تا بالاده می باشد که در طول سه سال گذشته، 5 پیمانکار به خود دیده و هر کدام کار را نیمه کاره رها کرده اند. (امیدواریم آخرین پیمانکار، آن را به سرانجام نصفه و نیمه برساند)

 

16 –  بی توجه ترین بخش مازندران در نگاه مسئولان استانی، چهاردانگه می باشد.

 

و «ترین» های دیگری که لازم است خوانندگان گرامی به این لیست اضافه کنند.

 

با همه این مواردی که گفته شد؛ بخش چهاردانگه زحمتکش ترین، پاک ترین و صبورترین مردم را در خود جای داده است.

با احترام/ عین اله آزموده/ یکی از مدیران پایگاه خبری چهاردانگه ساری

 

soort

چشمه زیبای سورت دومین اثر طبیعی ثبت شده ایران بعد از دماوند

 

4Dangeh-1-10

دریاچه الندان (پَله) در نزدیکی روستاهای الندان و ازنی

 

chooret (10)

دریاچه چورِت (روستای میانشِه)

 

قله شاهدژ از نمای روستای بالاده

 

3 نظرات
  1. ساداتي تيله بني می گوید

    آقاي آزموده. سلام خدا قوت بسيار نكات خوب و حساسي را يادآوري كرديد و مسئولين و دوستان بدانند كه استان همجوار ما با داشتن چند مورد از اين “ترينها ” درآمد بسيار خوبي بدست مي آورد ولي مسئولين مازندران خيال دارند كه هميشه مازندران بهار است و هر جا نگاه دارند سبزه و گل گياه. فقط كمي توجه كنند كه بخش چهاردانگه اين ترينها را دارد.
    …………………………………………………………
    چهادرانگه نیوز: جناب ساداتی سلام. از لطف و محبت شما سپاسگزارم. ارادتمند/ آزموده.

  2. اصغری می گوید

    با سلام و خسته نباشید و تشکر از زحمات چهاردانگه‌نیوزی‌های عزیز.
    به نظر من این همه تاکید بر محروم و توسعه‌نیافته بودن چهاردانگه اصلا صورت خوشی ندارد و فرض نادرست بی‌سواد و عقب‌مانده بودن چهاردانگه‌ای‌ها را به خواننده القاء می‌کند. مسلماً این آمار صحیح نیست. شما چهاردانگه را نه با دیگر بخش‌های استان فقط با بخش غربی و شرقی‌اش (دودانگه و هزارجریب نکا) مقایسه کنید! با چه معیاری می‌توان گفت که چهاردانگه محرو‌م‌تر و توسعه‌نیافته‌تر است؟ دیرتر صاحب جاده شده؟ دیرتر صاحب برق و آب و گاز شده؟ دیرتر صاحب حمام و مدرسه شده؟ دیرتر صاحب ابزار آلات پیشرفته کشاورزی شد؟ دودانگه و هزارجریب که هم‌فرهنگ ما هستند را فقط من باب مثال عرض کردم و الا جای مقایسه با بخش‌های دیگر استان را هم داریم. من همیشه با این رویۀ چهاردانگه‌نیوز که زیادی بر محروم بودن چهاردانگه تاکید می‌کرده مخالف بودم اما نظرم را هم عنوان نمی‌کردم اما در این پست وقتی چهاردانگه محروم‌ترین و توسعه‌نیافته‌ترین معرفی شد واقعاً ناراحت شدم چون این آمار بلاشک نادرست است و برای رسیدن به این نادرستی شما کافیست که چهاردانگه را با دو همسایۀ غربی و شرقی‌اش مقایسه کنید. تازه اگر معیارهای فوق که بیشتر مرتبط به خدمات عمومی بوده‌اند را کنار بگذاریم و روی مردم چهاردانگه زوم کنیم می‌بینیم که چهاردانگه‌ای‌ها مثل‌ همسایۀ غربی و شرقی‌شان نسبت به اهالی دشت مازندران موفق‌تر بوده‌اند. علی‌الخصوص در زمینۀ سواد و تحصیل و آشنایی با زندگی نو و مدرن. امیدوارم این رویۀ چهاردانگه‌نیوز عزیز که خیلی دوستش دارم تغییر کند به‌ویژه در موردهایی که به وضوح آمار ارائه شده نادرست است.
    …………………………………………………………
    چهاردانگه نيوز: همولايتي گرامي آقا يا خانم اصغري سلام. بحث محروم بودن يا محروم ناميدن چهاردانگه چيزي نيست كه ما بخواهيم مطرحش كنيم. همه ما مردم چهاردانگه محروميت را با تمام وجودمان لمس مي كنيم. و البته «محروم» ندانستن و بجايش «كمتر توسعه يافته» دانستن چهاردانگه نيز نگاه مسئولان شهرستان ساری است.
    شاخصه هاي توسعه یافتگی در منطقه ای مثل چهاردانگه:
    داشتن آب آشاميدني سالم و كافي،
    رشد كشاورزي مکانیزه و نه ابزار آلات پيشرفته و مدرن!
    رشد دامداري (كه درآمد مردم چهاردانگه بيشتر از اين دو راه است)،
    داشتن محيط زيست غيرآلوده (زباله هاي ساري را در چهاردانگه همه مي بينيم و هیچ روستای چهاردانگه سامانه جمع آوری و دفن مکانیزه زباله را ندارد)،
    داشتن اشتغال
    عدم مهاجرت مردم (كه متاسفانه بخاطر بيكاري در بعضي از روستاها 95 تا 100% مردم مهاجرت كرده اند)،
    داشتن جاده مناسب (وضعيت جاده بالاده و سایر روستاهای چهاردانگه را باید ببینید)،
    داشتن زيرساخت هاي بهداشتي (مثل درمانگاه و بيمارستان، اورژانس، پزشك و بهورز و …)،
    داشتن مراكز خريد تجاري، دامی و کشاورزی
    داشتن زيرساخت هاي صنعتي
    رونق صنايع دستي و گردشگری
    ایجاد شرایط خود اشتغالي (كه شوربختانه در كمتر روستايي در چهاردانگه اين موارد را داريم)،
    داشتن زيرساختهاي فرهنگي و ورزشي (باز هم در كمتر روستاي چهاردانگه نشاني از اين موارد وجود دارد)،
    و سایر شاخصه ها و خود بهتر از ما مي دانيد که محروميت يعني چه!
    خوشبختانه در دودانگه بسيار بيشتر از چهاردانگه محروميت زدايي شده و در هزارجريب و يانسر هم وضع بهتر از چهاردانگه هست. اين را هم بگويم كه چهاردانگه در مسير جاده اي شمال – جنوب واقع شده و مي بايستي تاکنون بيشتر از اين از محروميتش كاسته مي شد.
    با احترام/ آزموده

  3. قادری می گوید

    سلام خسته نباشید
    با سپاس از جناب آزموده و یادآوری ترین هایی که بی شک شاید تلنگری باشد برای مسئولین با نگاه باز و اینکه روزگاری جمعی از همین آقایان در جوار همین چهاردانگه زندگی میکردند و وامدار این منطقه هستند، نمیگویم بدهکار ، کمی بخود آییم
    باسپاس از شما دست حق یارتان.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.