پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

عکس های منتشر نشده از آیت الله منطقی

حاج شیخ ابوطالب منطقی در حدود سال ۱۲۵۰شمسی متولدگردید وی درسن ده سالگی توسط پدرخودملاهادی مرادی به حوزه علمیه دامغان معروف به مدرسه آقا کنونی معرفی گردید وی که شاگردی زبده درتحصیلات علوم دینی بود درمدت کوتاهی توانست دروس دینی خودبا موفقیت ادامه دهد.

3

 

پایگاه خبری چهاردانگه: حاج شیخ ابوطالب منطقی در حدود سال ۱۲۵۰شمسی متولد گردید. وی در سن ده سالگی توسط پدر خود ملاهادی مرادی به حوزه علمیه دامغان معروف به مدرسه آقا کنونی فرستاده شد. وی که شاگرد باهوشی در کسب تحصیلات علوم دینی بود در مدت کوتاهی توانست دروس دینی خود را با موفقیت ادامه دهد. در آن زمان میرزارضا شریعتمدار که از رجال سیاسی آن زمان دامغان و به قولی نماینده مردم دامغان در مرکز بود فرزند خود حسن شریعتمدار را به همان حوزه آورد و وی را به ابوطالب سپرد تا وی را تعلیم دهد. ابوطالب که در آن زمان ۲۰ سال سن داشت چنان حسن را آموزش داد که میرزارضا ابوطالب را به خانه خودآ ورد و وی را معلم و استاد خصوصی فرزند خود حسن، انتخاب کرد. در این موقع که میرزارضا متوجه هوش و ذکاوت بالای ابوطالب گردید وی و فرزندخویش را به شهر مقدس مشهد فرستاد تا در آنجا تعلیمات خود را تکمیل نمایند. ابوطالب در آنجا نیز شاگرد موفقی بود.

 

پس از باز گشت از مشهد، حاج میرزارضا شریعتمدار تمام امور خود را به ابوطالب سپرد و تنها دفترخانه دامغان که به دفترخانه کلامی معروف بود و همزمان کار ازدواج و طلاق و ثبت اسناد و املاک را انجام می داد را تحت اختیار شیخ ابوطالب قرار داد. در آن زمان هر یک از مدرسان حوزه در زمینه خاصی تبحر بیشتر داشتند، و تبحر شیخ ابوطالب در زمینه علم منطق بود و از همان زمان که نام فامیل در ایران مرسوم گردید وی «منطقی» را جهت فامیلی خود برگزید.

 

در زمان رضاشاه ستیز علیه روحانیون شدت گرفت و میرزارضا شریعتمدار به قتل رسید. پسر وی حسن شریعتمدار سریعاً نام فامیل خو د را به پرورش تغییر داد و به دامغان گریخت. شیخ ابوطالب به روستای برد تبعید شد. ایشان تا پایان عمر را خود در روستای برد بخش چهاردانگه سکونت نمود و در همین روستا به تدریس شاگردان و طبابت پرداخت. وی تبحر خاصی در ستاره شناسی نیز داشت. ایشان  صاحب کتابی به نام «هدایت» بود که اکنون اثری از آن نیست. در سال ۱۳۰۵ شیخ ابوطالب به کشور پاکستان عزیمت و از آنجا از طریق خلیج فارس به کشورهای عربی و سپس به خانه خدا مشرف گردید. مدت این سفر که در مسیرهای خاکی توسط چارپایان  صورت گرفت حدود شش ماه به طول انجامید.

 

او در روستای برد در گذشت و در امامزاده این روستا مدفون شد. ( وبلاگ منطقی )

 

با تشکر از آقای ولی الله نصیری دهیار روستای برد که این عکس ها را در اختیار پایگاه خبری چهاردانگه قرار داد.

 

photo_2016-05-18_18-47-59

 از سمت راست: نفر دوم حسن شریعتمداری، نفر سوم آیت الله ابوطالب منطقی

 

photo_2016-05-18_18-48-27

 

 

3 نظرات
  1. اصغری می گوید

    مطلب عالی‌ای بود

  2. سید ابوالحسن شفیعی می گوید

    بعد از فوت حضرات آیات سید شفیع اریی، شیخ جعفر کواتی و شیخ علی اصغر ولویی حاج شیخ ابوطالب مرجع رسیدگی به امورات دینی مردم بودندو مدتی هم به عنوان اعلم علمای منطقه شناخته شدند از ایشان استفتائات مختلفی شده که برخی از آنها موجود می باشد و افراد مختلفی از وی اجازاتی دریافت کردند، از جمله مطالبی که از ایشان کمتر شنیده شده این است که مولف کتاب انتباه نامه اسلامی بودند ولی این کتاب به نام استاد ایشان مرحوم شریعتمدار دامغانی منتشر شده است.
    روحش شاد و یادش گرامی باد.

    1. سید سعید شاهچراغی دامغانی می گوید

      سلام
      اینکه انتباه نامه را ایشان نوشته آیاسندی دارد یا نه؟
      لطف کنید اگر اجازاتی از ایشان دارید را برایم ارسال نمایید یا اسامی افرادی که اجازه از ایشان داشته اند را معرفی کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.